Bukefalos 28 år!

Köpa systemkamera..

Y

Yuw

Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och just nu står det mellan en Nikon D40 och en Canon eos 1000D. Vet att kamerorna är väldigt lika och att det nog spelar mest roll vilken jag trivs bäst med, men har ändå några frågor. :)

Ni som har en canon med kitobjektiv (18-55), vad tycker ni om det?
Har hört att det ska vara rätt dåligt och eftersom jag inte kommer att köpa ett nytt på ett tag vill jag gärna att det som följer med ska vara bra. Har tittat lite på bilder tagna med båda kameror och det jag har reagerat mest på att skärpan blir bättre med D40. På porträttbilder t.ex är bakgrunden oftast oskarp på ett fint sätt medan jag tycker det ser lite fulare ut på bilder tagna med 1000D. Men det kan ju bero på fotografen, därför undrar jag hur ni upplever det.

Canon eos 1000D har ingen spotmätning, är det något som ni saknar?

Nikon D40 har bara tre fokuspunkter, är det något som begränsar eller är jobbigt ibland?

Hur tycker ni att kitobjektivet är hos Nikon?
Har hört att det ska vara väldigt bra och jag tycker som sagt själv att det blir väldigt fina bilder med det.

Ni får gärna lägga ut bilder tagna med kamerorna och kitobjektiven också! :laugh:
 
Sv: Köpa systemkamera..

Kitobjektiven som förljer med är rätt dåliga på båda kamerorna, men är istortsett likvärdiga. båda objektiven är skarpast runt 35mm och F6-7, men canons är lite lättare.

SPotmätning / fokuspunkter: ja, det kommer att reta dig, men nej, det kommer inte att hindra dig från att kunna ta bra bilder.


här är fö en bild jag tog med mitt kitobjektiv, inomhus, http://picasaweb.google.se/Elrathias/Estetiskt#5251058184866824930, men den är skarp där den ska vara det och oskärpan är rätt snygg.


http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-55_3p5-5p6_is_c16/
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_18-55_3p5-5p6_vr_n15/
 
Sv: Köpa systemkamera..

Tack för svaret. :)

Ja, oskärpan på din bild var väldigt snygg. Är den tagen med en canon? Då beror det nog på fotografen, för på många bilder tagna med canons kitobjektiv på t.ex pixbox är oskärpan inte mjuk och fin utan kornig och med ful övergång till det skarpa.

Jag kunde i alla fall inte se någon jätteskillnad på bilderna som fanns på dpreview så canons objektiv kanske inte är så dåligt som många verkar tycka då. :D
 
Sv: Köpa systemkamera..

nä. alltså. på den här nivån är det helt egen preferens (fast köp inte pentax, olympus eller sony, om du tänkte fota i jpeg. i raw funkar dme fint, utom sonyn då. korniga bilder)

så om du väljer canon eller nikon, så är det upp till dig.

Nikon ligger bättre i handen, Canon har högre upplösning, väger mindre, skönare avtryckare. (ligger "frampå" istället för "ovanpå")
 
Sv: Köpa systemkamera..

kl.
Har sökt runt lite och jag kan fortfarande inte låta bli att tycka att bilderna blir bättre med Nikon's kitobjektiv.. I dessa tre trådar finns bilder tagna med kitobjektivet + nikon d40.
http://djurfoto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=e9ebb942-a146-463a-979c-b929ab3f187b
http://djurfoto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=b898688a-57bb-4186-a53f-221fa5284512
http://hastfoto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=a67bf81a-e014-4e99-9d06-6379d6c4dfbb

Här finns bilder tagna med Canon eos 1000d + kitobjektiv.
http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=ad364c2c-7c38-4312-a431-37e5d2816e6b
http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=224b3ed9-1cf3-48a1-8765-12b834984a93

Nu är ju ingen av dessa bilder dåliga, men jag tycker ändå bättre om kvaliten på bilderna som är tagna med Nikon... När jag ser på kompisars bilder tycker jag också att de som har en Nikon får lite bättre bilder. Är det så att de som äger nikon är bättre fotografer eller får man faktiskt finare bilder med nikon? :o

(var lite osäker på om det är ok att länka till andras bilder... Förlåt om man inte får det. :o)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa systemkamera..

Svårt att bedöma bilderna från forumet du länkade till, alla fotografer är på olika nivåer, och det återspeglas oftast i bilderna.
Jag fotade enbart med Canons kitobjektiv i ett år, och kan inte klandra kvalitén sålänge man inte ska göra några jätteförstoringar i affischformat.

D40x och 1000D är likvärdiga, och du bör väl satsa på den som du trivs med bäst.

Lycka till!
 
Sv: Köpa systemkamera..

Jag kollar också lite på system kamror.
I reklamen för 1000D står att den är bra på rörliga bilder i dåligt ljus.
Kan man fota i ridhus och få skarpa bilder med den? Hur är det med D40?
Vilken är bäst på det?
 
Sv: Köpa systemkamera..

En fråga till. När man senare vill köpa objektiver till. Finns det då skillnad i pris och kvalitet?
 
Sv: Köpa systemkamera..

Jag har kollat alla trådarna, men så bara 2 bilder från ridhus. Det ena var inte bra det andra bättre, men långt ifrån perfekt.
Är det någon det lyckas för som kan visa upp bilder?
Och skriva vilket kamera + objektiv ni använder.
 
Sv: Köpa systemkamera..

Jag lånar din tråd. :)

Jag vill ha en kamera att utvecklas med. Jag kan nada om inställningar mm så jag befinner mig verkligen på en nybörjarnivå. Jag vill dock ha en möjlighet, när jag har utvecklats, att kunna ta bra bilder.

Mina krav är alltså att den ska vara nybörjarvänlig men utvecklingsbar.

Jag har precis som TS funderat på Nikon 40D och på Canon eos 1000D. Men så såg jag idag (vad jag tror är) ett ganska bra pris på Nikon 80D med ett objektiven Nikon 18-55 och 55-200 VR för 6999 kr. Jag tyckte att det verkade vara ett ganska bra pris då jag får två olika objektiv som jag kan lära mig hantera. När jag sedan blir duktigare så kan jag komplettera med bättre objektiv.

Hur skulle ni som kan fotografera resonera rörande en nybörjare som mig?
 
Sv: Köpa systemkamera..

D80:n är definitivt den mest prisvärda dagsläget, då det är en utgående modell som var snordyr förut.

Karin: det står i trådarna, hur och vad som krävs. resten beror alltid på fotografen.
 
Sv: Köpa systemkamera..

Men skulle du säga att 7000 kr är ett bra pris för D80 med de tillhörande objektiven? Eller ska man satsa på att köpa bara kamerahuset och köpa till ett separat normalobjektiv som är riktigt bra för att sedan, när jag har lärt mig mer, komplettera med ett bra teleobjektiv?
 
Sv: Köpa systemkamera..

Jag lånar din tråd. :)

Jag vill ha en kamera att utvecklas med. Jag kan nada om inställningar mm så jag befinner mig verkligen på en nybörjarnivå. Jag vill dock ha en möjlighet, när jag har utvecklats, att kunna ta bra bilder.

Mina krav är alltså att den ska vara nybörjarvänlig men utvecklingsbar.

Jag har precis som TS funderat på Nikon 40D och på Canon eos 1000D. Men så såg jag idag (vad jag tror är) ett ganska bra pris på Nikon 80D med ett objektiven Nikon 18-55 och 55-200 VR för 6999 kr. Jag tyckte att det verkade vara ett ganska bra pris då jag får två olika objektiv som jag kan lära mig hantera. När jag sedan blir duktigare så kan jag komplettera med bättre objektiv.

Hur skulle ni som kan fotografera resonera rörande en nybörjare som mig?


Köp en fotokurs.
 
Sv: Köpa systemkamera..

Jag har kitobjektivet till min Nikon D60
Istället för D40 kan du alltid köpa D40x uppgraderingen av D40 och om D40x inte duger så finns alltid uppgraderingen av D40x ,som är min kamera D60.:)

Det där lät lite konstigt, men iaf kitobjektivet till Nikon är bra. Kan dock bli lite suddiga bilder om du använder hela zoomen..
 
Sv: Köpa systemkamera..

Jag tycker att det blir finare bilder med Nikon istället för Canon.
Testade en Canon EOS 450D, dom blir mer suddiga än med Nikon D60.
Men jag vet inte 100%, men Nikon är enklare, har också billigare objektiv
än Canon...
 
Sv: Köpa systemkamera..

Goddag yxskaft?
Även om Irenes svar var korthugget så tror jag att grundtanken var god. :) Utifrån det du skrev i det tidigare inlägget - att du befinner dig på nybörjarnivå och inte kan ett skvatt om inställningar etc - så är skillnaden för resultatet mellan att gå en kurs eller ej väldigt mycket större än skillnaden mellan att köpa kamera A eller B.

Självklart vill du ha en kamera som begränsar dig så litet som möjligt i takt med att du lär dig använda den, men oavsett vilken kamera du väljer så kommer en kurs - antingen en kvällskurs i något studieförbunds regi, en en- eller tvådagars helgkurs hos en duktig fotograf och pedagog, eller kanske en DVD för självstudier - att öppna många dörrar för fotograferandet.:banana:

I allmänhet kan man, som jag ser det, inte lägga särskilt stor vikt vid de råd man kan få på ett användarforum om rena jämförelser mellan pryl X och pryl Y, det gäller de flesta ämnen och i synnerhet på icke-professionella forum. Väldigt få amatöranvändare kommer att ha sådana förstahandserfarenheter och intryck att deras jämförelser och utsagor har verklig relevans, det är svårt att gallra ut objektiva välgrundade svar från sådana som bygger på det självuppfyllande antagandet att det alternativ skribenten själv valt är bäst just eftersom h*n valt det. ;) Jag själv försöker att hämta omdömen främst från fackpress, eftersom skribenter där oftast har betydligt större erfarenhet och jämförelsematerial från liknande produkter.

För att anknyta till din fråga så kan jag säga hur jag resonerar rent generellt - för inte heller jag har egna förstahandsintryck av de kameror du nämner. :) Köp ett hus som är tillräckligt bra, och lägg största vikten på att hitta så bra objektiv som möjligt - hellre ett bra än två halvbra. Brännvidd/zoomomfång är bara en parameter; alla glasbitar är inte lika utan det finns skillnader i distorsion (förvrängning), färgåtergivning, skärpa och inte minst fokushastighet mellan olika objektiv. Om huset har tre eller hundratolv autofokuspunkter är i stort sett oväsentligt för mig, och kommer efter hand att bli det för dig också. Intressanta faktorer i mina ögon är snarare saker som kamerans brusegenskaper vid höga ISO-känsligheter, fördröjning från avtryck till exponering, till viss del hastighet vid seriefotografering, bildbehandling (i synnerhet i jpeg-läge), drifttid m.m.
För att få bra och relevanta omdömen om både hus och objektiv tycker jag att du bör vända dig till i första hand fackpress och läsa förekommande tester.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa systemkamera..

Goddag yxskaft?

Det var seriöst menat, men med en lite ironisk underton.

Allt för många köper fina kameror för att sedan bara köra dem på auto eller semiauto, vilket är långt ifrån kamerornas potential. De skulle ta lika bra om inte bättre bilder med avancerade kompaktkameror.

För att överhuvudtaget kunna nyttja kraften hos en systemkamera måste man ha lite kunskap om hur den fungerar.

Sen så skall jag säga att bildskapandet aldrig ligger i kameran. Kameran kan bli ett verktyg för det, men det sitter alltid i fotografen.

Om du vill köpa en systemkamera så köp en systemkamera, lägg mer pengar på glas än på huset. Lägg resten av slantarna på en fotokurs, kursen kommer garanterat att bli din bästa investering.
 
Sv: Köpa systemkamera..

Även om Irenes svar var korthugget så tror jag att grundtanken var god. :)

Fast jag lär ju behöva en kamera om jag ska gå en kurs ;). Ingen av de kurser som jag tittat på lånar ut kameror.

Men tillbaka till ämnet:

Om huset har tre eller hundratolv autofokuspunkter är i stort sett oväsentligt för mig, och kommer efter hand att bli det för dig också. Intressanta faktorer i mina ögon är snarare saker som kamerans brusegenskaper vid höga ISO-känsligheter, (...), till viss del hastighet vid seriefotografering, bildbehandling (i synnerhet i jpeg-läge), drifttid m.m.

Det är framförallt de här punkterna som du rabblar upp som jag inte kan ett skvatt om. Jag har haft en analog systemkamera för tusen år sedan (kameran hade inte ens autofokus) och det är ju på de punkter som du tar upp som den digitala kameran från den analoga framförallt skiljer sig. Jag blir t.ex. förvirrad över att man anger ISO-tal i samband med en digital kamera - den har ju ingen film! Nu har jag en kompaktkamera som man kan ställa in ISO-talen på men det blir aldrig bra bilder annat om man befinner sig utomhus i dagsljus. Kanske det är så att andra saker är dåliga i kameran vilket gör att det blir väldigt brusigt när jag ställer in på ett högt ISO-tal.

Jag förstår givetvis att en fotokurs är bra och jag har tänkt att ta en kurs, särskilt som jag befinner mig på nybörjarnivå. Men vad jag behöver veta är vad jag ska tänka på när jag väljer kamera. Det är svårt att ställa frågan på något annat sätt än "vilken kamera är att föredra" när man inte kan något.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
370
IT & mobiler kan börja med att säga att jag är helt kass på detta med fotografering och har ingen aning om vad jag söker, men tänkte att ni kanske...
Svar
1
· Visningar
406
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
1 932
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Lii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp