Lite frågor om Boj...

Prefab Sprout

Trådstartare
Har nu bestämt mig för att byta släp, vill ha ett Boj, men nu undrar jag om det finns något boj jag överhuvudtaget kan köra med min bil. Den får dra max 1300kg med b-kort, har en quarter av den mindre sorten, han är två nu och väger lite över 400kg. Måste jag byta bil också tror ni...? Är så svårt med dessa vikter hit och dit och är tacksam för hjälp. KRam

Sv: Lite frågor om Boj...

finns ju att beställa ner till en totalvikt av 1300 men frågan är hur mycket man får lasta då?

Du får inte koppla på ett släp som har totalvikt på 1300.
Utan totalvikten på släpet måste vara 1280 eller mindre.

En volvo 850 får dra 1550 med B kort så det är ganska stor skillnad.
Det finns många bilar som iaf får dra ca 1400 med B kort.

Det finns många bilar som iaf får dra ca 1400 med B kort

Om bilen får dra 1300 kg på B-kort får du visst koppla ett släp med totalvikt 1300 kg. Vad sedan lastvikten blir beror ju på tjänstevikten.

Har nu bestämt mig för att byta släp, vill ha ett Boj, men nu undrar jag om det finns något boj jag överhuvudtaget kan köra med min bil. Den får dra max 1300kg med b-kort, har en quarter av den mindre sorten, han är två nu och väger lite över 400kg. Måste jag byta bil också tror ni...? Är så svårt med dessa vikter hit och dit och är tacksam för hjälp. KRam

Min 216 är reggad m en tjänstevikt på 720 kg, 1300 i tot-vikt ger 580 i lastvikt.

Det finns många bilar som iaf får dra ca 1400 med B kort.

Hur tänker du nu?

Om det står i reg.bevist "max släpvagnsvikt 1300 kg" får den ju dra max 1300....

Hur kan du få det till att totalvikten på släpet då får vara max 1280?

Lite OT: Om föraren har E-kort kan denne koppla ett släp som har en tot-vikt på tex 2 ton bara tjänstevikten inte överstiger 1300 kg, att denne sen inte ens får lasta en mus i släpet är en annan femma.

Totalvikten är oväsentlig och det är tjänstevikten också - det är BRUTTOVIKTEN som inte får överstiga vad bilen får dra (=vad BE-kortet får dra) (i det här fallet var 1300 kg b-kortsvikten men vi kan ju leka med tanken att det är samma för bilen).

Totalvikten är oväsentlig och det är tjänstevikten också - det är BRUTTOVIKTEN som inte får överstiga vad bilen får dra (=vad BE-kortet får dra) (i det här fallet var 1300 kg b-kortsvikten men vi kan ju leka med tanken att det är samma för bilen).

Precis, ville bara påpeka en av de stora skillnaderna på B och BE.

Jag har ett Boj bravo medtotalvikt 1300. Tjänstevikt 630kg o lastvikt 670kg, iaf på pappret. Dock väger mitt släp mer, så ett tips är att kontrollväga.

Jag har en Boj Classic 220 AL -99

Väger 580kg, totalvikt 1400kg... Alltså får jag lasta 820kg...
På B kort

Trailern får jag väga upp till och med 1990kg om jag vill...

Tack för alla svar ni fina!!!
Jag har hittat ett begagnat Boj bravo 216 fr 98 som jag ska åka och kika på, det totalvikt 1250 tjänstevikt 630. Jag hoppas så att det är fint. Jag har inte råd med att köpa ett nytt, tyvärr. Men då forsätter jag att fråga lite, det är aluminium golv i släpet, hur kontrollerar man kvaliten på det bäst?

Jag har även kollat in ett annat släp i samma prisklass fr. 05, det är en enhästars Henra amazon, vilket skulle ni ha valt?

Menar du att ventilationen inte räcker? Vi har kört två fullstora hästar under sommaren, utan problem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 272
Senast: lizzie
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 669
Senast: Bison
·
Utrustning Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka