lite frågor!

M

montgomery

Rider ni lätt?
Varför?

Vad har ni för bett?
Varför?

Har ni nosgrimma?
Varför?

Rider ni skänkelvikning?
Varför?

Bara undra lixom! :)
 
Rider ni lätt? Nej
Varför? Jag rider hellre i en lodrät sits där jag omfördelar vikt från sittben/skinkor till insidan av låren för att låta ryggmusklerna gå fria från tryck. Det ger fördelen att min tyngdpunkt hålls mer stilla, plus att jag kan använda sitshjälperna bättre.

Vad har ni för bett? Oftast tvådelade tränsbett med parerstång, kandarstänger med låg/mellanhög tungfrihet med raka eller S-skänklar, eller oladad jaktstång med tungfrihet.
Varför? Jag tycker att det gör jobbet bäst, helt enkelt.

Har ni nosgrimma? Nej, yttest sällan.
Varför? Jag anser att det är en tillägsutrustning som bara behövs i ett ytterst begränsat antal situationer, och då under kortare perioder. Mina egna hästar behöver det inte.

Rider ni skänkelvikning? Jag tränar det inte, men kan rida det någon enstaka gång för att testa.
Varför? Det jag kan lära en häst med skänkelvikning kan jag lika gärna lära den med öppna och sluta, som är två skolor som passar bättre in i konsekvensen med det träningssystem jag håller på med i övrigt.
 
Rider ni lätt? Japp
Varför? Jag har aldrig tänkt den tanken. Det är något man bara gör (oxå är det bekvämare :D). Har faktiskt börjat göra det mindre och mindre numera, min fodehäst går bättre när jag kan "sitta" och jobba ihop honom.

Vad har ni för bett? Tredelat tränsbett med en kula i mitten...
Varför? Det följde med när jag tog honom på foder. Han funkar bra med det, är inte tjafsig i munnen heller.

Har ni nosgrimma? Japp. En achen.
Varför? Hm.... för att han inte ska smita undan från bettets inverkan..kanske? :o Vet inte riktigt egentligen. Också är det snyggt också.... :smirk:

Rider ni skänkelvikning? Jajamen, varje gång jag rider!
Varför? För att lösgöra honom i sidorna och få honom lyhörd för mina hjälper.

Konstiga frågor, men det får en att tänka till. Varför ska man egentligen rida lätt? KAN någon svara på det???

Min foderhästs hemsida
 
Hej!
Själv rider jag alltid lätt i början och slutet av mina ridpass. Det gör jag för att skona hästens rygg lite innan den har blivit tillräckligt uppvärmd. Sen finns det några hästar som är svåra att sitta ner på och då är det bästa o börja rida lätt o sitta ner mer o mer åt gången. På unghästar rider jag alltid lätt eftersom de inte är vana vid ryttarens tyngd och man vill ju skona dem innan de hunnit bygga tillräckligt muskler...sen kan man ju se det så att om en ryttare dunsar ner i lättridningen så skonar h*n ju faktiskt hästens rygg mera om h*n sitter ner. Sen får man väl känna sig fram hur mycket hästen klarar och vilket den går bäst på.
:banana: :bump:
 
Kan ju svara själv oxå!!

Rider inte lätt eftersom jag var på kurs(barock för SC) och fick lära mig att det oftast blir så att man flyttar sin tyngdpunkt hela tiden och då slutade jag! Tyckte lixom de verkade va som hon sa!

Har ett tredelat sprengerbett i aurigan till pållen för han trivs på det, Ibland rak gummistång, eller tvådelat bett. Han trivs på alla dom!

Jag har inte nosgrimma eftersom jag tycker inte att man ska klä på hästen mer än nödvändigt och jag tycker att om hästen gapar och vill komma undan inverkan av bettet så har jag antagligen tagit för hårt, eller passar inte bettet/hästen tycker inte om det eller så har den ont i munnen. Och den kan ju inte gäspa med nosgrimman heller!

Rider inte skänkelvikning efter att jag var på kursen och frågade om det här på buke, ser längre inte meningen med det eftersom det inte får hästen att kliva in under tyngdpunkten utan bar förbi eller vad man nu ska säga. Och sen skrev en om att hästen blev S-formad och att de var skadligt.

Om ni tycker att mina anledningar inte verkar vettiga eller så, skriv då gärna det! :) Vill ju lära mig mycket!!
 
Rider ni lätt?
Inte i paddocken eller när jag kräver arbete/jobb. Gör det dock ute i skogen. Hoppas göra mig av med den ovanan inom nästa år.
Varför?
Varför jag inte gör det blir det väl eftersom jag vill sluta med det. Kontakten med hästen försvinner ju i vartannat steg (du förstår hur jag menar) och dessutom så riskerar man att trycka bort hästens rygg varje gång man sätter sig ned.

Vad har ni för bett?
Spanks stång bett i paddocken. Ute varierar jag mellan stången och hackamoret. Använder även kapsonen ibland i paddocken.
Varför?
Främst för att dessa bett är de rnda hon trivs på, men också för att hon kommit såpass långt att hon kan dra nytat av ett stångbett. Hacket trivs hon på och är väldigt praktiskt. Kapsonen är självklart för att hjälpa till med jobbet.

Har ni nosgrimma?
Nej
Varför?
Totalt onödigt!

Rider ni skänkelvikning?
Nej
Varför?
Gör ingen nytta och blir oftast skadlig.
 
Precis.

Någon skrev ovan att det hade achen remmen för att hästen inte skulle kunna komma undan bettets inverkan (fast funderade själv på om det var vettigt?)
Jag vill bara säga att om man har på en achen, vilket jag tyker är fel oavsett, bara för att stänga igen käften på en häst som "tjafsar" så är man enligt mig fel ute. "Tjafsar" en häst i munnen: ta reda på orsaken istället för att dölja symptomen med en achen. Går en häst utan nosgrimma syns det fort om något är fel!
 
Rider ni lätt?Inte när vi rider dressyr. Men ibland ute.
Varför? Jag rider inte lätt inne för att min tyngdpunkt flyttas och hjälperna jag ger med sitsen störs.

Vad har ni för bett? Vid dressyr kandar. Ute tränsbett.
Varför? För att jag vill kunna välja vilken verkan jag vill ha när vi tränar (stången eller bridongen). Ute kräver jag inte lika mkt. Vanligt bett funkar fint.

Har ni nosgrimma? Nej.
Varför? Det behövs inte. Tycker det låser käkarna i en onaturlig position. Det kan möjligen behövas någon enstaka gång på vissa hästar. Men mitt mål är att inte behöva tvinga hästen till ngt. Prova själv att bita ihop tänderna hela tiden. Även om du har munnen stängd så har du ju inte tänderna låsta mot varann hela tiden.

Rider ni skänkelvikning? Mkt sällan.
Varför? Tycker inte den övningen har något egentligt syfte. Då kan jag lika gärna rida skolorna. Gör det någon gång ibland bara för att se att det går.
 
Rider ni lätt? Ja
Varför? Jag vill kunna värma min häst i trav utan att störa hennes rygg för mkt innan hon kommit igång. Dessutom är det ett bra sätt att rida lätt i "otakt" ibland. Stå två steg, sitta ett, eller tvärtom om hästen bara ångar på. Man förvirrar den lite och den tappar konceptet och börjar förhoppningsvis lyssna på sin ryttare.

Vad har ni för bett? Tredelat mässings och tredelat rostfritt med oval mittdel. Kandarstång med liten tungfrihet och tillhörande bridongbett till kandaret. Sedan lånar jag ett pessoa och ett jaktkandar av en kompis.

Varför? Jag är på ganska tidigt utbildningsstadium inom akademisk ridning och vill inte krångla till det för mkt. Min häst försöker tyvärr slita tygel ur handen och hänga sig på bettet emellanåt och då är det bra att variera med kandar/jaktkandar. Hon trivs väldigt bra på jaktkandaret som har lten tungfrihet.

Har ni nosgrimma? Ja,

Varför? Jag och kompisar har blivit sittande i skogen och ridhus med ett träns i handen, när inte nosgrimma funnits på tränset. Dessutom tycker jag att det är snyggare med en nosgrimma. Det ser "barnsligt" ut utan nosgrimma. Den är aldrig hårt spänd dock.

Rider ni skänkelvikning? Ja

Varför? Uppmärksamhet och lydnad för hand och skänkel. Jag vill ogärna traggla med samma övning hela tiden och då är det bra att ha variationsövningar.
 
Rider ni lätt?
Varför?

Bara när jag rider ut eller i början på en unghäst.
För annars studsar jag ur sadeln när min häst travar på som snabbast.
:bump:
Och på unghästar tycker jag att det är lättare att reglera traven i lättridningen utan att använda för mycke tygel och andra hjälper.

Vad har ni för bett?
Varför?

Jag har stångbett och ridkapson på gamlingen för det helt enkelt fungerar bäst.
På unghästen har jag sidepull (av westernmodell) för att det gör jobbet bäst på en unghäst utan att behöva ha bett i munnen.

Har ni nosgrimma?
Varför?

Nej. Om hästen gapar så har man problem. Och att tvinga ihop munnen på hästarna känns som en ganska kortsiktig lösning.

Rider ni skänkelvikning?
Varför?

Nej. Det finns andra övningar som gör mer nytta.


:D :rofl: :D
 
1. Ibland vid uteridning med andra när tempot är lite högre än mitt "normala". Aldrig när jag rider själv.

Förr red jag alltid lätt, men efter att ha tagit till mig argumentet att det inte är bra att flytta tyngdpunkten så ofta så har jag slutat. Däremot rider jag i avlastningssits ganska mycket ibland, f.a. på min yngre häst (6 år).

2. På 10-åringen antingen kandar med tredelad bridong och stång med mors l'hotte-tungfrihet eller jaktstång. På 6-åringen ett portugisiskt pelham med två tyglar. Jag använder generellt 3+1-fattning och på 10-åringen enhändigt av och till.

Dessa betslingar funkar bra.

3. Jag har en nosgrimma på ett portugisiskt kandar. Denna typ av nosgrimma tycker jag egentligen är den enda som ovanför-bettet-nosgrimma som fyller någon funktion - den stabiliserar huvudlaget iom att den faktiskt sitter fast i sidstyckena och inte i en egen rem som de vanliga nosgrimmorna gör. Annars har jag inte nosgrimma för att det inte behövs och för att jag gärna vill ge hästen möjlighet att protestera mot bettet om jag blir för hård i handen eller det finns något annat problem.

4. Jag rider i princip aldrig skänkelvikning, däremot öppna som jag tycker är en för mig bättre övning. Som lydnadskoll har skänkelvikning en funktion.

Anneli
 
Rider ni lätt?
Varför?
Jag rider lätt på unghästar och när jag rider ut. Använder oftast tre-punktssits i stället.

Vad har ni för bett?
Varför?
Blank stång, stång+kapson, 3-delat myler eller bridongbett. Det som den enskilda hästen trivs bäst med. Unghästen har tvådelat bridongbett för han har så liten mun.

Har ni nosgrimma?
Varför?
Unghästen har. Inte de andra. En häst som trivs med handen och bettet behöver ingen nosgrimma.

Rider ni skänkelvikning?
Varför?
Nej. Det sliter felaktigt på hästens kotor. Dessutom är det en meningslös rörelse eftersom hästen trampar över o förbi tyngdpunkten och inte inunder sig. En ganska ny rörelse vad jag har fått förklart för mig av min tränare. Infördes vid regementen för att ovana ryttare skulle lära sig sidförande skänkel. Någon som hört samma? :confused:
 
Rider ni lätt? Ibland
Varför? Vid uteritt vill ajg skona min hästs rygg då traven inte alls är lika balanserad och mjuk som vid trav på banan

Vad har ni för bett? Vanligt rakt tränsbett
Varför? för att det är det enda bett som min häst fungerar på, har haft jätteproblem med att hitta bett, pållen blev jättestressad av att ha bett tidigare. Red då på hackamore, gör det fortfarande vid uteritter. Alltså endast bett vid ridning på bana.

Har ni nosgrimma? Nej
Varför? Därför att den inte fyller någon funktion och min häst går bra utan.

Rider ni skänkelvikning? Ja
Varför? Därför att en rätt utförd skänkelvikning är stärkande och uppmjukande för hästens badel och får hästen att trampa under sig.
 
Rider ni lätt? nope
Varför? kan inte
Skulel jag vilja det?JA!!!
fan så mycketbekvämare ..;)
Nu lär man sig en effektivt avslappnad sits istället.manlär sig också att inte äta innan ritt och attgå på toan innan;)

Vad har ni för bett?
Thijs har de bett han gillar
han har en portugisiskt showbett när han arbetar,annars körs han på liverpoolstång(jo jag tror det är jättebra med kröning för dressyrhästar o hästar i allmänhet)
tränsbett brukar han ha oledat eller tredelat.fördrar det oledade .har prova t hackamore.rena skiten enl honom.
Han har aldrig haft en fancy kapson men funderar nu på att skaffa en för linlöpning.Eller bygga en roundpen med hård botten i mitten,kanske bätter idé?


Har ni nosgrimma?nä
Varför?
tränset blir så eländigt tungt att lyfta och jag blir nte starkare direkt.dessutom skal man krångla med gummiöronen när dt skall på.SÅ enkelt som möjligt vill jag ha det.Vi har en rem runt huvudet,då är vi båda nöjda.
Även på den ena unghästen.Den andra har inet kommit än men jag tror inet dne har nosgrimma heller.
jo förresten,jag har nosgrimma på uterittstränset,för att matcha hans strasspannband.(nosisen i strass också,ja jag vet att jag är fånig)Den är dock spänd så han kan gäspa,viktigt tycker jag.

Rider ni skänkelvikning? eh,ja på sätt och vis
Varför?
jag tror aldrig vi gjordet det i den bemärkelsen.kanke pånågon uppvisning precis i bröjan.Nu rider vi långsam o kontrollerad skänkelvikning ett par steg in vidrampen så han komer exakt in.Numera vet han var hanskalls tå och kan faktiskt undvika att misshandla foten också!Han börjar inte luta sig inåt innan jag säger till,alla mycket tacksamma för det;)

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Rider ni lätt? Inte i dressyrarbetet, däremot när jag rider ut.
Varför? Det stör min hästs balans om jag rider lätt när hon arbetar. Däremot kan jag inte sitta ner på henne när vi rider ut...de som sett henne vet ju varför... :p

Vad har ni för bett? Stång.
Varför? Det ligger bra i munnen och pållan är lugnare i munnen och svarar för finare signaler.

Har ni nosgrimma? Nej.
Varför? Den fyller ingen funktion som jag ser det. Möjligtvis som Thina skrev, för att matcha pannbandet då... :D Fast det har jag inget heller just nu.

Rider ni skänkelvikning? Nej.
Varför? Anser inte att det tillför något till skolningen av min häst, eftersom jag vill arbeta med samlande rörelser som lär henne att trampa in till tyngdpunkten. Sen kan ju en och annan öppna se ut som en halvdålig skänkelvikning ibland, men vi jobbar på det... ;)
 
Lättridning.
Rider lätt när det så krävs. Ibland kan man träffa på hästar som inte orkar bära sig och får ett väldigt stötigt steg. Istället för att skumpa ner i hästens rygg så föredrar jag då att rida lätt. Tyngdpunktsförskjutning får man om man reser sig upp för mycket i sadeln eller rör överlivet för mycket fram och tillbaka i lättridningen.

Bett.
Just nu ett sidepull. För att jag vill träna utan bett i munnen för närvarande och för att testa skillnaden mot kapson.

Nosgrimma.
Har ingen och ser ingen anledning att ha det. Tycker faktiskt att det är fult också. :)

Skänkelvikning.
Det rider jag inte. Enda anledningen jag kan se att rida skänkelvikning är att lära hästen sidförande skänkel, om hästen har svårt att korsa bakbenen (finns en annan övning för det också) eller att lära en elev sidförande skänkel. I skolande syfte anses skänkelvikning inte ha någon funktion, i lydnadssyfte har den det.
Men jag ska pröva den variant van Schaik skriver om i sin bok när jag kommer ihåg det.
 
Nu lägger jag mig i.
Alla har vi ju olika sätt att lösa saker på och jag måste ju självklar uttrycka mitt sätt när någon gör på ett annat sätt. :D


Om en häst inte orkar bära sig i traven så att man då måste rida lätt är det inte bättre att först bygga upp det och börja från marken i så fall så att man kommer på rätt fot från början?

Jag är mest intresserad av ditt resonemang bakom det du gör för det är alltid kul och bra att höra hur andra tänker.
 
Av den enkla anlendingen att variation förnöjer. :D Jag jobbar från marken men vill variera med uppsutten ridning. Bl.a. för att påverkan på hästen blir annorlunda i de båda, jag kommer åt lite olika.
Eftersom alla hästar har olika förutsättningar och rör sig olika så kan man träffa hästar som har en mycket stötig trav för ryttare pga att den har ett sådant rörelsemönster. Om jag märker att min sits inte är tillräcklig för att följa hästens trav så väljer jag att rida lätt. På så sätt vågar hästen höja ryggen och arbeta med den på ett bättre sätt än om jag sitter ner och blir (i mitt tycke) lite för skumpig. Sedan sitter jag inte och travar runt ett helt ridpass. :bump: Jag är lika nördig som många andra och skrittar mycket i början av hästens utbildning.

Vet inte om jag lyckades förklara mina tankegångar. Verkar vara inne i en luddig period, måste vara för att vintern kommer. *brrrr*
 
Okej Barockpeople.

Den häst som jag rider just nu har STORT STORT steg och dessutom väldigt piggelin och ångar lätt på. I skritt och galopp är det ingen match men i traven . HEJ HEJ det går inte att sitta ner då flyger jag ur.
Till det hör att jag är van med hästar som har kortare steg, har aldrig suttit på en häst med ett sådant maffigt steg som han.

+ att han är nyss inriden, kan skritt trav och galopp och stanna.

Hur ska jag göra?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 095
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
455
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp