Bukefalos 28 år!

Litli-Hrappur frá Garðsauka

S

Solveig

Känner någon till nåt om denna hingst eller nån avkomma? Jag har hittat bedömningssiffror,(blup 95) och några hästar där han finns längre bak i stamtavlan. Min vallack som är importerad från Danmark har honom som pappa.

Solveig
 
Hej,
Har du kollat på hestur.is?
Jag gjorde en snabbkoll och hittade en hingst med det namnet, född 1967, reg. dk, som hade 9 registrerade avkommor. Kan det vara han?
:bump:
 
Hej

Jag hade en valack för några år sedan som var efter honom, han var oxå impoterad från Danmark... kan det vara samma häst...Är han född -83? Isåfall släcktforskade jag om honom för länge sen....

Kristin
 
född 1967 hos Jón Einarsson, Vestri-Gardsauki
fux med ljus man och svans och bläs
132 cm
e Hjarrandi frá Vestri-Gardsauka
u Perla frá Vestri-Gardsauka
Kirkjubaehästar längre bak i stamtavlan.

Litli-Hrappur avkommebedömdes 1981:
Bedömmelse:Afkommet efter Litli-Hrappur er middelstore (132,5 cm i stangmål), gennemgående letbyggede og for nogles vedkommende lidt smalle. De har middelgode hoveder, mange med vågent udtryk, og gennengående velansatte og paent rejste halse. Lemmerne er gode og törre, men enkelte med lidt korte bevaegelser i baglemmerne. hovene er gennemgående af god kvalitet, men med tendens til at vaere flade. Afkommet var unge og inte ikke traenet i pas. Det har middel til god vilje og samarbejdsvilje og viser gode töltanlaeg.

Jag känner till två avkommor, Faxa fra Gultentorp och Heidi från Bäckhaga.

Heidi (närmast kameran)
http://bjarg.websajt.nu/images/Hastute2PI.jpg
 
Hallo.... Vart tog du vägen... lite nyfiken om det är samma häst...

Kristin
 
Tack för svaren! Jag har haft problem med datorn, och sen blev det bortglömt. Ursäkta :o. Min vallack är född -87 så det är inte samma häst. Du får gärna berätta vad du kom fram till ändå.
Däremot är det rätt hingst som ni skrivit om. Jag tolkar danskan som att han gett små och lättbyggda avkommor. Min häst är inte så hög men av grövre modell. Vad betyder "vågent udtryk"?
Heidi ser ju jättefin ut på bilden!

Solveig
 
Det var synd att det inte var samma häst... Jag skulle gärna vilja veta var han är idag.. Men han var oxå ganska liten 135cm men ganska grov, Fin fux med bläs, Han var en himla rolig häst vi hade himla kul ihop. Jag ska kolla hemma om jag hittar papprena från när jag släktforskade om honom, jag kom väldigt långt bak i hans stamtavla och fick många bilder på många gamla hästar.

/ Kristin
 
Om du hittar papperen kan du väl PM:a mig. Det vore jätteroligt att få reda på mer!

Solveig
 
Jisses vad Fína är lik min kusin Jennies häst Snótra :) Det måste vara hennes mamma eller nåt syskon. Hon kommer från samma gård i alla fall.
 

Liknande trådar

Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Oknytt
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 310
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp