Livet med vaccinet

Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter.

1)Vi tror att risken att smitta blir mycket mindre när man vaccinerat sig - men de säger att vaccinet inte gör att du inte blir sjuk, men du kan räkna med att du blir mindre sjuk. Sannolik mindre risk att smitta + troligtvis större risk att du inte håller dig hemma om du skulle bli smittad eftersom du inte blir jättesjuk = osäkert hur mycket mindre risk en vaccinerad person egentligen utgör (tar vi med risken för att vaccinet inte tar mutationer blir det ännu mer komplicerat).

2) Inlägget jag reagerade på handlade om att vaccinerade skulle få ett vaccinpass och släppas ut i samhället. Mina invändningar mot det var:
  • Folk väntar på att bli vaccinerade. Om de upplever en för stor orättvisa/brist på logik minskar deras vilja att göra det under ordnade former.
  • Redan nu ser vi människor utnyttja mer eller mindre etiska kryphål för att vaccineras trots att de inte hör till de grupper som ska prioriteras i detta skede. Det är onödigt att öka incitamenten för människor att gå förbi kön för att kunna roa sig - inte i en situation där man inte har nog med vaccin för att skydda de som har hög risk att dö eller hamna på IVA.
  • Det som människor önskar att göra är att resa, äta ute, gå på konsert etc. vilket kräver en del personal (särskilt om folk vill dricka alkohol och därmed åka kommunalt eller ta taxi). De kommer således i kontakt med en massa människor som då också måste vara vaccinerade (eller utsättas för den förhoppningsvis minskade risken att smittas). Många av restriktionerna handlar om att skydda de som arbetar. De kan ju dessutom inte heller se vem av dem som trängs på ICA som är vaccinerade eller inte.
Du får gärna länka till bra källor som med stor säkerhet säger att risken att smittas av en vaccinerad är obefintlig/ingen. Är den bara "mindre" ser åtminstone jag inga skäl att släppa vaccinerade mer fria innan en större del av befolkningen vaccinerats.

Var har jag skrivit att risken är obefintlig/ingen? Hade jag trott det och hade jag skrivit det. I svaret till dig skriver jag dessutom:
Man vet inte säkert hur pass stor risk att man smittar när man är vaccinerad, men all erfarenhet tyder på att risken minskar betydligt. Man har bara inte undersökt det. Risken att bli smittad av en ovaccinerad (som inte haft corona) lär vara större.

.. kanske missar du vad jag är ute efter då du valde att citera ett svar som inte var riktat till dig men din begäran om källa är smått obegriplig med tanke på svaret ovan (inlägget innan tog du du fel?) som däremot är riktat till dig som du avstod att svara på. Där jag tydligt skriver om att det inte finns någon källa och varför.
 
Senast ändrad:
For nara timmar sedan sa de pa nyheterna har (NBC eller ABC, minns inte vilken) att tidiga forsknings resultat tyder pa att vaccinationen inte bara hjalper kroppen att bekampa COVID-19 ... utan ocksa hindrar att man sprider viruset vidare. Nu kom jag in i slutet av sandningen och hoppas att jag uppfattade det ratt. Det vore ju verkligen "awesome" om det verkligen ar sa.
 
Är nu mer nyfiken på om det tycks räcka med dessa 2 sprutor eller kommer det behövs fyllas på varje, vartannat, var femte år eller vad kommer hända sedan.
Hittade detta på capio Sverige

"Det finns inga säkra uppgifter om det eftersom man måste följa ett stort antal vaccinerade som utsätts för smitta under längre tid för att veta det. Uppskattningar om effektens längd från 8 månader till flera år förekommer. Det är också tänkbart att man kommer att behöva påfyllnadsdoser eller vaccinera sig varje säsong."
 
Det finns väl avtal som med råge täcker behovet för hela befolkningen?

Problemet är att det inte tillverkas nog. Av rätt naturliga skäl eftersom det inte går att bygga upp hur enorm produktionskapacitet som helst över en natt. Att leveranserna kommer öka kraftigt finns det knappast någon tvekan om. Frågan är bara om det blir tillräckligt mycket och tillräckligt snart.

Målet man pratar om är till midsommar = 4 månader. Även om inte precis alla blir klara till dess, lär det vara en mycket stor del.
Avtal finns men det levereras inte tillräckligt.
Jag hoppas ju verkligen att jag har fel!
Men jag är som sagt fortfarande skeptiskt till att det ska hinnas med, jag blir hellre motbevisad såklart och önskar att det skulle gå fort att få majoriteten vaccinerad.
Våra äldre som lever hemma och riskgrupper har ju fortfarande inte fått erbjudande om vaccin till exempel.
Jag räknar som sagt med att 2021 blir lika som 2020 och blir det inte så kommer jag bli jätteglad.
 
Avtal finns men det levereras inte tillräckligt.
Jag hoppas ju verkligen att jag har fel!
Men jag är som sagt fortfarande skeptiskt till att det ska hinnas med, jag blir hellre motbevisad såklart och önskar att det skulle gå fort att få majoriteten vaccinerad.
Våra äldre som lever hemma och riskgrupper har ju fortfarande inte fått erbjudande om vaccin till exempel.
Jag räknar som sagt med att 2021 blir lika som 2020 och blir det inte så kommer jag bli jätteglad.
Den rapportering jag följt har sagt att antalet levererade doser kommer att öka med tid. Dvs att vi får lite nu, men att den mängden kommer att öka. Också beroende på att fler vaccin godkänns.

Jag behöver tro att det blir bättre framåt sommaren. annars orkar jag inte med detta.
 
Avtal finns men det levereras inte tillräckligt.
Jag hoppas ju verkligen att jag har fel!
Men jag är som sagt fortfarande skeptiskt till att det ska hinnas med, jag blir hellre motbevisad såklart och önskar att det skulle gå fort att få majoriteten vaccinerad.
Våra äldre som lever hemma och riskgrupper har ju fortfarande inte fått erbjudande om vaccin till exempel.
Jag räknar som sagt med att 2021 blir lika som 2020 och blir det inte så kommer jag bli jätteglad.
Ja det har varit besvikelser och förseningar men leveranserna ökar hela tiden, men nu börjar det komma upp i volymer. Generellt är risken för leveransproblem störst i början. Det är en stor del av befolkningen som är över 65 och som lever hemma och det dröjer ett tag till alla är vaccinerade men det känns som du är onödigt pessimistisk att tro att det kommer att dröja till nästa år innan vaccinen når den breda allmänheten när prognoserna talar om detta halvåret pluss kanske någon månad till.
 
Ja det har varit besvikelser och förseningar men leveranserna ökar hela tiden, men nu börjar det komma upp i volymer. Generellt är risken för leveransproblem störst i början. Det är en stor del av befolkningen som är över 65 och som lever hemma och det dröjer ett tag till alla är vaccinerade men det känns som du är onödigt pessimistisk att tro att det kommer att dröja till nästa år innan vaccinen når den breda allmänheten när prognoserna talar om detta halvåret pluss kanske någon månad till.
Tja, jag blir hellre positivt överraskad än besviken 🤷‍♀️
 
Jag är hellre nöjd och glad tills det dyker upp tråkigheter än fantiserar om tråkigheter som kanskeeller här troligen aldrig inträffar :). Optimister lever längre har jag läst. Och om det inte stämmer så har jag det i vart fall trevligare så länge livet varar. :heart :angel:
För mig är det liksom inget större problem, jag har det väldigt trevligt oavsett vad du tror.
Det blir som det blir och även om det skulle vara hemskt tråkigt med ett år till av restriktioner så överlever vi det med.
 
För mig är det liksom inget större problem, jag har det väldigt trevligt oavsett vad du tror.
Det blir som det blir och även om det skulle vara hemskt tråkigt med ett år till av restriktioner så överlever vi det med.
Jag ser hellre fram emot lättnader i restriktionerna än ett år till med restriktioner. Och har jag fel så överlever jag det :).
 
Jag ser hellre fram emot lättnader i restriktionerna än ett år till med restriktioner. Och har jag fel så överlever jag det :).
Jag är också typen som hellre blir positivt överraskad än besviken, och tenderar att bli frustrerad när en lite för optimistisk bild målas upp. Men har såklart märkt av den där andra läggningen också, tydligare än någonsin senaste året, de som behöver tänka sig en ljusning snart. Tror inte att jag lär bli omvänd, eller att någon mer optimistiskt lagd skulle anamma mitt synsätt. Man har sina strategier för att klara av saker helt enkelt!
 
Slinker in med en fråga och en tanke...
Jag har blivit erbjuden vaccin i mitten av mars. Det kan såklart flyttas fram (vilket det redan gjort en gång). Jag tillhör ingen riskgrupp och är för tillfället sjukskriven. Så jag har kunnat vara hemma hela året vilket såklart har varit bra sett ur pandemins synvinkel. Däremot kräver FK att jag ska börja arbetsträna (vilket jag självklart vill), och eftersom de som håller i arbetsträningen inte kan ta emot folk "hur som helst" så har alltså vi som ska arbetsträna blivit erbjudna vaccin.

På ett sätt är jag jätteglad och tacksam för det. Men samtidigt känns det inte rätt då jag som sagt inte tillhör någon riskgrupp och inte är i "behov" på samma sätt som många andra är. Jag vill inte ta vaccin från någon som behöver det mer än mig.

Hur tänker ni kring detta?
 
Slinker in med en fråga och en tanke...
Jag har blivit erbjuden vaccin i mitten av mars. Det kan såklart flyttas fram (vilket det redan gjort en gång). Jag tillhör ingen riskgrupp och är för tillfället sjukskriven. Så jag har kunnat vara hemma hela året vilket såklart har varit bra sett ur pandemins synvinkel. Däremot kräver FK att jag ska börja arbetsträna (vilket jag självklart vill), och eftersom de som håller i arbetsträningen inte kan ta emot folk "hur som helst" så har alltså vi som ska arbetsträna blivit erbjudna vaccin.

På ett sätt är jag jätteglad och tacksam för det. Men samtidigt känns det inte rätt då jag som sagt inte tillhör någon riskgrupp och inte är i "behov" på samma sätt som många andra är. Jag vill inte ta vaccin från någon som behöver det mer än mig.

Hur tänker ni kring detta?
Kör. Ni kan inte vara extremt många i din situation? Vi säger 50 stycken. De borde vaccinera mer än 50 personer om dagen. Att du får vaccinet borde innebära att en som "behöver det mer" får vänta en extra dag.
 
Slinker in med en fråga och en tanke...
Jag har blivit erbjuden vaccin i mitten av mars. Det kan såklart flyttas fram (vilket det redan gjort en gång). Jag tillhör ingen riskgrupp och är för tillfället sjukskriven. Så jag har kunnat vara hemma hela året vilket såklart har varit bra sett ur pandemins synvinkel. Däremot kräver FK att jag ska börja arbetsträna (vilket jag självklart vill), och eftersom de som håller i arbetsträningen inte kan ta emot folk "hur som helst" så har alltså vi som ska arbetsträna blivit erbjudna vaccin.

På ett sätt är jag jätteglad och tacksam för det. Men samtidigt känns det inte rätt då jag som sagt inte tillhör någon riskgrupp och inte är i "behov" på samma sätt som många andra är. Jag vill inte ta vaccin från någon som behöver det mer än mig.

Hur tänker ni kring detta?
Om det är inom vården eller äldreomsorgen du ska arbetsträna, så är det väl inte speciellt märkligt om du blir erbjuden vaccin. Om det är inom något helt annat icke-prioriterat område är det ju däremot skumt om du skulle "gå före" i kön?
 
Om det är inom vården eller äldreomsorgen du ska arbetsträna, så är det väl inte speciellt märkligt om du blir erbjuden vaccin. Om det är inom något helt annat icke-prioriterat område är det ju däremot skumt om du skulle "gå före" i kön?

Det är varken inom vården eller äldreomsorgen. Eller med andra utsatta människor. Det är därför jag blir fundersam kring detta.
 
Det är varken inom vården eller äldreomsorgen. Eller med andra utsatta människor. Det är därför jag blir fundersam kring detta.
Då låter det väl lite skumt (men trevligt för dig såklart). Jag tänker att man nyanställer folk även i corona-tider. Det har i alla fall vår arbetsplats gjort. Inte har dessa människor fått vaccin för att kunna börja arbeta. Så lite märkligt att du skulle bli vaccinerad för att kunna börja arbetsträna.
 
Det är varken inom vården eller äldreomsorgen. Eller med andra utsatta människor. Det är därför jag blir fundersam kring detta.
Ingår du i LSS-gruppen så att prioriteringen kan bero på det?
(Med reservation om jag förväxlat användare eller minns fel om vad du skrivit tidigare, ber om ursäkt i så fall)
 
Slinker in med en fråga och en tanke...
Jag har blivit erbjuden vaccin i mitten av mars. Det kan såklart flyttas fram (vilket det redan gjort en gång). Jag tillhör ingen riskgrupp och är för tillfället sjukskriven. Så jag har kunnat vara hemma hela året vilket såklart har varit bra sett ur pandemins synvinkel. Däremot kräver FK att jag ska börja arbetsträna (vilket jag självklart vill), och eftersom de som håller i arbetsträningen inte kan ta emot folk "hur som helst" så har alltså vi som ska arbetsträna blivit erbjudna vaccin.

På ett sätt är jag jätteglad och tacksam för det. Men samtidigt känns det inte rätt då jag som sagt inte tillhör någon riskgrupp och inte är i "behov" på samma sätt som många andra är. Jag vill inte ta vaccin från någon som behöver det mer än mig.

Hur tänker ni kring detta?
I mitten på mars så har man dragit igenom de högst prioriterade och man betar sig ner i prioritetsgrupper. Ta du vaccinet med gott samvete.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 437
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 024
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 482
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp