Bukefalos 28 år!

Liva upp "avstängd" Häst..

Ribbson

Trådstartare
Råd och tips mottages tacksamt.

I stallet har vi en relativt nyanländ häst. Fullblodsvalack,7 år, import från Irland,startat på Galopp men senaste året gått som ridhäst. Mest riden på Banan då förre ägaren var lite rädd att rida ut.

Han är otroligt vänlig och trevlig MEN helt avstängd! :confused:
INGET är roligt. Han släpar benen efter sig,han leker inte med de andra,han reagerar överhuvudtaget inte på NÅGOT.

Tilläggas bör att han är fullt frisk för övrigt.

Hur får vi denna otroligt vackra lilla häst tillbaka till livet?
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

En sån här häst hade jag tagit blodprov på. Främst för att kolla om den har inälvsparasiter, men även infektion eller annat. Fullt frisk kan man inte veta om man inte har gjort blodprov (fast det kanske är gjort?). Inälvsparasiter brukar påverka så som du har beskrivit.
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Han har varit hos oss två månader och blodprov är taget.:) Vi har i princip gått igenom hela hästen,inifrån och ut. Kärnfrisk fysiskt.
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Hur beter han sig tillsammans med de andra hästarna i hagen då? Är det likadant där?

Jag kommer osökt att tänka på att det låter lite annorlunda med ett fullblod som gått löp dessutom, som är avstängd och inåtvänd. Man tänker sig kanske i första hand en krutdurk :D
Det kanske är hans sätt att hantera allt nytt? Innerst inne kanske han egentligen är väldigt spänd och nervös, och löser detta genom att blockera mentalt. Bara mina egna spekulationer förstås!

Vad har ni gjort hittills med honom?

Tillägg: såg nu att du skrev att han inte leker med de andra. Interagerar han alls med någon?
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Han kanske inte trivs? Kanske inte gillar sina hagkompisar?

Vad gör ni med honom? Går han bara i hagen eller rids han också? Var rids han?

Jag har fått en känsla av att man tränar sina hästar mycket ute i naturen på Irland. Kan det vara så att han blir så inåtvänd för att han helt enkelt inte gillar omställningen med att ha behövt harva runt i en paddock bara?

Vad händer om ni tar ut honom i skogen?

Vad får han för foder?
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Ja,vi är också vana vid att Fullblod som gått löp iaf visar någonting. :)
Han söker kontakt stundvis men följer aldrig då resten drar i väg på bus. Han går tillsammans med enbart valacker.

Vi har promenerat,badat,ridit i skogen och tagit det allmänt lungt. Inga krav överhuvudtaget hitills.
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Vad händer om ni busar med honom? Typ ställer upp lite småhinder på banan, skuttar stockar i skogen, kanske tar en liten rejsgalopp på en äng?
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Han har gått på bra bete sedan han kom. Vi tar alltid in dom en stund på em/kväll och då har han fått Hestekraft,havrekross och betfor.
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Han reagerar inte mkt på något FÖRUTOM då vi skuttade stockar i skogen. Då vaknade han ju faktiskt till en aning.:idea:

Han känns på något vis Traumatiserad. Instängd i sig själv. Kan det vara så?:confused:
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Han kanske är trött? Modell helt slut. Ring eller mejla till förra ägaren och fråga vilket liv han var van vid innan han kom till er. När jag var på Irland för flera år sen, så gick inga hästar, mer än lektionshästarna ute. Alla andra stod på stall och reds ordentligt varje dag.
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Ja,trött är en fundering vi har så from Måndags sover han och de andra killarna inne.:)
Jag hoppas verkligen han "vaknar" till liv snart,det är sorgligt att se en häst som inte reagerar på omvärlden öht.
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Vad händer om ni under glada tillrop "jagar" honom lite och inbjuder till lek? Om han är safe bjuder in till att han ska följa dig etc. Tex i ridhuset eller annat inhägnat område. Gärna med lite hinder och annat bus där inne.

Hur är han med mat? Är det väldigt gott eller bara ok eller tom trist?

Hur reagerar han på beröm?

När jag jobbade på Solvalla hade vi en del sånna som kom från andra stallar till vårt. De ansågs vara utbrända/slut på banan. Vi larvade oss med dem under en period. Försökte hitta vad just de hästen gick loss på och väva in det i mildare träning. Vi försökte hitta vad de tyckte om och försökte hela tiden berömma massor på de som det tog bra på. Och leka och busa med dem. och lugn och vila med. Efter lite olika tidsperioder kom de tillbaks en efter en.
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Jag tänkte skriva samma sak som du Thuaphua, leka och busa häst och människa. Min Madam var ju en sån som aldrig brydde sig om några andra hästar showade loss men när jag gjorde det mot henne, då jäklar tog det fyr rejält. :D Det resulterade i att hon testade hur långt hon kunde gå och jag lät henne ta för sig och så blev hon ju en äkta bushäst också, alltid med glimten i ögat. ;)
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Ja trött skulle jag också föreslå om nu hästen är kollat och frisk.
Mitt lilla sto fixar inte att gå ute dygnet runt om hon skall prestera något. Då hon vad vi har kommit fram till inte slappnar av tillräkligt vid bete. Någon natt eller en halvdag på stall innan ridning är det kul att arbeta igen.

Lycka till
 
Sv: Liva upp "avstängd" Häst..

Tack Allihopa för tips och ideer. Vi har,som sagt,stallat in honom nu och kommer att busa ordentligt med honom en tid för att se vad som händer. :laugh:
Betet är bra,även om vi nu går mot slutet av sommaren. Vi ska gå igenom foder,tänder och hals på honom igen och ev ta nytt blodprov.
Vi håller tummarna och hoppas det blir bra i slutändan.:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 476
Senast: Habina
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 924
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 936
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp