Bukefalos 28 år!

Systemkamera?

Sv: Systemkamera?

Bildstabilisator finns i fler och fler objektiv, och är definitivt inget man måste ha i kameran. Det är ju vid långa slutartider, stilla objekt och handhållet du har nytta av bildstabilisator. Ska du fota något som rör sig har du ingen nytta av det, och använder du stativ har du heller ingen nytta av det.

Att den saknar elektronisk sökare vat jag inte ens vad det innebär. Den har ju ingen autofokusmotor, är det det som menas? Det innebär att man måste ha motor i objektivet om man inte vill fokusera manuellt. När det gäller Nikonobjektiv innebär det att alla objektiv som heter AF-S fungerar, men de som heter AF måste du fokusera manuellt på om du har en kamera utan autofokusmotor. (Vilket är en av anledningarna till att jag tycker att D90 är värd de extra pengarna, därmed inte sagt att de billiga instegsmodellerna inte är utmärkta kameror.)
 
Sv: Systemkamera?

Att den saknar elektronisk sökare vat jag inte ens vad det innebär.
Betyder just vad det står, att elektronisk sökare saknas. Eftersom den har en optisk sökare är det förstås inte det minsta relevant med en elektronisk.
 
Sv: Systemkamera?

Nej, inte än.. Tänkte åka till Media Markt idag och klämma lite..
Som det ser ut nu lutar det faktiskt åt en Canon EOS D500.. En fotointresserad vän har Canon själv och en del objektiv jag skulle kunna få använda mig av om jag köper en Canon själv:)
 
Sv: Systemkamera?

delvis kl

Måste bara säga att jag håller med Via. D90:n är en fantastisk kamera. Jag har bytt upp mig från D40 och den känns faktiskt som en leksakskamera i jämförelse.

Lycka till med kameraköpet!
 
Sv: Systemkamera?

jag ahr en nikon d3000 som jag är riktigt nöjd med. en bra sida för att kolla och jämföra kameror är cyberphoto, tycker iallafall jag :)
 
Sv: Systemkamera?

Tack för tipsen!
Men det blev en Canon EOS 500D och jag är jättenöjd!:)

Håller på att lära mig den för fullt, men här är tre bilder jag har tagit hittills iaf:D
The_new_me_by_AlmetosDon.jpg

Drops___by_AlmetosDon.jpg

A_drop_of_water_by_AlmetosDon.jpg


Nu gäller det bara att lära mig så mycket som möjligt om fotografering. Tips och råd mottages tacksamt!:laugh:

Återigen; jättetack för alla råd och tips jag redan har fått!!
 
Sv: Systemkamera?

övning övning övning övning och åter lite övning är vad som behövs.. går inte att läsa sig till.. visst, riktlinjer när det gäller bländare, slutar osv behöver man få sig ett hum om, men sen är det bara timmar bakom kameran som gäller.
 
Sv: Systemkamera?

Jag har en Canon PowerShot SX10IS.
Ingen den har inget avtagbart objektiv. Men i stort sett alla funktioner som finns på en vanlig systemkamera finns.
Det blir bra bilder. Väldigt bra Makrobilder.
Naturbilderna blir jättebra (jag vandrar ofta och knäpper mycket kort).
Jättebra zoom dessutom.
Jag kommer inte ihåg riktigt vad den kostade då jag fick tag på den.
Men jag fick med: kameran (såklart), USB-kablar, Minneskort (2GB tror jag), linsskydd, motljusskydd och väska för ett inte alltför dyrt pris. (Under 5000:-)
(länk)
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX10_IS/
 
Sv: Systemkamera?

då är det ingen systemkamera.. utan en kompaktkamera och marknadsför som det och inget annat.
 
Sv: Systemkamera?

Vad kostade kameran? Är själv ute efter en och kan verkligen inte bestämma mig. Vill ju ha en prisvärd och inte för hur många tusenlappar som helst!
Är ju fullständig nybörjare, men älskar att fota. Alltså en bra system på hobby-nivå :D
 
Sv: Systemkamera?

Den kostade 6500, men då var det REA också.. Den billigaste ligger på 7290 nu och då får man beställa den från Elgiganten (så vitt jag vet iaf).. Köpte minne också för 400 spänn, så totalt gick det på nästan 7000 dvs. 2000kr mer än vad jag hade tänkt mig.. Men jag är supernöjd ändå!:D
 
Sv: Systemkamera?

Jag köpte min första systemkamera för ungefär 1,5 år sedan och köpte då en Canon 400D.

Den var perfekt att börja med, lagom stor och lätt att hantera. Kan rekommenderas (500D som Replica köpte är uppföljaren till denna).

Nu börjar jag fundera på att uppgradera mig till en ny kamera, men kan inte riktigt bestämma mig. Den jag har fungerar ju jättebra, men har man fått blodad tand så...

Finns ju många begagnade att köpa också om man vill lägga ut lite mindre pengar. Fast då skulle i alla fall jag inte vilja köpa via internet utan att först se/prova live innan man bestämmer sig.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
366
Fritid Nu har jag bestämt mig för att när jag sålt av en hel del saker som jag inte använder så ska jag investera i en bra kamera! Jag har just...
Svar
11
· Visningar
1 120
Senast: Flixon
·
Fritid Jag har en kompaktkamera och har alltid haft det, men nu börjar jag bli sugen på en systemkamera. Har dock knappt använt en sån ens :o...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Stallmannen
·
IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
2 904
Senast: Domenico
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp