Lite udda fönster som behöver gardiner

K

Kimz0r

Har flyttat till en lägenhet med lite udda(?) fönsteruppsättning, vet inte alls hur jag ska "behandla" fönsterna/dörrarna på bilderna. Separat gardinstång eller samma? Vilken typ av gardin?

Gärna bilder på lösningar om någon har samma "problem".

Balkongdörr med litet fönster bredvid. Dörren öppnas inåt (fransk balkong).
fbalk.jpg


Dörr till uterum med litet fönster (ut mot balkongen) bredvid. Dörren öppnas utåt.
balk.jpg


Den här tycker jag är knepigast. Sovrumsfönster.
sovf.jpg
 
Sv: Lite udda fönster som behöver gardiner

Jag skulle nog valt en hel lång stång med en längd vid varje sida (om du förstår hur jag menar?)

Tror att det kan se "plottrigt" ut med för mycket stänger och gardin.

I sovrummet kanske luftiga längder med jalusipersienner?

I hate gardinkappor, vet inget fulare...
 
Senast ändrad:
Sv: Lite udda fönster som behöver gardiner

Jag funderade ett tag på panelgardiner, men det känns för mycket "kök", så jag tror jag sparar panelgardinerna till just köket. ;)

Jag förstår hur du menar. Problemet med lång stång, tycker jag, är att det blir så tungt på mitten - har haft den lösningen i två tidigare lägenheter som dock hade en betydligt enklare/mer symmetrisk fönsterkonfiguration. Jalusier har jag funderat på, å andra sidan tycker jag sådant är lite plottrigt. Det ena fönstret (andra bilden) har en jalusi redan och jag tycker inte om den, lika illa tycker jag om jalusierna som hänger i uterummet. Fast vita i hissgardin-style kanske... Gick förbi en granne som hade sådana i sitt uterum, jättesnyggt!
 
Sv: Lite udda fönster som behöver gardiner

Det är ju bara att sätta upp ett stöd på mitten. Jag har två JÄTTELånga stänger i vardagsrummet/sovrummet (fast ingenting på dem just nu) och de har stöd på mitten, annars bågnar de :D
 
Sv: Lite udda fönster som behöver gardiner

I våra tidigare lägenheter med behov av lååååånga gardinstänger har det inte funnits några fästen "på mitten" så vi har liksom hoppat över det (läs: inte tänkt på det). Jag tror jag ska testa det, passa på nu medan vi "kan" göra hål i väggarna.
 
Sv: Lite udda fönster som behöver gardiner

Jag röstar för vita hissgardiner till alla fönstren. Det tror jag är snyggast :) Smala fönster ska inte ramas in med gardiner, det kommer bara få dem att se ännu smalare ut.
 
Sv: Lite udda fönster som behöver gardiner

Jag tror jag ska köra på den lösningen i vardagsrummet (givet att jag hittar så smala gardiner, IKEAs är för breda), i sovrummet blir det nog mer åt gardinhållet, jag tror det skulle se konstigt ut annars.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Hemmet Har ni några idéer? Min balkongdörr har handtag på insidan, låsbart. Man vrider handtaget 90 grader och kan då öppna dörren. Den öppnas...
Svar
4
· Visningar
2 560
Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Eina
·
Hemmet Skulle behöva lite tips och idéer! Vi har ett litet "extrarum" som vi använder som "datarum/kontor" och gästrum. Saken är den att vi har...
Svar
4
· Visningar
1 653
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp