Bukefalos 28 år!

Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

JessicaM

Trådstartare
Jag är för tillfället en amatör fotograf men vill gärna utvecklas till det bättre såklart.
Har ingen systemkamera än.

En fotograf (väldigt framgångsrik) gav mig rådet att köpa en Canon EOS 500D.
Vad tycker ni? Den får inte kosta allt för mkt. hittade en 500 för 5000:- Det är väl max priset för mig.

Först tänkte jag mig en Canon EOS 1000D... (???)

**Ni som är mer än amatör fotografer vad skulle ni tipsa om för kamera?

**Vad betyder ISO?

Vill gärna ha en som kan fota bra bilder i tex mörka kyrkor etc.

Hur gör man sådana här bilder:
neon-lights-in-the-theatre-district-on-times-square-new-york-city-new-york-usa-framed-art-print-19691335.jpg
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Jag som amatör använder en Canon Eos 1000d.
Tillsammans med ett teleobjektiv 70-300mm har jag fått en värld vad det gäller att fota saker som rör sig på längre avstånd, tex hästar.

ISO anger ljuskänslighet, tidigare var det filmen som var ljuskänslig, idag ställer du in det på kameran. Tex bilden du vill ta i kyrkan kräver högt ISO, då blixt inte gör sig bra i kyrkan. Men hög ljuskänslighet och långa slutartider, kyrkan igen, gör att du måste ha stativ för att inte ta oskarpa kort.

Bilden tagen i din tråd är tagen med lång slutartid.

Köp en digitalkamera, vilket spelar mindre roll. Börja med standardinställningarna, där du kan variera tex mellan "sport", närbild osv. Sen kan du börja mecka med tex tidsvärdet TV, dvs slutartiden. Prova med längre slutartid på tex en galopperande häst. Då blir hästen skarp och bakgrunden suddig och du får en känsla av fart.
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Tack för ett detaljrikt svar, sånt gillar jag :)

slutartiden är alltså den inställningen som det står "tv" på? Har just nu en liten digitalkamera från sony med 7MP och den är faktiskt skitbra, fast det är ju ingen systemkamera ;). Här är en del bilder http://www.expono.com/foto_jm
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Är också amatör men en Canon 500D är en jättebra kamera!! Skulle absolut rekommendera dig att köpa den!

Sen hänger det mesta på objektivet.. ett bra objektiv är det som gäller för att få bra bilder! Kit-objektiven är skräp och inget att ha med.. köp istället bara kamerahuset och lägg lite extra på ett bra objektiv!

ett stativ är också viktigt ifall du vill fota i mörker..
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Jag har en Canon EOS 1000D och jag trivs bra med den :) Men nu är jag på jakt efter ett objektiv. Jag har ett 18-55mm objektiv som följde med när jag köpte kameran. Jag fotar mest närbilder, blommor m.m så nåt som kan funka? någon som vet nån bra till ett rimligt pris? :)
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Objektivet gör i allmänhet större skillnad än huset. Hellre ett riktigt bra objektiv på ett ok hus än ett riktigt bra hus med ett ok objektiv.
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Ett macroobjektiv kanske?

Jag är sugen på Tamrons 90 mm
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Själv använder jag en Nikon D60 kamerahus, tror inte den säljs längre men den har ju efterträdare, tror den heter D3000 eller något liknande.
Väldigt lätt att använda! :)

Till den har jag ett Tamron 70-300 teleobjektiv för hästfotografering utomhus, ska dock spara till ett motsvarande fast Nikkor. Tamron funkar kanon men är för segt i fokuseringen och lite plastigt då det är budget.

I ridhus använder jag ett Nikkor 50/1,4 G. Ger superbilder inomhus men det kräves ändå att man kan lite om manuella inställningar, på auto blir det inte alls bra utan kameran väljer vilt bland inställningarna.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd.. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 303
Senast: pemma
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 911
Senast: Domenico
·
Y
IT & mobiler Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och just nu står det mellan en Nikon D40 och en Canon eos 1000D. Vet att kamerorna är...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 070
Senast: Kuckeliku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp