Bukefalos 28 år!

Liten fundering ang. valpar efter egen tik

Kilauea

Trådstartare
Inte för att jag tänkt ta valpar efter lagotton, hon är ju bara 6 månader än och jag vet inte om hon utvecklas och blir fin ens!! Mycket kan ju ske till hon blir vuxen och avelsduglig och hon är faktiskt sedd som sällskap / kompis att arbeta med.

Men frågan har snurrat runt i min skalle ett tag.
Säg, rent hypotetiskt att lagotton skulle uppfylla alla dessa kriterier som gör att hon vore värd att ta avkommor efter (fin, bra temperament osv).
Kan uppfödaren "låna tillbaka" hunden för att ta valpar efter henne och sätta sig själv som uppfödare eller hur fungerar det?
 
Sv: Liten fundering ang. valpar efter egen tik

Visst kan uppfödaren leasa tiken om ni bägge är överens om villkoren. I regel sker detta när en hund utvecklas mycket bra, eller har stort värde i sina linjer, men ägaren inte har kunskap/plats/tid/intresse för att själv ta en kull.

Som uppfödare får man inte stå som bullvan för någon som är avstängd från SKK eller i övrigt har registreringsförbud, men annars är det grönt.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Liten fundering ang. valpar efter egen tik

Du har redan fått svar. Men eftersom jag gjort det som du undrar så skriver jag också :-)

Jag och min uppfödare gjorde så. Jag ville egentligen själv ta en kull, men jag hade absolut ingen möjlighet just då. Och eftersom tiken började bli gammal för att få sin första kull så valde jag att min uppfödare skulle få ta en kull, då kunde ju jag ta en kull senare om jag ville.
Vi gjorde upp vad som gällde och uppfödaren stod för alla utgifter, sen fick jag en summa för jag lånat ut min hund.
 
Sv: Liten fundering ang. valpar efter egen tik

Tack båda två för svar, var precis det jag ville veta.
Och visst vore det kul om lagotton utvecklas till en dröm i alla lägen, men som sagt, hon är inte planerad att ta en kull på för min del. Men man vet aldrig (*drömmer*)....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 870
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Eina
·
N
Hundavel & Ras Jag har en snart 3 årig dvärgschnauzertik (S&P) som jag planerar att ta valpar på nu. Hon är ögonlyst, röntgad och undersökt av...
2
Svar
31
· Visningar
6 391
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras På senaste tiden har jag mer och mer kommit på mig själv med att längta efter en hund. Jag är inte uppväxt med hundar och har ingen...
Svar
3
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp