Livets hårda skola

Jag förstår väl varför du skrev som du gjorde. Och jag kan känna igen en del i det du skriver. men du skriver ju nedsättande om deras åsikter, livsval, deras situation osv, ganska obekymrat, samtidigt som du är emot när man gör så med underklassen. .
Jag håller inte med om att jag är nedsättande mot deras livsval eller situation. Det är jätteroligt för dem att de trivs med sina liv. Jag förstår bara inte att de måste döma alla andra omkring sig och tala om hur trista/trashiga/underutvecklade de är.
Jag ogillar att de kallar folk omkring sig för white trash, att de faktiskt gör ner alla som inte gjort samma val som dem. Att de ser ner på människor i sin omgivning. Ja, att kritisera sånt gör jag "obekymrat" för jag tycker de är nedlåtande mot människor omkring sig i och med sina kommentarer.

Och, jag skrev aldrig något om hela medelklassen eller något som var typiskt medelklassen. Jag skrev om när uttrycket white trash används och gav exempel på några (ett par) jag känner som använder det (alldeles för ofta/mycket enligt min smak). Det var du som la in tolkningen att jag kritiserade någon viss sorts "klass". Jag tycker INTE alls det är typiskt medelklass att kritsera underklass. Det finns dock vissa som gör det; som dem jag känner är ett exempel på. (Någonstans kan jag fundera över den egna självkänslan när man är tvungen att ofta "bedöma" andras val)

Jag tillhör ju som sagt själv denna medelklass och anser mig INTE vara sådan. Jag har själv mött framförallt utbildningsförakt i mitt liv (från en ex"svärfar", från folk i fikarum mm). Jag har mött avund på att någon "lyckas" (när min far var yrkesverksam som egenföretagare och en arbetskamrat till mig med en mycket negativ ton frågade varför de byggde ut sitt garage och bedömde min pappas jobb som konsult som "jasså, sånt där skit"). Så; jo förakt som grundar sig i någon slags mindervärdeskänsla/avund eller annat finns åt alla håll, det är inget jag inte är medveten om.

Men det är något jag inte kan sätta fingret på, något som jag egentligen inte tycker, egentligen, något om att känslan när man måste ta en grupp i försvar så tycker man att den behöver försvaras; man tycker att den är svag själv. Inte värd förakt, såklart, men ändå, att den inte står för sig själv. Det sistnämnda är inget jag lägger hos dig, det är bara en allmän reflektion om när andra starkare grupper ska tala för svagare gruppers sak. Och nu menar jag inte att man inte ska försvara enskilda personer eller grupper som har väldigt lite makt eller inte vara solidarisk. Jag vet egentligen inte hur jag menar. Jag tycker ju tex att män ska stå upp för kvinnor tex. Och kvinnor är ju inte svaga, bara gjorts svaga. Och att alla ska stå emot rasism. Så jag vete 17 hur jag tänker.
Intressant reflektion! Och jag håller med dig; någonstans riskerar det finnas en omedveten fördom bakom det hela när man känner man behöver försvara. Jag har väl inte direkt i tråden just talat om "svaga grupper" även om jag instämmer med många av kritikerna.

De jag hör använda white trash-begreppet (främst paret i mitt exempel) använder det om människor som faktiskt lever helt vanliga normala svensson-liv.
 
Jag tycker att det är bra att även kändisar tar ansvar för att visa vad de tycker om Sveriges växande problem med främlingsfientlighet, rasism och vurmande för ignorans och egoism. Att inte stillatigande se på när dessa krafter växer. Att överhuvudtaget ta ställning är viktigt och bra, sedan sättet de gör det på, skiljer sig i kvalitet och finess.

Att ta ställning är bra - men det är viktigt att det blir rätt när man påstår saker för annars gör man ju bara alla en björntjänst tycker jag. Eller att man åtminstone är tydlig med att man bara raljerar. Sen ska vi komma ihåg att Sverige är världens mest toleranta land när det gäller tolerans mot allt ifrån oliktänkande till sexuella avvikelser till flyktingmottagande. Ibland får man uppfattningen om att så inte är fallet med tanke på vilka som får komma till tals ute i etern (och då menar jag både rasisterna som antirasisterna).
 
Nu när antagningsbeskeden har skickats ut, blir jag nyfiken på om någon kommit in på Livets hårda skola? Var ligger denna skola och hur ser utbildningens upplägg ut? Vad tror ni?

:angel:

De personer jag (på Facebook) har sett använda detta uttryck har en enda sak gemensamt: (ut-)bildningsförakt.

På min uppväxtort är detta inte helt ovanligt. Folk som skaffar sig en universitetsutbildning och, ve och fasa flyttar in till sta'n, blir av vissa sedda som sådana som "tror att de är nåt" och "tror de är bättre än oss vanliga (knegare)" eller "blivit fina i kanten så nu duger det inte längre att umgås med oss i det gamla gänget". Man ska helst följa strömmen och fortsätta i upptrampade fotspår, åtminstone som infödd. Tillflyttare och pendlare har man nog inga högre förväntningar på oavsett.

Jag tycker det är tråkigt att se personer från ungdomen, som hade högtflugna planer som aldrig blev till något. Personer med ambitioner och drömmar, som trycktes ner i skorna av omgivningens utbildningsförakt.

...

(Jag känner ju också massor av fina människor, som är kvar i byn av helt fri vilja och lust. Orten har massor av positivt att bjuda på och det är såklart inte det minsta tragiskt att man gillar stället och vill att nästa generation ska växa upp där :D. Mitt svar ovan gäller bara för dem som blivit utsatt för bildningsskräck.)
 
Jag håller inte med om att jag är nedsättande mot deras livsval eller situation. Det är jätteroligt för dem att de trivs med sina liv. Jag förstår bara inte att de måste döma alla andra omkring sig och tala om hur trista/trashiga/underutvecklade de är.
Jag ogillar att de kallar folk omkring sig för white trash, att de faktiskt gör ner alla som inte gjort samma val som dem. Att de ser ner på människor i sin omgivning. Ja, att kritisera sånt gör jag "obekymrat" för jag tycker de är nedlåtande mot människor omkring sig i och med sina kommentarer.

Och, jag skrev aldrig något om hela medelklassen eller något som var typiskt medelklassen. Jag skrev om när uttrycket white trash används och gav exempel på några (ett par) jag känner som använder det (alldeles för ofta/mycket enligt min smak). Det var du som la in tolkningen att jag kritiserade någon viss sorts "klass". Jag tycker INTE alls det är typiskt medelklass att kritsera underklass. Det finns dock vissa som gör det; som dem jag känner är ett exempel på. (Någonstans kan jag fundera över den egna självkänslan när man är tvungen att ofta "bedöma" andras val)

Jag tillhör ju som sagt själv denna medelklass och anser mig INTE vara sådan. Jag har själv mött framförallt utbildningsförakt i mitt liv (från en ex"svärfar", från folk i fikarum mm). Jag har mött avund på att någon "lyckas" (när min far var yrkesverksam som egenföretagare och en arbetskamrat till mig med en mycket negativ ton frågade varför de byggde ut sitt garage och bedömde min pappas jobb som konsult som "jasså, sånt där skit"). Så; jo förakt som grundar sig i någon slags mindervärdeskänsla/avund eller annat finns åt alla håll, det är inget jag inte är medveten om.


Intressant reflektion! Och jag håller med dig; någonstans riskerar det finnas en omedveten fördom bakom det hela när man känner man behöver försvara. Jag har väl inte direkt i tråden just talat om "svaga grupper" även om jag instämmer med många av kritikerna.

De jag hör använda white trash-begreppet (främst paret i mitt exempel) använder det om människor som faktiskt lever helt vanliga normala svensson-liv.
Ja, jag läste nog in lite för mkt i ditt inlägg. Det var fel gjort. Ber om ursäkt. Jag tyckte det var en träffsäker beskrivning av nidbilden av medelklassen, dvs den "baksida" lr vad man kan säga, den som det drivs lite med. Missade att den bara berörde ett fåtal av dina vänner. OM den hade berört medelklassen i stort tänker jag att man gärna får driva med den, kritisera den (så klart) men att det går i kontrast till att man inte får göra detsamma med arbetarklassen. Man får skoja om surdegsbröd men inte om Coca-Cola och fastfood. Man får skoja om/kritisera förakt mot bildningsförakt men inte om bildningsförakt. Det handlar väl lite om det sista jag skrev, om att man gnm att definiera en grupp som svagare, så tycker man att den är svagare. Det är den ju på ett sätt, men det innebär ju trots allt att man tycker att den är svagare också. Sparka ner är ju inte ok. Det är det ju faktiskt inte. Men som sagt, nu missförstod jag ju dig och därför gäller min förklaring inte specifikt ditt ursprungsinlägg. Och jag erkänner att jag är lite rörig.
 
Då har du tolkat fel. Läs @sjoberga inlägg #137 som beskriver bra varför komiker ska hålla sig till just komik. De sprider en uppfattning som bara är komisk egentligen men som tas som sanning av en del vilket gör att det blir helfel i slutändan. (Varför du tar upp SD här förstår jag dock inte).


Jag tar upp SD eftersom du säger exakt samma sak som dom.

Det bli ännu mer fel med de som faktiskt tror på rasistsajterna som en sanning.

Själv tycker jag att det är mycket värre med de sanningar som SD och deras hatsajter sprider än de "sanningar" som tex Schyfffert sprider. Det ena är uppenbart att de inte ger sig ut för att vara sanningsägare med sina räkneexempel till skillnad från den andra sidan, som tvärt om påstår sig besitta sanningen.
 
Jag tänkte att tråden handlade om de som valt "livets hårda skola" som status på FB. Av de jag sett = de som är med i diverse diskussionsgrupper och gärna argumenterar lite speciellt, är en viss "typ" av människor. De verkar tycka statusen "livets hårda skola" är cool. Av de jag sett handlar det inte om ensamstående kämpande mammor.
De jag sett (och tänker på) vill framstå som lite gangster, vill gärna vara lite utanför samhället för samhället suger.
Jag tänker alltså inte på fattiga, rökande, arbetslösa vettiga personer. De jag tänker på är mer en attityd. De blir nästan en parodi av sig själva.

De jag är bekanta med som har, eller har haft, ett tufft liv verkar inte ha behovet av att lyfta fram det som något häftigt och coolt. De har fullt upp med att få vardagen att fungera.
 
När jag började läsa tråden var jag som ett stort ? då jag aldrig hört den nya (eller nja ny vet jag inte men ny för mig) tolkningen "livets hårda skola".

Buke en kunskapskälla:D.
 
Eller
nljHXIsH7Jy-ktCUC2qhEo3du4tSH3iZHfqhBblkkw4.jpg
 
Ja, jag läste nog in lite för mkt i ditt inlägg. Det var fel gjort. Ber om ursäkt. Jag tyckte det var en träffsäker beskrivning av nidbilden av medelklassen, dvs den "baksida" lr vad man kan säga, den som det drivs lite med. Missade att den bara berörde ett fåtal av dina vänner. OM den hade berört medelklassen i stort tänker jag att man gärna får driva med den, kritisera den (så klart) men att det går i kontrast till att man inte får göra detsamma med arbetarklassen. Man får skoja om surdegsbröd men inte om Coca-Cola och fastfood. Man får skoja om/kritisera förakt mot bildningsförakt men inte om bildningsförakt. Det handlar väl lite om det sista jag skrev, om att man gnm att definiera en grupp som svagare, så tycker man att den är svagare. Det är den ju på ett sätt, men det innebär ju trots allt att man tycker att den är svagare också. Sparka ner är ju inte ok. Det är det ju faktiskt inte. Men som sagt, nu missförstod jag ju dig och därför gäller min förklaring inte specifikt ditt ursprungsinlägg. Och jag erkänner att jag är lite rörig.
Inte alls så rörig nu tycker jag när vi utvecklade diskussionen!
Jag håller med dig; o som du säger att "sparka uppåt men inte neråt" är ju ur ett perspektiv mer okej.
Och det är ju ett moment 22, precis som du beskriver; att säga "nu sparkar du/ni neråt" innebär ju att jag definierat att de personer/företeelser som omtalas ÄR just något "lägre".....
 
Jag tänkte att tråden handlade om de som valt "livets hårda skola" som status på FB. Av de jag sett = de som är med i diverse diskussionsgrupper och gärna argumenterar lite speciellt, är en viss "typ" av människor. De verkar tycka statusen "livets hårda skola" är cool. Av de jag sett handlar det inte om ensamstående kämpande mammor.
De jag sett (och tänker på) vill framstå som lite gangster, vill gärna vara lite utanför samhället för samhället suger.
Jag tänker alltså inte på fattiga, rökande, arbetslösa vettiga personer. De jag tänker på är mer en attityd. De blir nästan en parodi av sig själva.

De jag är bekanta med som har, eller har haft, ett tufft liv verkar inte ha behovet av att lyfta fram det som något häftigt och coolt. De har fullt upp med att få vardagen att fungera.

Ja jag upplever ungefär samma som dig. De som har "Livets hårda skola" är smågangsters, vill vara tuffa.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 593
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
961
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
778
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp