Vilken transport ska jag ha?

Jag har hyrt ett Thule några gånger (kommer inte ihåg modellen, men släpet hade en totalvikt på runt 1400kg). Det var ljust invändigt och låg stabilt bakom bilen (Volvo 945 respektive Subaru) utan problem. Jag kan absolut tänka mig ett sådant.

Ifor Williams har jag varit sugen på i ett antal år, just för att den vanligaste kommentaren jag hör om dem är att de ligger så stabilt bakom bilen. Skulle jag köpa transport idag så skulle jag titta på ett sånt.

Ska det vara ett billigare släp så skulle jag titta på Kylinge (och räkna med att byta golvet). Mitt enkelaxlade Orion var förvånansvärt stabilt bakom bilen, så jag skulle kunna tänka mig en modell med boggie. Jag har hyrt ett Värmlandsvagnen (boggie) många gånger (närmsta hyraläpet..) och föredrar Kylinge alla dagar om det står mellan de två.
 
Fast VV är vidriga att köra. Ålar bakom bilen och skramlar.
Fast ett välservat släp bör ju inte åla på vägen, det borde ju bero på något annat? Skramlet kan ju också finnas på äldre lite slitna släp, svårt att generalisera så.

Till TS. När det gäller bromsar finns det ju ett visst antal företag som gör axlar till släp, som de olika transporttillverkarna sedan köper. Kan inte svara på vilka axlar som sitter på vilka släp dock. Det kan ju dock vara bra att ha lite koll så det finns reservdelar och att bromsband och liknande inte är snordyra till just den transporten. Så hade nog jag resonerat iaf.
 
Folk tipsar jämt om Star och Thule, körde två såna i somras och tycker dom är hemska! Tunga att dra, dålig väghållning och mörka invändigt. Har ett eget Cheval Liberté som alla tycker är rat i dessa trådar men det är en dröm att dra jämförelsevis. Ljust och luftigt dessutom. Drar då och då ett stort Ume B60 (?) med sadelkammare och det är tungt och ganska vindkänsligt. Har dragit samtliga med min ordinära V50, väljer mitt CL alla dagar i veckan.

Oj, mitt Thule ligger jättefint och mjukt bakom bilen både med och utan häst. Hör blåser det jämt, kört i storm utan minsta svaj.
Ljust, fräscht och luftigt inne 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 905
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 875
Senast: fio
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 940
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp