Livet alltså

Sv: Livet alltså

Delvis Kl, håller med Trani.

Utefter vad du skriver så hade jag blivit försiktig och sett till att mina gränser för vad han får tycka och tänka om mitt sociala umgänge är väldigt klara och tydliga. Men sedan så är jag bränd efter att ha varit i ett förhållande som var väldigt färgat av svartsjuka men som började med just små kommentarer och små handlingar som visade misstro. Sedan blev allt värre sakta men säkert.

Jag tror jag vet också varför du sade "en vän" först. Efter ett tag i mitt förra förhållande så började jag undermedvetet utelämna namn på folk jag skulle träffa därför att det alltid ledde till någon form av konflikt. Vilket såklart var helt fel sätt att tackla problemet på men det var inte bara mitt fel. Det var exets fel att han inte kunde acceptera mig för den jag var och de jag umgicks med. Båda parter i en relation har ansvar för att man kan ha en öppen kommunikation. -En öppen kommunikation förutsätter inte att man har någon form av skyldighet att prata öppet utan det förutsätter att man har tryggheten i att prata öppet oavsett vad det handlar om.
 
Sv: Livet alltså

Han kom förbi igår och sa att han vill fortsätta försöka, men att vi få ta ett steg tillbaka, att vi kanske inte känner varandra så bra som vi trodde (jag tycker ju jag känner och litar på honom) men han kommer ha svårt att lita på mig nu efter detta. Han o hans kompisar hade snackat och tycker det är lite speciellt att umgås med sitt ex på tu man hand också.

Vet inte riktigt om våran åldersskillnad kanske ställer till det här? Det skiljer fem år emellan, kanske därför vi har lite olika synsätt?

Jag sa att jag hade svårt att se att det var ett problem, och det tyckte han var ett problem, att jag inte kunde förstå honom... frågade om det gjort saken bättre om jag sagt till honom en vecka innan att jag har ett ex som jag umgås med ibland, och det hade visst gjort markant skillnad...
 
Sv: Livet alltså

Varför tycker ni TS pojkvän är tramsig? Jag hade också blivit sur om min kille åkte och åt middag och kollade på film med sitt ex utan att berätta det för mig. Om han däremot förklarade situationen innan, att dom varit tillsammans, men fortfarande är kompisar utan några som helst känslor kvar så hade det inte varit några som helst problem, har själv ett ex som numera är en av mina bästa killkompisar.
Ang. att "rapportera" till sin partner, klart man inte behöver redovisa vem man är med och vad man gör alltid, men jag tycker iallafall att i en pojkvän-flickvän relation är man såpass nära att man berättar det mesta för varandra, inte för att man måste, men för att man vill och för att båda ska känna sig trygga. KOMMUNIKATION är bra.

Till TS:
Förklara helt enkelt situationen för din pojkvän, att det var fel av dig att inte berätta att det var ett ex, men att det inte finns något som helst mellan er idag och att ni är kompisar. En ursäkt och förklaring räcker ofta långt :)
 
Sv: Livet alltså

Tre månader, du utelämnar ett namn och han får svårt att lita på dig? Jösses :banghead: manipulativt så de skriker om det.
 
Sv: Livet alltså

Tre månader, du utelämnar ett namn och han får svårt att lita på dig? Jösses :banghead: manipulativt så de skriker om det.

Ja!

Vilken sjukt obehaglig tråd. Så många som tycker att hans beteende är ok.

Ts: Det enda du ska vara ledsen över är att du blev kär i nån som inte schysst.
 
Sv: Livet alltså

Varför tycker ni TS pojkvän är tramsig?

För att TS inte har gjort något orätt alls men pojkvännen är skitsur och får med TS på att hon har gjort "fel". Var hon otrogen? Nej. Ljög hon? Nej. Hon hängde med en kompis. Pojkvännen kommer i efterhand och menar sig ha rätt att vara sur för TS borde ha läst hans tankar.

Det finns typ tre alternativ:
1) Pojkvännen är en omogen gnällbebis.
2) Pojkvännen är en manipulativ skitstövel.
3) Båda ovanstående punkterna gäller.
 
Sv: Livet alltså

Dessutom:
Till TS:
Förklara helt enkelt situationen för din pojkvän, att det var fel av dig att inte berätta att det var ett ex, men att det inte finns något som helst mellan er idag och att ni är kompisar. En ursäkt och förklaring räcker ofta långt :)

Hon har ju gjort det! Pojkvännen surar ändå...

Ding dong ding dong... japp det är ljudet av den feta varningsklockan.
 
Sv: Livet alltså

kl

Jag förstår inte varför pojkvännens reaktion är så fel. Att inte kunna berätta för pojkvännen att man träffat sitt ex betyder att man vet att man handlar fel eller att beteendet kan uppfattas som felaktigt. Det gör att pojkvännen har anledning att misstänka något. Hade TS varit helt uppriktig från början med att det är ett ex så hade det inte funnits samma anledning att bli misstänksam.
 
Sv: Livet alltså

Han kom förbi igår och sa att han vill fortsätta försöka, men att vi få ta ett steg tillbaka, att vi kanske inte känner varandra så bra som vi trodde (jag tycker ju jag känner och litar på honom) men han kommer ha svårt att lita på mig nu efter detta. Han o hans kompisar hade snackat och tycker det är lite speciellt att umgås med sitt ex på tu man hand också.

Men herregud :crazy: Det är ganska otäckt att du ser det som att du "lärt dig en läxa".

Håller med Trani i allt hon skrivit :bow:
 
Sv: Livet alltså

Vadå inte kunna berätta? TS berättade ju när han frågade. TS:s ex ÄR en kompis så nej det finns faktiskt ingenting att misstänka.
 
Sv: Livet alltså

Jag tycker den slags misstanke du menar är utelämnande för hur man är själv.

Misstänker jag att min pojkvän ligger med sina ex bara för att dom är vänner är det förmodligen för att jag sett någon av mina ex likadant.
Ser man ex som ovänner anser man att alla andra borde ha det så.
Ser man ex som vänner anser man det vara normalt.
Ser man ex som sex, ja då skulle jag också vara orolig om min pojkvän umgicks med sina ex.
Säger dock mer om mig än honom.

*kl*

Finaste söta lilla Pepp, ta INTE åt dig, det är INTE du som gjort fel! Ta varningen tidigt istället för att bli mer fast.
Om han redan börjat begränsa vilka du får umgås med och inte, vad som är okej beteende och inte och dessutom har trust-issues så gör dig själv en tjänst. Gå därifrån och titta inte över axeln!
 
Sv: Livet alltså

kl

Jag hade nog blivit ganska stött och sårad om min pojkvän hade myskvällar med sitt ex utan att berätta det för mig. Om han hade berättat för mig hade jag nog varit misstänksam, det kan jag inte sopa under mattan, men jag hade uppskattat hans ärlighet och gjort mitt bästa för att acceptera läget.
 
Sv: Livet alltså

Oj, jag läste lite slarvigt.
Jag kan fortfarande förstå att han blev lite sur för att hon först utelämnade att det var ett ex, men om hon förklarat situationen och bett om ursäkt så borde det inte vara någon stor sak att släppa det och gå vidare för pojkvännen, håller med om att TS inte gjort något fel.
 
Sv: Livet alltså

Tror hon syftar nog på att TS medvetet valde att skriva "kompis" för att hon inte ville att det skulle komma fram att det var sitt ex hon var med. Det är så jag tolkar vad TS har skrivit iallafall, ber om ursäkt om det inte stämmer. Medveten vaghet kan ju ses som en form av lögn eller svek. Menar för övrigt inte att pojkvännen reagerade sunt utan svarar bara specifikt på det du frågade.
 
Sv: Livet alltså

Det är det som är extra oschysst: Pojkvännen är först nöjd med svaret "kompis" men när han efteråt får reda på vilken kompis det var så har TS plötsligt gjort fel.

Han kunde ju frågat direkt om det nu är så viktigt att veta vem TS hänger med.
 
Sv: Livet alltså

kl

Jag förstår inte varför pojkvännens reaktion är så fel. Att inte kunna berätta för pojkvännen att man träffat sitt ex betyder att man vet att man handlar fel eller att beteendet kan uppfattas som felaktigt. Det gör att pojkvännen har anledning att misstänka något. Hade TS varit helt uppriktig från början med att det är ett ex så hade det inte funnits samma anledning att bli misstänksam.

Nja, jag kan förstå att det hugger till när man hör att ens älskade umgås med någon denne tidigare levt med, men bara för att man själv upplever obehag behöver det ju inte betyda att det ska ageras ut på någon annan. Jag har själv tyckt att det känts lite tungt när ett ex umgicks med sina ex men jag skulle aldrig kritiserat henom för det, möjligtvis sa jag väl "det är lite segt, men vafan, felet ligger ju hos mig och jag skulle aldrig försöka kontrollera ditt liv för att råda bot på mina egna problem".

Om man har diskuterat regeln "kyss/ligg inte med någon annan, nu är vi exklusiva med varandra" är det ju DET man förhåller sig till. Om ämnet "hänga med ex" inte berörts kan man inte veta hur den andra skulle reagera. Det finns ingen uppgjord moral som man "intuitivt" borde kunna känna sig till, och som man därmed kan bli kritiserad för om man inte känner. Alla människor och mellanmänskliga relationer är unika.
 
Sv: Livet alltså

KL

Det är mycket man ska lära sig om varandra när man precis blivit tillsammans.
Ex är ett känsligt ämne hur man än ser på det och det är inte alls konstigt att man har olika uppfattning om hur det ska hanteras.
Jag tycker att det bästa är att prata igenom det när det passar, nu har ni ju fått ett ypperligt tillfälle. Ni bestämmer själva era regler, se bara till att ni båda är med på dem.
 
Sv: Livet alltså

kl

Jag hade nog blivit ganska stött och sårad om min pojkvän hade myskvällar med sitt ex utan att berätta det för mig. Om han hade berättat för mig hade jag nog varit misstänksam, det kan jag inte sopa under mattan, men jag hade uppskattat hans ärlighet och gjort mitt bästa för att acceptera läget.
just för det har inte varit myskväll.

Vart någonstans står det att dom hade en myskväll egentligen?

Jag har umgåtts med killar och ätit middag och tittat på serie avsnitt. Men jag har då aldrig kallat det myskväll just för att det inte har varit någon myskväll.
 
Sv: Livet alltså

Det är det som är extra oschysst: Pojkvännen är först nöjd med svaret "kompis" men när han efteråt får reda på vilken kompis det var så har TS plötsligt gjort fel.

Han kunde ju frågat direkt om det nu är så viktigt att veta vem TS hänger med.

exakt, svaret "kompis" funkade utmärkt sålänge han trodde det va Lisa, hade han frågat senare och hon svarat Lisa är jag säker på att TS inte hade "behövt lära sig en läxa" Att hon dessutom letar upp anledningar själv åt varför hon gjort så himla fel att han kanske aldrig kan lita på henne igen är ju bara hemskt sorgligt.
 
Sv: Livet alltså

just för det har inte varit myskväll.

Vart någonstans står det att dom hade en myskväll egentligen?

Jag har umgåtts med killar och ätit middag och tittat på serie avsnitt. Men jag har då aldrig kallat det myskväll just för att det inte har varit någon myskväll.

Say what? I min värld är att käka ngt gott och kolla på film en myskväll. Jag har myskvällar med min mamma, med mina kompisar och med min pojkvän. Det är bara ngt jag kallar det för.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: miumiu
·
Relationer Matchade med en kille på tinder och vi klickade direkt. Vi började hänga i princip dagligen i en månads tid, han träffade min familj och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 326
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 344
Senast: miumiu
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 780
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp