Vilken transport ska jag ha?

Flera av mina kompisar är väldigt nöjda med Ifor. Tror dock inte man kan få sadelkammare, som mest dörrhängt sadelskåp.

Det ska tydligen gå att få sadelkammare men då kan man inte ha fronturlastning vilket jag ändå inte vill ha. Låter lovande att kompisarna är nöjda!
 
Jag är tacksam för vårat UME, det har hängt med nu i 15 (?) år och blivit utsatt för det mesta vid det här laget. Kör under sommarhalvåret normalt ett 3,5ton 3-hästarssläp så jag tycker UME-släpet är fislätt baktill. Detta innebär att UME-släpet endast rullar regelbundet vinterhalvåret och har aldrig krånglat med bromsar eller dylikt.

EDIT: om det är något jag kategoriskt undviker så är det mörka/svarta släp, ffa taket. Det blir så otroligt varmt inne i släpet när solen ligger på trots bra ventilation.

Det där tycker jag är spännande, med svart tak. Jag har det på mitt som i övrigt är helt i aluminium och i somras när det var äckelpäckelvarmt var släpet mindre varmt än utsidan i solen, alla luckor öppna förstås inkl fyra fönster.
 
Det där tycker jag är spännande, med svart tak. Jag har det på mitt som i övrigt är helt i aluminium och i somras när det var äckelpäckelvarmt var släpet mindre varmt än utsidan i solen, alla luckor öppna förstås inkl fyra fönster.
Ja, det finns ju teorierna om mörka kläder lössittande kläder i öken (hittade denna bla: http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Info/vit_svart_klader.html). Vet inte om det beror på materialet i släpet eller något annat. Vårt ljusagråa samt vita släp är också svalare inuti så länge inte solen lyser rakt in. Däremot har jag stött på några mörka släp som är som en bastu. Hen som godkände våra släp för långa transporter berättade även att hen inte godkänner släp med mörka tak, detta var iof ett antal år sedan.
 
Men då tänker vi likadant. Jag har ju alltid en massa olika hästar så jag kan ju inte köpa utefter vad jag har nu. I år är första året på många jag inte får föl, men då finns det ett gäng unghästar istället som ska åka hit och dit. Och någon saluponny mm.

Men är inte Boj rätt så tunga? Hyr en Forzab nu och tycker att bilen drar lite väl mycket i jämförelse när jag typ drar husvagnen eller en annan hästtransport.
Vi har boj bravo EH, alltså utan sadelkammare och den väger inte mycket, ligger på 760kg. Men tycker inte det är så stabilt som vår gamla ifor var.
 
Jag har en Thule Royal xt, haft den i drygt fem år och köpte den ny.
Den rullar bara på, inga problem med bromsar. Bra ventilation, easy lock, panikbommar, gott om plats framför hästarna och sadelkammare.
Hästarna trivs och jag är nöjd!
 
Det ska tydligen gå att få sadelkammare men då kan man inte ha fronturlastning vilket jag ändå inte vill ha. Låter lovande att kompisarna är nöjda!
Släpet heter Ifor Williams Western. Har sett ett helt gäng på annons när jag kollat.
 
@Ramona Jag har haft Värmlandsvagn i tio år, är mycket nöjd för de pengarna. Ett enkelt släp som inte krånglat, jag orkar hantera det trots att jag är rätt klen. Har öppningsbara fönster som är riktigt bra på sommaren.

Funderar dock på att byta till ett nyare och har återförsäljare av Ifor Williams rätt nära, någon som har erfarenhet? Jag vill ha sadelkammare som rymmer westernsadlar.
Ifor är tungt och inte riktigt ett släp man drar fram sista biten mot dragkroken ;).
Men det ligger superduper bra efter bilen även med lätt last och har väldigt bra ventilation.
Mina hästar har älskat min hb510 och jag är helt övertygad att även nästa släp blir en ifor.
Mitt är 20år gammalt men det är inte jätte stor skillnad mot de nya i inredningen och hur rymligt det är, dvs stort, stabilt och väldigt inbjudande ^_^.
De med western sadelkammare har ju såklart lite mindre ståplats framför bommen än de med frontutlastning men då ifor är väldigt rymliga framför bommen så är det nog inget problem :)
 
Jag har inte för vana att dra något släp sista biten till dragkroken. I mitt inlägg syftade jag mer på ramp, övre luckan och inredningen.

På många ställen läser jag om att det är viktigt med plats framför bommen och jag känner inte riktigt igen mig i det, jag brukar aldrig stå framför bommen. Jag antar att det kommer från dem som åker på aktiviteter där de måste tränsa innan de lastar ur. Däremot är det ju såklart smidigt att man kanske kan förvara en del hö där fram.

Jag lutar nog mot ett Ifor @Buck :)
 
Folk tipsar jämt om Star och Thule, körde två såna i somras och tycker dom är hemska! Tunga att dra, dålig väghållning och mörka invändigt. Har ett eget Cheval Liberté som alla tycker är rat i dessa trådar men det är en dröm att dra jämförelsevis. Ljust och luftigt dessutom. Drar då och då ett stort Ume B60 (?) med sadelkammare och det är tungt och ganska vindkänsligt. Har dragit samtliga med min ordinära V50, väljer mitt CL alla dagar i veckan.
 
Jag har inte för vana att dra något släp sista biten till dragkroken. I mitt inlägg syftade jag mer på ramp, övre luckan och inredningen.

På många ställen läser jag om att det är viktigt med plats framför bommen och jag känner inte riktigt igen mig i det, jag brukar aldrig stå framför bommen. Jag antar att det kommer från dem som åker på aktiviteter där de måste tränsa innan de lastar ur. Däremot är det ju såklart smidigt att man kanske kan förvara en del hö där fram.

Jag lutar nog mot ett Ifor @Buck :)
aha men ja ifor är superlätt att hantera! Man lyfter rampen med lilltån och de övre luckorna har ett enkelt handtag man drar i för att öppna. Sen är också mellanväggen superlätt då det är gummimatta nertill.

Mitt är också så lätt att montera ner inredningen på att det bara är en bult i taket, tar 3min att haka loss allt och bära ut (om man är smidig dvs ;).)
 
Folk tipsar jämt om Star och Thule, körde två såna i somras och tycker dom är hemska! Tunga att dra, dålig väghållning och mörka invändigt. Har ett eget Cheval Liberté som alla tycker är rat i dessa trådar men det är en dröm att dra jämförelsevis. Ljust och luftigt dessutom. Drar då och då ett stort Ume B60 (?) med sadelkammare och det är tungt och ganska vindkänsligt. Har dragit samtliga med min ordinära V50, väljer mitt CL alla dagar i veckan.
Jag har funderat varför många på buke är negativa till cheval, speciellt då majoriteten av häst ägarna runt mig kör cheval. Även majoriteten av släppen jag möter på vägarna är också cheval.
 
Jag har haft två Cheval. Ett tvåhästars och ett fyrahästars. Båda en modell där hästarna står på snedden. När man lastade hästarna så är det ingen mellanvägg i vägen utan man har hela transportens bredd tillgodo när man lastar. Helt underbart. Inga svårlastade hästar. Stora och ljusa släp med bra ventilation. Var supernöjd! Skulle gärna köpa ett sådan Chevalsläp igen.
 
Jag har funderat varför många på buke är negativa till cheval, speciellt då majoriteten av häst ägarna runt mig kör cheval. Även majoriteten av släppen jag möter på vägarna är också cheval.
Var själv och titta på cheval i helgen, då de har en ny modell med fronturlastning och sadelkammare. Men det blir inget sådant släp. Väggarna var inte stabila alls. Rörde sig i sidled hela väggarna kraftigt när man tryckte på väggen. Stor skillnad mot fautras som vi också tittade på, det rörde sig inte alls. Så jag förstår varför många inte gillar cheval.
 
Var själv och titta på cheval i helgen, då de har en ny modell med fronturlastning och sadelkammare. Men det blir inget sådant släp. Väggarna var inte stabila alls. Rörde sig i sidled hela väggarna kraftigt när man tryckte på väggen. Stor skillnad mot fautras som vi också tittade på, det rörde sig inte alls. Så jag förstår varför många inte gillar cheval.
Var själv och titta på cheval i helgen, då de har en ny modell med fronturlastning och sadelkammare. Men det blir inget sådant släp. Väggarna var inte stabila alls. Rörde sig i sidled hela väggarna kraftigt när man tryckte på väggen. Stor skillnad mot fautras som vi också tittade på, det rörde sig inte alls. Så jag förstår varför många inte gillar cheval.

Hej, hade du idag ett Boj EH? Men funderar på att byta, får jag fråga varför du i såfall vill byta.
Jag har ett Fautras som är absolut det bästa släp jag ägt men börjar fundera på att sälja det för att köpa ett billigare. Tittade just på ett Boj EH -10
 
Hej, hade du idag ett Boj EH? Men funderar på att byta, får jag fråga varför du i såfall vill byta.
Jag har ett Fautras som är absolut det bästa släp jag ägt men börjar fundera på att sälja det för att köpa ett billigare. Tittade just på ett Boj EH -10
Hade tidigare ifor williams och saknar verkligen fronturlastningen. Tycker boj släpet är trångt framför hästen också. Jag personligen hade hellre haft fautras än boj. Inget fel på boj passar bara inte mig :)
 
Jag gillar Ifor Williams, man storknar inte ens av nypriserna.

Exet fick storhetsvansinne och köpte ett Böckmann Portax L SR. Det är finfint det också men jag hade nog inte kört så stora hästar i det, tycker platsen framför bommarna blir snål iom sadelkammaren med full ståhöjd.
 
Var själv och titta på cheval i helgen, då de har en ny modell med fronturlastning och sadelkammare. Men det blir inget sådant släp. Väggarna var inte stabila alls. Rörde sig i sidled hela väggarna kraftigt när man tryckte på väggen. Stor skillnad mot fautras som vi också tittade på, det rörde sig inte alls. Så jag förstår varför många inte gillar cheval.
Jag var inte heller imponerad när jag kollade på dom. Väldigt skrangliga och dåliga lösningar. Det enda bra var priset.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 905
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 875
Senast: fio
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 943
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp