Lite undersökning - trädgård/balkong

MikaTela

Trådstartare
Jag sitter här och ska slänga ihop ett häfte om växter som passar att ha på balkong/trädgård och som folk gärna har.
Så vad gillar du? Varför anser du att den är så bra? Har du kommit på några knep som gör den finare, bättre eller att den överhuvudtaget överlever. :angel:

Detta ska bli ett häfte i mitt projektarbete och alla som deltar i undersökningen kommer få ett häfte skickat till sig via mail eller post som tack för hjälpen. :)

Gärna över ALLA årstider, vinter, höst, vår och sommar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lite undersökning - trädgård/balkong

Min absolut största favorit i trädgården är Bellis Perennis hos mej har den redan börjat blomma å håller på oavbrutet tills det blir flera minus igen i höst/vinter! Sprider sej, bildar en ogräsovänlig matta, suverän kantväxt, finns i flera färger, fyllda eller inte osv osv Älskar den!:love:
 
Sv: Lite undersökning - trädgård/balkong

Jag har balkong där jag har en perenn - en Daniel :) Han är en Clematis som har övervintrat två vintrar hos mig i en frigolitlåda med lite tidningspapper i. Han har börjat skotta och om någon månad kommer knopparna. Det blir stora blå-lila blommor hela sommaren långt in på sensommaren och är en jättevacker klängväxt. Han är lättskött bara han får vatten och lite näring ibland.

Annars gillar jag att ha luktärtor brevid honom på sommaren och blandat med blommor i balkonglådorna.

På hösten brukar jag ha lite ljung och prydnadskål (heter de så?) i en låda på balkongen.
 
Sv: Lite undersökning - trädgård/balkong

Jag har också en klematis. En vit fransk skönhet som bländar med sina stora blommor hela sommaren. Min andra klängväxt är en passionsblomma som är så ursnygg så man kan bara sitta och glo fånigt på den. Gott luktar den också!

Förra året hade jag även några jordgubbsplantor i en kruka. Det var gott med ett moget bär då och då.

Knepet är ju att ha ordentliga krukor, gärna med vattenmagasin för de hetaste dagarna.
 
Sv: Lite undersökning - trädgård/balkong

Några sommarfavoriter:

lavender-2.jpg

Skärmlavendel, stjärnöga i två olika skepnader och blålila snöflinga.

En av vinterfavoriterna är helt klart:
Ljung!
 
Sv: Lite undersökning - trädgård/balkong

Hmm Jag har massor av favoriter..
Började bli intresserad av trädgård för fyra år sedan och odlar lite nytt varje år..

Jag och ett par vänner brukar dela med oss av fröer eller små plantor till varandra när vi har, vi brukar beställa lite fröer i var från frökataloger på våren, men oftast är det ganska många fröer i en fröpåse och därför delar vi med oss till varandra så får man mer sorters blommor/grönsaker. Istället för att ha 30 tomatplantor av en sort så kan man ha 5 st olika istället...
Har man gott om nån perenn i sin trädgård brukar vi även dela med oss av dem.
På hösten passar man på att samla in fröer från det man sått under sommaren och sparar till nästa vår, vi byter även dessa med varann.
Då behöver det inte kosta så mycket...

Mina bästa tips:
Snåla inte med vattnet under sommaren
Gödsla
Ställ inte plantor för tätt, har de plats blir de större.
Odla hellre i stora krukor/hinkar än i små, de torkar inte ut så lätt.
Våga nypa av toppen på plantor flera gånger, då blir de mer yviga
Odla flera saker i samma kruka, jag brukar sätta nån högre planta i mitten och sen blanda lite mindre blommor runt om, gärna nån hängväxt som hänger över kanten.

Mina odlingsfavoriter:
Grönsaker/bär:
Sallad- så lite i taget och nyp av färsk sallad hela sommaren.
Tomat- lättodlade, helst körsbärstomat om man inte har växthus
Sockerärtor- lättodlat växer fort, goda att äta färska
Jordgubbar-sprider sig lätt, odla gärna i kruka/ampel, tar lång tid att driva upp från frö så köp gärna färdiga plantor.
Paprika- lättodlat
Jag älskar även mina bärbuskar och fruktträd, men de lämpar sig nog inte för balkongodling. Äppelträden uppskattas även av hästarna...

Blommor:
Slinger krasse- finns många roliga sorter, växer jättefort bra att fylla ut med, blommorna ätbara
Luktärt-lättodlat
Änglatrumpet- väldigt vackra, dock giftiga. Övervintras inomhus, (blir väldigt höga), men kan tuktas hårt
Spikklubba- Vacker med stora blå klockor, växer ganska fort, giftig
Solros- lättodlade, blir stora, växer fort
Psysialis- ganska lätt att få frukt på, häftigt med egen tropisk frukt hemma, ganska lång groningstid för fröerna, övervintras inomhus.
Passionsblomma- Jättehäftiga blommor
Pelargon- lättodlad och lätt att ta sticklingar ifrån, övervintras inomhus.
Rosenböna- klätterväxt som växer fort och blir lång, lilamelerade bönor, ska kokas om man vill äta dem.
Stockros- bara sååå fina

Kommer inte på fler nu, men dessa är alltid självklara för mig i min trädgård varje år..

Har nog 40 - 50 olika sorters blommor, en hel del grönsaker och frukträd och buskar i min trädgård. Men jag har ju ordentligt med plats också..
Har nog bytt till mig minst hälften av det som finns hemma hos mig..
Bl.a. änglatrumpet, stockrosor, olika sorters tomater och paprika, rosenbönor, spikklubba, olika sorters solroser, potatisblomma, olika sorters luktärt, olika sorters krasse, pelargoner och mycket mer..
 
Sv: Lite undersökning - trädgård/balkong

Åhh vad trädgårsdssugen jag blir när jag läser ditt inlägg :love:
 
Sv: Lite undersökning - trädgård/balkong

Nja... Jag har ju inte hållt på så många år ännu.. så jag har inte så mycket perenner utan mest ettåriga växter...
Det är dyrt att bygga upp en stor trädgård, men jag har inte bråttom så jag köper lite nytt varje år...

Pengar har jag inte så mycket av heller som ensamstående mamma, så därför försöker jag hitta billiga lösningar hela tiden...
Min paddock t.ex som ska göras färdig i sommar har faktiskt inte kostat mig någonting än så länge :D
Jag har längtat efter en enklare ridplan länge och så en dag förra sommaren kom en ängel från vägverket och undrade om jag visste om nån stans där de kunde lägga fyllnadsmassa eftersom de skulle byta översta gruslagret på vägen här.. Så jag fick typ 40 lastbilslass med grus utkört på en liten plan på gården.. GRATIS..:D
Men ibland ska man väl ha flyt!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 662
Senast: Lobelia
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 846
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 156
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 672
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp