Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

C

cissiny

Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om det nu inte bara är vanlig bondkatt. Sen funderar jag lite kring färger och hårlag.

Vi börjar med den äldste. Han blir 7 omkring den 1/6. Fått från katthem för 6 år sedan, han hade haft flera olika hem innan. Vi vet vem hans mormor var (liten vit/grå bondkatt) och hans mamma är en av två (eller var det tre?) systrar som fick ungar samtidigt. Färg på henne vet vi inte. Katterna ur den här familjen är tydligen små - han är formodligen en av de större (ca 4,2 kg nu). Här kommer några bilder, ska leta upp bättre:

urklipp.jpg

Julen 2004

sammysladdardec07.jpg

Sittandes under TV-bordet, december 2007

sammydec07.jpg

Lite halvprofil, dec 2007

Han har ju sagts vara brunsvart tabby. Veterinären har dock skrivit tigrerad på färg. Han är svart på ryggen, på sidorna är det inte tydliga ränder utan mer utdragna fläckar typ. Magen ljusare och väldigt ullig. Svansen mörk, mest svart med lite ränder.
Har ju ingen bra exteriörbild i datorn, men av de bilder jag har sett av ocicat så ser han precis ut som en sån, fast mindre då förstås. Smal svans.

Hårlag: Korthår förstås, helt ljusbeige/brun om man lyfter lite på pälsen. Ligger slätt, mycket mjuk och len, känns väldigt "ullig" undertill.

Temperament: En riktig filosof. Mycket känslig, känner av stämningar, otroligt snäll. Annars stämmer mycket in på beskrivning av ocicats temperament. Älskar att lära sig konster, mycket lättlärd och duktig.

Förmodligen är han väl vanlig bondkatt, men jag kan inte låta bli att undra om pappan kanske var en ocicat som träffade på hans mamma?


Så till lillen:

Han är född i slutet av maj 2007 troligen. Upphittad i ett träd utanför vårt hus i slutet av november 07. Har ju gjort allt sånt man bör göra med upphittad katt (anmält till polisen, djursjukhus etc) och nu är han ju officiellt vår. Det fanns en annons på blocket om en katthona som var verkligen på pricken lik honom. Annonserades ut som "vit skogkatt". Den var född den 31/5 2007 tror jag. Skulle ha en förälder som var britt och en som var skogis. Fanns i samma stad som oss.

Här kommer bilder:
flingandec07.jpg


flinganbolldec07.jpg


Bilderna är tagna i mitten av december.

Han har växt på alla håll och kanter, grovnat också. Har lite antydan till lite "påsar" vid kinder etc. Mer kraftigt byggd (var som en penna över ryggen när han kom dock, utsvulten och uttorkad). Väger kring 4,5 kg nu. Kraftigare svans än den andra katten.

Färg: Helt kritvit, har några svarta strån mellan öronen som försvinner allt mer.

Hårlag: Korthår, mycket grövre "ytterhår" än vad den äldre har. Kan liksom "flika sig", så som jag sett att det kan göra på skogisar. Har längre hår än den äldre kisen. Pälsen har liksom känts mycket tunnare, men med grövre strån än vad den andre har. Nu har han ju mycket underpäls också, mjuk men inte så babyullig som den andre har.

Kan han kanske vara, som annonsen med hans "kopia" angav, korsning britt och skogis?

Till temperamentet är han väldigt pigg och leksen, alltid jätteglad, pratar friskt på. Ganska frimodig, svarar emot om man säger att han inte får göra något (t ex hoppa upp på bord). Älskar plastpåsar, papperspåsar, sugrör, bollar, papperstussar eller ja det mesta. Vandrar gärna omkring med en stor papperspåse över sig som han flyttar runt i lägenheten à la papperspåse med ben... Gömmer man inte plastpåsarna så ligger han på dem alternativt klär på sig dem och springer runt med...

Mvh Cissi
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Jag har svårt att tro att det skulle vara något annat än bondkatt i dem. Bondkatter kan variera väldigt mycket i temperament, pälstyp och kroppsform. Randiga bondkatter är också väldigt vanligt, så jag har svårt att tro att det skulle vara ocicat i den äldre katten för att han är randig.

Det finns två typer av randiga katter, tabby (ganska ovanligt) och tigrerad. Det är svårt att se på dina kort vilken variant din äldre katt har, men har du ett kort på honom från sidan så är det lätt att se skilllnad.

Tigrerad:
ns24_oci_tn.jpg

(raskatt)

På en huskatt blir det ofta mer randigt:
n0923.jpg


Tabby:
ns22_tn.jpg
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Är det inte samma anlag i botten? Trodde jag i alla fall, och att spotted och tigré var varianter.
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Jag har svårt att tro att det skulle vara något annat än bondkatt i dem. Bondkatter kan variera väldigt mycket i temperament, pälstyp och kroppsform. Randiga bondkatter är också väldigt vanligt, så jag har svårt att tro att det skulle vara ocicat i den äldre katten för att han är randig.

Det finns två typer av randiga katter, tabby (ganska ovanligt) och tigrerad. Det är svårt att se på dina kort vilken variant din äldre katt har, men har du ett kort på honom från sidan så är det lätt att se skilllnad.


Tabby:
ns22_tn.jpg

Jag får se till att ta bilder - om man ser till dina bilder så är just tabby det han mest ser ut som. Inte randig. Fast han har ju svart rygg, typ som ål på häst fast brett.

Färgen är det jag minst tror på vad det gäller ocicat - det var helt enkelt så att jag kikade i en utförlig bok om kattraser efter att vi fått honom och fastnade direkt på ocicat - kroppsbyggnaden ser ju ut så... Han är inte lik nån annan raskatt i typ, inte alls på samma sätt. Hans färg trodde jag bara var vanlig "bondkattfärg" och kom från mödernet... Sen stämmer temperament etc in väldigt väl. Han har liksom alltid vart mer som en hund för oss, trivs bra med små hundar men har aldrig vart intresserad av andra katter. Går ju bra med lillen dock... Ska se om jag hittar nån bra bild på ocicat som verkligen liknar honom, så får du ett hum om hur han ser ut så länge.

Mvh Cissi

PS: TACK för ditt inlägg!!! :D
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Kom på att vi har en helkroppsbild, visserligen inte bra, på nätet! Här är han ca 1,5 år:
sammy1.jpg


Man ser ju mer av färgen iaf... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Har lyckats hitta en helbild från sidan, där färg och typ syns ganska bra. Har precis laddat upp den i galleriet, dröjer väl lite innan den godkänns tror jag, återkommer! :D

Mvh Cissi
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Det är omöjligt att säga om dina katter har några inslag av raskatt bakom sig eller inte. Om man tittar på vilken katt som helst så kan man nog, om man letar, hitta drag från olika kattraser på de allra flesta. Katter är ju inte lika variabla i sin exteriör som tex hundar, så de flesta raskatter har ju drag som finns hos "vanliga" katter också. Tex så kan ju en huskatt ha små, stora eller medelstora öron alldeles av sig själv. Och just Ocicat är ju en ras som inte har några direkt utmärkande rasdrag som särskiljer dem från alla andra katter (utom just färgen då), så det är ju jättesvårt att se om en katt skulle kunna ha ocicat bakom sig.

Ang färgerna så ser din äldste ut att vara bruntabby (eller svarttabby, som man också kan kalla det). Veterinärer brukar sällan ha koll på kattfärgerna, man har hört alla möjliga varianter från dem... :smirk:

Den andra är, kort och gott, vit. :)
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Är det inte samma anlag i botten? Trodde jag i alla fall, och att spotted och tigré var varianter.

Fenotypiskt är de olika färger, med olika färgkoder. Genotypiskt är man inte helt hundra, troligtvis finns det ett anlag som bryter upp tabby och tigré till spottar, där tigré-spottad är det vanligaste. Ofta yttrycker det sig som mellanting, "spigré". Jag är inte tokigt uppdaterad på färger eftersom de inte finns hos mina, men det är vad mina bengal. och ociuppfödande vänner förklarat om spottarna.

Cissiny- han är helt klart tabby. Ål ska de ha, bred på tabby, smalare på tigre. Prickig mage hör också till. Ocin är en väldigt "medel" ras, medelstor, medelgrov, medelstora öron osv, så att en huskatt påminner om en oci är inte speciellt konstigt.
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Fenotypiskt är de olika färger, med olika färgkoder. Genotypiskt är man inte helt hundra, troligtvis finns det ett anlag som bryter upp tabby och tigré till spottar, där tigré-spottad är det vanligaste. Ofta yttrycker det sig som mellanting, "spigré". Jag är inte tokigt uppdaterad på färger eftersom de inte finns hos mina, men det är vad mina bengal. och ociuppfödande vänner förklarat om spottarna.

Så hade jag fattat det också, och därför betraktat dem som varianter. Jag är väl inne lite i hästvärlden, där det är genetiken som bestämmer färgen, inte utseendet.

Men då är det alltså troligast så att en spotted katt är en tigrerad katt med spot-anlag. Låter rimligt.
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

*KL*

Hinner inte skriva något nu, återkommer imorgon. Men bilden på store kisen från sidan har laddats upp, den är från 2004 så han är 3 år:

helbildmars04.jpg


Vad heter "färgkoden" för honom? *nyfiken*

Mvh Cissi
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Bruntabby, n22. I vissa förbund kallar man det svarttabby istället, men det är samma sak. Det är ju genetiskt en svart katt med anlag för mönster.
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Så hade jag fattat det också, och därför betraktat dem som varianter. Jag är väl inne lite i hästvärlden, där det är genetiken som bestämmer färgen, inte utseendet.

Men då är det alltså troligast så att en spotted katt är en tigrerad katt med spot-anlag. Låter rimligt.


Jo, fast det ligger helt klart ett genetiskt anlag bakom spottedfärgen, så det går ju inte att säga att det genetiskt är samma färg/mönster som tigré eller tabby. Det är ett eget mönster, dock finns det troligtvis olika genetiska mekanismer som styr uppkomsten av anlaget.
De flesta raser som är spotted (bengal, ocicat) har tabby som "grundmönster". Det verkar som att spotted baserat på tabby ger tydligare och mer avgränsade spottar. Där tros spottedmönstret orsakas av ett dominanat anlag, som man kallar Sp.
Hos andra raser, som tex skogis, perser eller varför inte huskatt, så är det dock vanligare med spotted baserat på tigré, som ofta ger ett mer blandat mönster med inte lika tydliga spottar.

Katten du visar på bilden ser ut att vara av tabbyvarianten, dvs med väl avgränsade spottar. Så den är inte tigré på något sätt alls, saknar därmed helt anlag för tigré.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Först och främst - TACK alla som svarat!!! Väldigt intressant att läsa!!!

Jag funderar lite mer på färgen - vi är nog helt överens om att han är n22 (bruntabby eller svarttabby - beroende på hur man benämner det).

I en av våra böcker finns lite tabbyvarianter uppritade, ganska kul, de som är tydligt ritade är:
1. Tigrerad tabbyteckning (vilket han inte alls är)
2. Spotted tabbyteckning (han har ju större fält, inga runda spottar)
3. Marmorerad tabbyteckning (liknar verkligen vår kise).

För marmorerad tabby visas "butterfly wing" vid armbågen och "bull's eye" på sidorna. Han har det inte tydligt som i boken men helt klart nåt liknande.

Det står också att vid marmorerad teckning ska det finnas en mörk parallell rand på var sida om ålen, den ska löpa från manken till svansspetsen. Vår kise har inte parallella ränder hela vägen, utan enbart på bakre hälften av ryggen.

Sen har jag alltid funderat på att han är ljusbrun och dunmjuk bakom öronen... Är det vanligt?

För övrigt har han vitt under hakan och en liten "haklapp".

Jättekul det här! :)

Mvh Cissi
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Spinner vidare (hoppsan, fick visst till det ;) ) litegrann på det här med ras.

Sannolikheten att det skulle vara något annat än vanlig "bondkatt" i Sammy är väl minimal - i vilket fall är det ju knappast något vi nånsin kommer att få veta. Han är ju helt underbar precis som han är!

Vill dock ändå ta upp lite som jag läst om oci som fått mig att fundera över inslag av oci i honom, citerat ur "Kattraser A-Ö" av Rina Matthiesen:

OCICAT
Hårlag: Pälsen ska vara kort, slätliggande och glansig med sidenmjuk struktur men lång nog att rymma den nödvändiga tickningen. (Stämmer till 100% på Sammy, besökande kattmänniskor kommenterar alltid hans päls eftersom den är nästan spegelblank och just sidenmjuk)

Färger: Ja, hans färg har vi ju diskuterat, har aldrig sett hans färg som något tecken på att det kunde vara ocicat eftersom jag fått för mig att var och varannan bondkatt är tabby eller "randig" som jag alltid sett det innan vi "blev med katt" (helt oplanerat...)

Särskilda kännetecken: (har kortat ner texten)
Kroppen skall vara kraftfullt, atletiskt och smidigt byggd, inte grov eller satt (låter ju väldigt allmängiltigt, stämmer dock väl men det gör det väl för de flesta katter?)

Revbenen ska vara lätt bågformiga, buklinjen tämligen horisontell och rygglinjen rak men lätt upplutad mot höftkammen. Är väl också manska normalt, men stämmer precis, inte minst vad det gäller buklinje och framförallt att rygglinjen är lätt upplutad mot höftkammen).

Benen ska vara medellånga, med muskulösa lår, och proportioneliga i förhållande till kroppen, tassarna ska vara ovala och ganska kompakta. (Kan väl gälla de flesta katter, men återigen så stämmer det till punkt och pricka, låren är ordentligt muskulösa men inte oproportionerligt, tassarna är ovala och kompakta. Går dock som Charlie Chaplin fram, utåttåad...)

Svansen ska vara tämligen lång, medelsmal och bara obetydligt avsmalnande mot den mörka svansspetsen. (Sammy har längre svans än vad som syns på bilden, ser kortare ut eftersom han har den vinklad bortåt. Stämmer väl med texten men framförallt ser han ut att ha likadan svans som de ocis jag sett på bild...)

Halsens linjer ska vara graciösa och nacken välvd. (Stämmer väl, skulle säga att han har en vacker, nätt hals och vacker välvd nacke...

Huvudet ska vara modifierat kilformigt, dvs sett framifrån ser den övre delen, från hjässan till ögonnivån, kupolformig ut, medan den nedre delen, från ögonhöjd räknat, avsmalnar i lätt buktande linjer mot nosspetsen som ska vara bred med lätt antydd trubbighet. (Står om pannavsats etc också).
(Tja, jag har ju bifogat en del bilder där man ser huvudet... Får alltid kommentarer om hans vackra ansikte, har alltid tyckt att det är vackert "utmejsat" till skillnad från många andra katter som jag ofta tycker har rundare ansikte? Kupolform etc tycker jag stämmer väl...)

Sen står ju massor om öron (stämmer väl tycker jag?), ögon (stämmer tycker jag?), och sen är ju det som brukar skrivas om sätt och temperament precis som en beskrivning av Sammy... Aktiv, alert, iaktagande läraktighet, hundlikt beteende, krav på uppmärksamhet och pratig.... :)

Det får räcka så här, Sammy är och förblir nog helt vanlig bondkatt, skulle det mot förmodan vara något annat i så får vi aldrig veta det ändå... Men ni kanske förstår varför jag funderade på oci-inslag? :)

Har tänkt innan att nästa katt skulle vara en Oci men sen kom ju vår lille vite prins helt oväntat... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Som sagt, ocin är en extremt "medel" ras i det mesta. Jag skulle kunna hitta 3 katter bara på gården som passar in på standarden om man bortser från färgen. Förutom spottarna ska de ha en tydlig wildlook:

2005_07_17_tajger.jpg

Här Cocodonnas High Raiser, en av mina favoritocis och hyyfsat framgångsrik på utställning.

Profilen hittar jag ingen bra bild, så jag använder en av mina katter... "Lejonnos" är önskvärd, dvs en kroknäsa:

020220.jpg

Hanoo har dock för svag haka för att gå som bra ociprofil, men den behöver vi ju inte titta på nu :angel:
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Tack Sassy för trevligt inlägg och jättefina bilder!

Sammy är och förblir huskatt, om han skulle ha något raskattinslag så är det ju ändå inget som man får veta. Underbar är han i vilket fall :).

Lejonnos - lite konkav så att säga? Det har Sammy.

Men vi låter det vara vid att han är huskatt :).

Älskar din Hanoo och dina andra katter. Såååå fina. Korat verkar vara en väldigt trevlig ras.

Nån gång ska jag nog ha en raskatt - är ju väldigt förtjust i stammar och sånt också. Men det blev ju inte så att katt nr 2 blev en raskatt - Flingan hamnade ju bara här och vi älskar ju honom med. Om 10 år kanske? :)

Tack igen för ditt engagemang och förklaringar i tråden.

Mvh Cissi
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

I en av våra böcker finns lite tabbyvarianter uppritade, ganska kul, de som är tydligt ritade är:
1. Tigrerad tabbyteckning (vilket han inte alls är)
2. Spotted tabbyteckning (han har ju större fält, inga runda spottar)
3. Marmorerad tabbyteckning (liknar verkligen vår kise).

För marmorerad tabby visas "butterfly wing" vid armbågen och "bull's eye" på sidorna. Han har det inte tydligt som i boken men helt klart nåt liknande.

Det står också att vid marmorerad teckning ska det finnas en mörk parallell rand på var sida om ålen, den ska löpa från manken till svansspetsen. Vår kise har inte parallella ränder hela vägen, utan enbart på bakre hälften av ryggen.

Sen har jag alltid funderat på att han är ljusbrun och dunmjuk bakom öronen... Är det vanligt?

För övrigt har han vitt under hakan och en liten "haklapp".

Du har hittat en kattbok på engelska som är översatt till svenska av en ej alltför kattkunnig person. ;)
På engelska heter alla mönstrade katter tabby, och de delas in i mönstrena mackarel tabby, spotted tabby och classic tabby el marble tabby.
På svenska är dessa mönster översatta till:
Mackarel tabby = tigré
Spotted tabby = spotted
Classic/marble tabby = tabby

Där man på engelska använder tabby som ett samlingsnamn för mönstrade katter så säger man på svenska mönstrad eller agouti.
Så din kisse är alltså mönstrad, av mönstret tabby. På engelska hade man sagt att han var tabby av mönstret classic tabby. Hänger du med? ;)

Det som beskrivs i din bok är det "perfekta" tabbymönstret. På raskatter där man avlar på mönster så vill man gärna ha den breda ålen med horisontella linjer längsmed, och "bulls-eye" på sidan. Dock varierar ju mönstrena ganska mycket från katt till katt, det är ju lite som zebrans ränder, ingen katts ränder är den andra exakt lika. Därför ser man många tabbymönstrade katter (kanske ffa huskatter där man inte färgavlar) som saknar dessa önskvärda kännetecknen, men de är ju inte mindre tabbymönstrade för det.

Att han är ljus bakom öronen och vit under hakan hör till agoutimönstringen.

Här är en tabby med de typiska längsgående breda linjerna (som man sällan ser så här bra på andra raser än just bengal):
Bengal_Red_Marble_Thomwren1.jpg

På denna ser man en variant av "bullseye":
200_TabC1.jpg


I min mening så är tabbymönstret det absolut snyggande mönstret, en vältecknad tabby med bra kontraster slår alla spottar i världen! En snyggt tecknad marble (dvs tabby) bengal (som den ovan) är något av det vackraste som finns! :love:
 
Sv: Lite funderingar ang raser, färger, hårlag *bilder*

Jag håller med om bengalerna! Jag som annars inte är speciellt förtjust i agouti, är helt kär i bengalernas mönster. Framförallt dom tabbymönstrade eller dom spottade med underbara rosetter!
 

Liknande trådar

E
Övr. Katt Hej har bestämmt mig för att skaffa kisse, eller ja jag har funderat på det länge o kommer nog fundera ytterligare, men jag skulle bara...
Svar
9
· Visningar
3 989
Senast: loveponies
·
Övr. Katt Idag har det flyttat in en ur söt och modig 12veckors kille här :love: Han ser på håll utt att vara svart, där han inte är vit.. Men är...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: kpist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp