Lite fotoinställningshjälp!

Andorra

Trådstartare
Ska ha med kameran på en clear round nu på torsdag och funderar lite på vilka inställningar jag ska ha. Kameran är en Nikon D60 med kitobjektiven 18-50 på. Har använt sportinställningen ibland men eftersom det kan vara lite halvtaskigt ljus så borde jag nog använda de manuella inställningarna i stället. Hur ska jag ställa in dom och vilket av dom manuella ska jag använda för att få bäst resultat?
Har försökt läsa lite men min hjärna vill inte riktigt ta till sig infon i bruksanvisningen.:confused:

Sv: Lite fotoinställningshjälp!

är det i ridhus?

brukar ju alltid vara dåligt ljus och då för man höja ISOt för att få så snabb tid som möjligt för du vill väl garanterat frysa rörelsen. stor bländare = lågt tal. kan vara lite förvirrande det där om man inte är van :p
bästa är att fota utomhus på en inte allt för solig dag :)

så skulle iaf jag göra. bruset brukar aldrig störa mig, för jag brukar inte direkt förstora ridhusbilder ^^

Uppvärmningen är utomhus men själva tävlingen är i ridhuset. Ska jag ställa in ISOn på 1600 eller vad tror du. Vill ju inte ha suddiga hästar på bilderna.

Vilken av de manuella inställningarna ska jag välja M, A, S eller P?

Har jag riktig tur så är det bra väder och den stora utebanan klar. Då kanske tävlingen hålls utomhus och då blir allt så mycket enklare. Är på jakt efter ett ljusstarkare objektiv men plånboken har sagt stopp. Vill nämligen ha ett med autofokus i huset eftersom jag känner att jag inte är tillräckligt snabb på att fokusera manuellt. Nikkor har ett nytt 50 objektiv med motor men jag tycker det är lite dyrt än. Håller på att spara pengar till det och har nog fått ihop hälften.

Välj A och skruva in lägsta bländarnummer (= Stor bländare). Det är förmodligen det enklaste i det läget om du är osäker. Höj sedan iso till så mycket du behöver, är det inomhus i ridhus är det inte säkert att ljusstyrkan på ditt 18-55 i kombination med högt iso räcker till att få skarpa bilder om du har otur.

Kan tyvärr vara lite problem med bara kitobjektivet.

Jag skulle ställt den på M = manuellt och ställt bländaren på det lägsta (ju lägre siffra desto större bländare) vad det nu kan vara på en sån, f/4,5?
ISO 1600. Egen vitbalans. Nu kör jag Canon men jag har för mig att om du går in på WB i menyn så kan du välja PRE eller liknande, fota då något vitt så ställer kameran in vitbalansen själv, kolla dock så bilderna inte blir gröna vilket händer ibland.
Sen får du testa lite med slutartiden, tyvärr måste du ner ganska mycket vilket kommer ge suddiga bilder.

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett ljuskänsligt 50 mm om du vill fota i ridhus, det är en klar skillnad!

system007.jpg

Håller på att spara ihop pengar till det. Vill gärna ha ett med autofocus i objektivet eftersom det inte finns i huset. Ångrar lite att jag inte lade lite mer pengar och köpte en D80 för då hade man inte blivit lika begränsad i objektivdjungeln. Fast jag tyckte D80:n var lite väl klumpig när man var van vid en liten kompaktkamera.

Vet att det blir problem i ridhuset för det är verkligen skumt därinne. Fönster uppe i kanten och träfärgad sarg. Inget vitt som ljusar upp det heller. Kan hoppas på att utebanan är klar så är problemet löst.:)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 158
Senast: Rialavargen
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 788
Senast: Korven
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på... 2
Svar
25
· Visningar
2 421
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
775
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Diskbråck
  • Uppdateringstråd 31