Bukefalos 28 år!

Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

JessicaM

Trådstartare
Jag är för tillfället en amatör fotograf men vill gärna utvecklas till det bättre såklart.
Har ingen systemkamera än.

En fotograf (väldigt framgångsrik) gav mig rådet att köpa en Canon EOS 500D.
Vad tycker ni? Den får inte kosta allt för mkt. hittade en 500 för 5000:- Det är väl max priset för mig.

Först tänkte jag mig en Canon EOS 1000D... (???)

**Ni som är mer än amatör fotografer vad skulle ni tipsa om för kamera?

**Vad betyder ISO?

Vill gärna ha en som kan fota bra bilder i tex mörka kyrkor etc.

Hur gör man sådana här bilder:
neon-lights-in-the-theatre-district-on-times-square-new-york-city-new-york-usa-framed-art-print-19691335.jpg
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Jag som amatör använder en Canon Eos 1000d.
Tillsammans med ett teleobjektiv 70-300mm har jag fått en värld vad det gäller att fota saker som rör sig på längre avstånd, tex hästar.

ISO anger ljuskänslighet, tidigare var det filmen som var ljuskänslig, idag ställer du in det på kameran. Tex bilden du vill ta i kyrkan kräver högt ISO, då blixt inte gör sig bra i kyrkan. Men hög ljuskänslighet och långa slutartider, kyrkan igen, gör att du måste ha stativ för att inte ta oskarpa kort.

Bilden tagen i din tråd är tagen med lång slutartid.

Köp en digitalkamera, vilket spelar mindre roll. Börja med standardinställningarna, där du kan variera tex mellan "sport", närbild osv. Sen kan du börja mecka med tex tidsvärdet TV, dvs slutartiden. Prova med längre slutartid på tex en galopperande häst. Då blir hästen skarp och bakgrunden suddig och du får en känsla av fart.
 
Sv: Lite diverse frågor om systemkameror? "proffs" fotografer se hit ;)

Tack för ett detaljrikt svar, sånt gillar jag :)