Liten blir stor! *bilder*

Sv: Liten blir stor! *bilder*

nyponros skrev:
Jamen jag frågar ju dig! hade jag vetat hade jag ju inte frågat:smirk:

jag har fått höra att de vita var ngt lättare hundar.

Om det inte är ngn skillnad på vit herde och vanlig schäfer, varför har de gjort den vita till en egen ras?

Ingen aning om de är lättare men det hqar jag svårt o tro , skulle kunna tänka mig tvärt om , efter som "vanlig" Schäfer används mer som brukshund och man har säkert mer itanken på förighet än som i herdehunden, men detta är bara min egen tanke.

Sen har jag bara haft denna svarta filur sen 8v hade en hane som var 15mån men åkte hem till DK , för detinte funka hemma med han, och han var också extremt förig men hade en allvarsam sida också som inte gick av för hackor.

Min lille kille!

Liten mini valp:
gizmo_liten2.jpg

Lite större:
gizmo_glutt1.jpg

Större och tröttare:
gizmo_trott.jpg

Snart vuxen:
gizmo_12a.jpg

nyponros skrev:
Svarta schäfrar är snygga! Men vita herdehundar är ännu läckrare:d :angel:

Du kanske vet om det stämmer att de är ngt enklare än vanliga schäfrar?

Jag har en vit herdehund, att de blev egen ras har väl att göra med att vit färg är förbjuden inom schäfer och vit schäferhundförening gick över och blev vit herdehundklubb när de blev godkända av skk som egen ras. (ej att förväxla med vit schäferhundklubb, de som reggas där ses som blandraser)

Vet inte om de egentligen i sig är lättare en schäfern då de har samma ursprung i sig men man avlar väl inte lika mycket på rena brukslinjer som hos de renavlade brukschäfrarna. Sen skiljer sig rasstandarden en del från schäfern bla så får de både vara lång/korthåriga och ska inte ha så sluttande rygg vilket jag antar påverkats av att de utvecklats på andra håll innan rasen blev godkänd i sverige. Dock är det fram till 2010 tillåtet att mönstra in vita schäfrar som anses korrekta enligt vit herdehunds rasstandard.

Det ser ut som att han skulle halshuggas närsom på andra bilden:eek:
Men jag antar att det inte är så:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 213
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 367
Senast: fixi
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 945
Senast: AnneB
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka