Liten, vuxen?

Bukefalos 30 år!

Kvinnor i Sverige är i genomsnitt 166-168 cm långa och 68 kg tunga. Männen längre och tyngre. Dvs är man 165 eller kortare och väger 65 eller mindre hör man till de mindre vuxna i samhället idag. Sen finns det såklart vuxna som är mycket mindre än så.

Jag tänker också typ under 1.60 och normalvikt. Diffar ju såklart över världen men här är det väl mindre än genomsnittet.

På min ridskola är det ungefär under 170 cm och max 60 kg. Det är åtminstone den viktgränsen de mest ”viktbärande” ponnysarna har.
Jag var medryttare på en connemara där ägaren sökte en ”liten vuxen” när jag svarade på annonsen. Jag är 166cm och väger 58kg vilket ägaren var nöjd med (dock frågade de aldrig efter min vikt men vi sågs ju IRL).

På min ridskola är det ungefär under 170 cm och max 60 kg. Det är åtminstone den viktgränsen de mest ”viktbärande” ponnysarna har.
Jag var medryttare på en connemara där ägaren sökte en ”liten vuxen” när jag svarade på annonsen. Jag är 166cm och väger 58kg vilket ägaren var nöjd med (dock frågade de aldrig efter min vikt men vi sågs ju IRL).

Tekniskt sett borde du inte vara en liten vuxen. BMI inom normalspannet och nästintill medellängd.

Tekniskt sett borde du inte vara en liten vuxen. BMI inom normalspannet och nästintill medellängd.
Det beror väl på vad man tycker är en liten vuxen? Uppenbarligen tyckte ägaren till min medryttarhäst att jag kvalade in, och även ridskolan 😊
Jag själv hade nog tänkt att liten kanske är typ 160 cm eller under.

Hm, om jag tänker på ”liten vuxen” så tänker jag på någon som är både lite kortare och lättare (alltså någon kan ju vara lång och jättelätt, den är inte ”liten” för mig utan bara lätt, en liten vuxen är mindre på fler sätt) -ser framför mig ett par i bekantskapskretsen som är kortare och lättare än mig själv. Jag är för referens 170cm och väger typ 62-63. De av mina bekanta jag ser framför mig är strax under 160 till under 165 och väger kanske 50-55kg. De är ”små” vuxna för mig.

Kan tillägga att det är bäst att fråga/specificera längd/vikt om man letar häst/ryttare

Vi letade nyss ponny och skrev att den ska ridas av liten vuxen (mig), en som svarade på min sökesannons tyckte inte jag var liten vuxen med mina 156cm/50kg 😅 träffar inte så många som är mindre än mig liksom…
Efter det satte jag in längd/vikt i annonserna…

för mig är liten vuxen egentligen synonymt med ”passande längd och vikt för att rida ponny”. Sen exakt var gränsen går har jag nog aldrig funderat på i detalj. Dock har jag slutat kalla mig själv liten vuxen. Vill jag betona att jag är kort skriver jag ut längden eller skriver kort vuxen typ. Och det är för jag inte längre anser jag har en vikt som är okej för mindre ponnyer. Jag är 158 cm, och när jag vägde 45-50 kg så skrev jag liten vuxen där/när det var relevant.
Idag väger jag 60 kg och skulle inte vara bekräm med att sätta mig varken på en b-ponny eller en nätt liten c-ponny.

Jag hör i bland att jag är liten vuxen i ridsammanhang. 163cm och pendlar väl i vikt mellan 55-57 ish.
Jag har ridit in en större och lite kraftigare (samt musklad då han tränats på andra sätt innan) B-ponny, väldigt försiktigt. Men jag hade inte velat rida den ponnyn ofta då jag kände jag var lite för stor.
Inridning och småträning två kortare perioder med lång vila för att ägarens barnbarn skulle kunna fortsätta på en trygg inriden ponny var okej dock tyckte jag och framförallt ägaren. Ponnyn själv verkade ha noll och inga problem med det hela ska tilläggas, vi var noga med att checka in med honom ofta.

Annars rider jag bäst på D-ponny eller liten häst, och C-ponny om de är lite större funkar bra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka