Livet med vaccinet

Precis! De extra restriktionerna är bland annat att de helst ska se till att någon annan handlar mat åt dom. De ska BARA vara hemma och på jobbet. Det gäller hela familjen till den som jobbar. Bland annat. Hålla avstånd osv gäller även de som varit sjuka, men de kan tex träffa vänner om de vill. Om jag uppfattat det hela rätt.
Det är rimligen inte bindande om det kommer från ett företag. Betalar företaget för de extra kostnaderna att beställa hem mat?
 
Jag förstår fullt ut att det är otroligtkomplext att räkna ut tidpunkten. Därför gissar jag inte ens då jag inte har komptensen till det.

Kontrollen får väl gå till som passkontrollen på vid en gräns eller ålderskontroll på uteställen. Har du inte godkänt vaccinpass så får du inte komma in. Punkt. Personen som glömt sitt hemma får ju åka hem och hämta det eller låta bli att vara med.

Problemet blir om du har förväntan att någon annan ska kunna svara på den frågan. Andra med mer kompetens kommer att kunna göra bättre gissningar, men det kommer fortfarande att vara gissningar med den korta tid man har på sig att fatta beslut. Om ett halvår är förhoppningsvis de flesta som vill vaccinerade så det här gäller ju tiden fram till dess.

Jag är fortfarande väldigt tveksam till att unga servitriser ska lyckas upprätthålla den kontrolleren på landets alla restauranger. Ska de skicka hem 4-personssällskapen kl 20 också, och vaccinerade få festa på "som vanligt" därefter?

I min mening finns det betydligt enklare åtgärder för att stötta restaurangerna, än att börja stifta lagar som gör skillnad på folk och folk. Även om jag vet att sanningen är att det är alkoholen på kvällstid man vill ha tillbaka i stora delar av restaurangvärlden, och att man blöder så länge restriktionerna kvarstår.
 
Regionerna är redan nerringda av personer som kräver besked om när de ska få sitt vaccin och vaccinsamordnarna är mordhotade pga. de administrerar prioriteringarna (inte ens beslutar dem!).

Om vi skulle göra en uppdelning mellan olika rättigheter beroende på vaccinstatus så skulle acceptansen för att vänta på vaccin och låta de mest behövande vara prioriterade raseras.

Det blir också principiellt tveksamt om myndigheterna ska besluta om en sådan typ av skillnad som egentligen inte har någon annan grund än hur en ligger i vaccinpriokön. De som jobbar inom omsorgen ska har en rätt att gå ut och festa mer än andra som ytterst faller tillbaka på deras yrke?

Dessutom är det en så begränsad tid det handlar om så arbetet att ta fram detaljerna kring hur regler och kontroller ska gå till kommer inte stå i proportion till nyttan. Vilket pga. ovanstående kan ifrågasättas om det totalt sett i ett samhällsperspektiv ens är en nytta när man lagt ihop plus och minus.
 
Jag blev "lurad" av att du skrev om företaget men då förstår jag.
Det beror på att utbrottet var centrerat kring en arbetsplats, därav det fokuset på rekommendationerna.
(Inte jag som skrev, men har läst tillräckligt med nyheter om saken för att veta vad @Unafraid syftar på)
Tror det faktum att det var den Brittiska mutationen också bidrog till att man ville ha restriktioner och försöka hindra en mer allmän spridning ut i samhället?
 
Det beror på att utbrottet var centrerat kring en arbetsplats, därav det fokuset på rekommendationerna.
(Inte jag som skrev, men har läst tillräckligt med nyheter om saken för att veta vad @Unafraid syftar på)
Tror det faktum att det var den Brittiska mutationen också bidrog till att man ville ha restriktioner och försöka hindra en mer allmän spridning ut i samhället?
Tack för att du förtydligande! Det var precis det här jag menade. :)
 
Slinker in med en fråga och en tanke...
Jag har blivit erbjuden vaccin i mitten av mars. Det kan såklart flyttas fram (vilket det redan gjort en gång). Jag tillhör ingen riskgrupp och är för tillfället sjukskriven. Så jag har kunnat vara hemma hela året vilket såklart har varit bra sett ur pandemins synvinkel. Däremot kräver FK att jag ska börja arbetsträna (vilket jag självklart vill), och eftersom de som håller i arbetsträningen inte kan ta emot folk "hur som helst" så har alltså vi som ska arbetsträna blivit erbjudna vaccin.

På ett sätt är jag jätteglad och tacksam för det. Men samtidigt känns det inte rätt då jag som sagt inte tillhör någon riskgrupp och inte är i "behov" på samma sätt som många andra är. Jag vill inte ta vaccin från någon som behöver det mer än mig.

Hur tänker ni kring detta?
Jag hade absolut tackat ja till vaccin, oavsett när jag erbjuds det. Och ur samhällsperspektiv så innebär varje vaccinerad person att risken för en överbelastad sjukvård och hög samhällssmitta minskar. Så bara tacka ja, tycker jag!
 
Jag antar att man snart behöver börja med priogrupp 4 för att få avsättning för astrazeneca vaccinet. Det finns begränsat med folk under 65 i övriga priogrupper.
 
När får Sverige Astra Zenecas vaccin? Eller hur mycket har vi fått hittills?
Planerade och levererade leveranser vecka 6-9, och leveranserna kommer att öka om de följer plan. Det är främst äldre och vårdpersonal i grupp 1-3 även om det säkert finns en del med särskilda behov också.

45 60054 60093 600145 400
 
Planerade och levererade leveranser vecka 6-9, och leveranserna kommer att öka om de följer plan. Det är främst äldre och vårdpersonal i grupp 1-3 även om det säkert finns en del med särskilda behov också.

45 60054 60093 600145 400

Vad menar du med äldre? 65+ får ju inte Astras vaccin.
 
Det var precis det som var poängen, att 65+ inte får astras vaccin och det är begränast med folk under 65 i priogrupp 1-3. Inom några veckor får vi ganska stora volymer.

Ok, jag trodde att du menade att det var främst äldre och vårdpersonal i grupp 1-3 som fått AZ's vaccin hittills.
 
Det var precis det som var poängen, att 65+ inte får astras vaccin och det är begränast med folk under 65 i priogrupp 1-3. Inom några veckor får vi ganska stora volymer.
Idag har dom dock gått ut med att vaccinleveranserna kommer minska mer än vad man trott, ca 80% färre doser än planerat levererades i februari och även i mars förväntas leveranserna minska tyvärr. Supertrist såklart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 984
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 372
Senast: AlmostEasy
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp