KisseNova
Trådstartare
Snabbt förklarat så bor min förre hund hos en släkting då omständigheterna i mitt liv inte gick att kombinera med hans behov. Jag har kontakt med ägaren och vet att hunden har det mycket bra då ägaren är uppvuxen med rottweiler. Därför sålde jag hunden för att den nya ägaren vet vad hunden kräver i sysselsättning och aktivering och har tid att uppfylla dom. Ett kanon hem med andra ord.
Men jag har inte glömt tanken på en hund. Självklart vill jag ha en avkomma efter Devin (eller helst Devin tillbaka
) MEN jag har fått inse att en "så aktiv hund" passar inte i mitt liv tyvärr
. Alltså får jag vända mig åt sällskapshållet som inte kräver lika mycket kroppslig aktivering som det var tänkt från början. En hund som bor hos mig följer med så gott som överallt och bor som en familjemedlem som lämnas själv så lite som möjligt.Det ska kunna aktivera hunden med tex viltspår, agility, utställning om man vill men inget hunden kräver.Måste vara barntålig och inte gjord av porslin. Sen innan hundköpet kommer jag kontakta och leta upp "rätt uppfödare för mig".Endast renrasiga då jag lärde mig en läxa med min förre hund, det finns ingen uppfödare att få stöd av dels att man är låst om man vill ställa ut eller tävla på annat sätt.
Jag funderar på om någon av följande raser skulle passa:
*cavalier king charles spaniel
*Långhårig tax (sägs att dom ska vara mer åt sällskapshållet än strävhåriga och korthåriga)
Nej, jag har inte glömt drömmen om en amstaff överhuvudtaget men insett att den hunden får vänta tills sonen blir större. Kanske väntar jag med hund tills dess, det vet jag inte. Men jag vill kolla upp vilka hundraser som kan passa just nu. Både långhårig tax och cavalier var med i planeringen innan förre hundköpet om vad som skulle vara mest lämplig.
Hundraser som jag inte vill ha förslag på är
*Extremt långhåriga hundar som shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel, tibetansk terrier och liknande
*Ej papillon.
*Ej heller basset hound
*Ej engelsk bulldogg
Söker inte efter meningar som hur mitt livssituation ser ut eller att jag är olämplig som hundägare. Utan endast rastips och kanske lite förklaring om dom. Alla hundraser är välkomna, dock bara såna som passar i lägenhet och som f ö följer mina sällskapskrav.
Men jag har inte glömt tanken på en hund. Självklart vill jag ha en avkomma efter Devin (eller helst Devin tillbaka
Jag funderar på om någon av följande raser skulle passa:
*cavalier king charles spaniel
*Långhårig tax (sägs att dom ska vara mer åt sällskapshållet än strävhåriga och korthåriga)
Nej, jag har inte glömt drömmen om en amstaff överhuvudtaget men insett att den hunden får vänta tills sonen blir större. Kanske väntar jag med hund tills dess, det vet jag inte. Men jag vill kolla upp vilka hundraser som kan passa just nu. Både långhårig tax och cavalier var med i planeringen innan förre hundköpet om vad som skulle vara mest lämplig.
Hundraser som jag inte vill ha förslag på är
*Extremt långhåriga hundar som shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel, tibetansk terrier och liknande
*Ej papillon.
*Ej heller basset hound
*Ej engelsk bulldogg
Söker inte efter meningar som hur mitt livssituation ser ut eller att jag är olämplig som hundägare. Utan endast rastips och kanske lite förklaring om dom. Alla hundraser är välkomna, dock bara såna som passar i lägenhet och som f ö följer mina sällskapskrav.