Lite sadelfrågor.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mystix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 848
M

Mystix

Nu ska ni bukare få svara på några enkla sadelfrågor, då jag ska köpa en ny hoppsadel :)

Kan man rida dressyr i hoppsadel?

Vilken är den bästa modellen?

Vad skulle du kunna betala för en beg. hoppsadel?

Sv: Lite sadelfrågor.

Man kan rida markarbete i hoppsadel, men inte dressyr i den klassiska eller tävlingsmässiga bemärkelsen.

Det finns ingen generell "bästa modell" utan detta varierar från häst till häst beroende på hur den är byggd. Ta hjälp av en sadelmakare eller sadelutprovare!

Inte många kronor eftersom jag är dressyrryttare och endast använder hoppsadel att rida ut i. Ligger den bra på hästen struntar jag i utseende etc.

Ja man KAN rida dressyr i en hoppsadel, men det är ingen superlyckad ide. Jag red dressyr i hoppsadel (med rejäla klossar fram och bak) i många år och tyckte det var väl inga problem. Sen bytte jag till dressyrsadel och insåg vilken ENORM skillnad det var med en sadel som var gjord att sitta lodrätt i, och som inte hade en massa klossar/stöd som faktiskt motarbetade.

Så det GÅR, men vill du ha någon kvalitet på dressyren är det bättre ha en separat dressyrsadel (du kan ju ha en billigare i syntet t ex, om hästen kan ha det).

Vad som är bästa modellen beror på (vi låtsas allt passar hästen) vad ryttaren har för personlig smak, och hur ryttarens anatomi är. En sadel som en person sitter jättebra och jätteskönt i kan vara rena mardrömmen för en annan ryttare som har annat bäcken, är kortare/längre, har annan smak etc.

vad jag skulle betala för en beg hoppsadel beror HELT på märke och skick. Jag betalar ju inte 8000 kr för en bättre begagnad syntethoppsadel som kostar 4000 kr ny liksom, och jag betalar inte 8000 kr för en gammal, rejält sliten Stübben heller. Men är det en nyare stübben i BRA skick så kan jag vara beredd att betala 8000 kr t ex.

Så beror på nypris, skick och märke vad jag är beredd att betala.

Jag kan ju säga såhär... Att jag tyckte det gick alldeles utmärkt att rida dressyr i hoppsadel... tills jag köpte en dressyrsadel.... :smirk:

Vad för modell som är bäst beror ju helt på hur hästen ser ut och vad ryttaren gillar! Skulle betala det en beg. sadel är värd, kostar den 22' ny så är ju 15' ett hyfsat pris trots allt..

Jag rider dressyr i mina hoppsadlar, iof inte på någon högre nivå.. men det funkar jättebra hittills:D

The_grinch skrev:
Jag rider dressyr i mina hoppsadlar, iof inte på någon högre nivå.. men det funkar jättebra hittills:D
Nix, du rider inte dressyr i dina hoppsadlar, du rider markarbete...

Ja, det går alldeles utmärkt om man har en sadel som passar sin kropp! Visst, det lilla extra som man får med en dressyrsadel går givetvis inte att åstadkomma, men för "vanlig" dressyrridning är det inga problem.

Den som passar dig och din häst! :D En väl tillpassad sadel för både häst och ryttare kan göra underverk!

Beror på vad det är för märke och skick på den! Men allt från 2000 - 15 000.- ....typ

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Tora
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
607
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?