Bukefalos 28 år!

Lite krångel..hjälp!

R

Rianimare

Red min häst på vanligt tvådelat pessoa förut. Hon lät sig snällt tränsas, krånglade inte.
Sen lät vi en tandläkare titta på henne som en rutinkontroll och han sa att vi skulle köpa ett nytt bett till henne: ett rakt pessoabett i silikon. Har gjort det nu. Hade med oss det gamla bettet till affären och de hjälpte oss så att vi fick rätt storlek och så.
Nu när jag ska tränsa henne krånglar hon lite ibland . Varför? Det är inte så att hon vägrar att blir tränsad utan hon tar upp huvudet lite, det har hon aldrig gjort förut. Så vad tror ni att det kan vara? Trodde ju att allts skulle bli bra och även bättre eftersom hon hade stora fel i munnen för hon hade inte kollats av sin förra ägare. Någon som vet vad det kan vara?
 
kanske märker hon att det är nått nytt i munnen o blir fundersam? :confused:
 
Kan inte komma på någon anledning jag heller. :confused:
Rakt i syntet (antar att du menade det! ;)) är ju snällare än det delade, då det inte trycker upp i gommen.
Kanske inte har någon lust att bli riden ibland?
Eller så undrar hon vad det är för något nytt i munnen?
 
Syntet? Jag vet inte...han sa silikon och det tror jag nog att det är också. Jaja...spelar ju ingen roll!
Jaa, det borde ju inte vara nåt...men när de gör nåt de aldrig brukar göra annars blir man ju lite fundersam. :crazy: :smirk:
 
:confused: Ja alltså jag är ju ingen bettexpert men är inte de betten som är i syntet väldigt tjocka?
Min förra halvfoderhäst fick ett sånt där "happy mouth-bett"
med äpplesmak eller vad det nu var och hon började också krångla. Hennes gamla bett var mycket smalare. Jag har också för mig att jag såg nån video där det var en häst-tandläkare som sa att många hästar inte har plats för de tjocka betten. Jag vet inte vad det är för sorts syntetbett du har men om man kollar i Hööks katalogen så ser man att deras syntetbett är mycket tjockare än de vanliga metallbetten. Även om syntet-materialet kanske är snällare för munnen så måste det ju ändå få plats? Ja jag vet inte men kanske det är nåt sånt? :confused:
 
Hon gillar väl metall bättre. Min ena häst gapar snällt för alla sorters bett, förutom mitt raka i gummi. Som numera ligger i botten på nån låda.... :p
 
Haha, jooo!! Det ÄR ett silikonbett :p Det är INTE ett sånt i Hööks katalogen utan det är smalt nästan lite genomskinligt i beige. Så det kan inte vara tjockleken hon stör sig på.
 
Vissa hästar tycker helt enkelt bättre om tvådelade bett än om tredelade och raka bett.

Min häst t ex tycker att ett tjockt tvådelat bett är bäst. Jag har också gått på den här trenden att bettet ska vara så smalt som möjligt, och jag har nog provat alla bett jag kan hitta. Det var en ren slump att jag kom på att just min häst vill ha ett lite tjockare, tvådelat bett.

Det tvådelade bettet ger ett mindre tryck på tungan än det tredelade och det raka.

Jag tycker att du ska lyssna på din häst och byta tillbaka. Slutar hon visa missnöje vid tränsningen så vet du ju hur det ligger till.

mvh Jessica
 
Jag har också ett silikonbett!
Det är smalare än ett vanligt bett och "böjbart".
Lite timglasformad mundel kan man säga.
Ganska dyrt var det med... ca 600 kr fick jag ge. :p
Min häst gillar det. ;)
 
Vill inte byta tillbaka till det gamla bettet då han sa att hon helst inte skulle ha det och rekomenderade silikonbettet. Men han kommer i mars igen så jag ska prata med honom då. Och idag när jag tränsade henne gjorde hon ingenting! :D
anna210: Åååh, en till!! Jo dyrt som sjutton var det! Fast jag hade tur och fick mitt i julklapp! :d
Börjbart, hade aldrig sett nåt liknande innan! :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 081
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
1 004
Senast: ygenda
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 922
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp