Livets hårda skola

Typ! Under årskurs 1.3:
"Musikens sammanhang och funktioner
. Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.
. Olika instrument från grupperna blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument.
. Hur instrumenten låter och ser ut.
. Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition."

http://www.skolverket.se/regelverk/skolfs/skolfs?_xurl_=http://www5.skolverket.se/wtpub/ws/skolfs/wpubext/fs/Record?k=1636

(Säg inget till Livets Hårda Skola, sånt här leder väl till att man blir helt bannlyst därifrån :nailbiting:)
varje dag lär man sig nånting nytt.
 
"Det gäller också att ogilla kändisar som tycker att humanitet och faktagranskning är grejor. Man får inte gilla Malena Ehrman, Henrik Schyffert eller Jonas Gardell." och det var det jag vände mig emot då jag tycker att dessa är verklighetsfrånvända och det sista de gör är att faktagranska.

De är betydligt mycket mindre verklighetsfrånvända och faktagranskar mycket bättre än de som har gått i livets hårda skola (om vi nu ska definierna dem enligt fb-normen).
 
Fast det här vidareutvecklandet har ju du skrivit nu i de senare inläggen och det tycker jag inte ens jag behöver bemöta för det är liksom en helt annan nivå att snacka om att någon ska gruppvåldtas eller liknande. Jag förstår heller inte vad sådana saker har med något här att göra. Det är väl alldeles självklart att sådana åsikter är helt förkastliga. De som håller på med sådant är ju sådana som gömmer sig bakom skärmen när de vräker ur sig sitt hat. Samma slags människor som skriver om "husblattar", att de borde våldtas av lasermannen och dyl till t ex Hanif Bali, Alice Teodorescu m.fl. för deras åsikter. Är det ok enligt dig? Dessa människor som skriver dessa saker tillhör ju nämligen vänsterkanten och dessutom har SR P3 haft ett program där detta skrevs ut i media. Ok?

Det var dock inte det jag svarade på från början då du skrev att för att tillhöra kategorin livets hårda skola, White trash och dyl. som tråden från början handlade om så ska man enligt dig - citat "Det gäller också att ogilla kändisar som tycker att humanitet och faktagranskning är grejor. Man får inte gilla Malena Ehrman, Henrik Schyffert eller Jonas Gardell." och det var det jag vände mig emot då jag tycker att dessa är verklighetsfrånvända och det sista de gör är att faktagranska.
Så du förstod inte ironiserandet? Då trodde kanske att alla de där delkurserna ingick också i utbildningen?
 
Så du förstod inte ironiserandet? Då trodde kanske att alla de där delkurserna ingick också i utbildningen?

Så du tycker alltså inte det du skrivit menar du? Vad tycker du förresten om det jag skrev - att vänsterkanten sitter med liknande hat men mot andra offentliga personer som skriver sådant de inte gillar?
 

Jo, det är ganska många nationalekonomer och andra med vad man kan anse vara "koll" som slagit hål på alla dessa komikers räkneexempel och annat som de hävdat som dagens sanning.
De är således lika fel ute allihopa. Vissa p.g.a hat då men andra p.g.a överdriven vilja att framstå som god.
 
Så du tycker alltså inte det du skrivit menar du? Vad tycker du förresten om det jag skrev - att vänsterkanten sitter med liknande hat men mot andra offentliga personer som skriver sådant de inte gillar?
Ironi är svårt. Folk har sett konstigt på mig när jag sagt att en skitful tavla är snygg medan jag samtidigt flinade och skakade på huvudet. Själv älskar jag ironiska humor om den görs snyggt men en del jag känner tycker ironi är svårt och osmaklig. Vi kommer inte längre i detta. Du missade poängen i det jag skrev eftersom jag inte skrev den. Den skulle man själv fylla i, liksom, och då krävs det ju att man vet att man ska det och att man delar samma kunskaper om fb-fenomenet, någorlunda ialf. Det sistnämnda gick ju fel då vi definierade den hårda skolan på olika sätt. (Inte vi som i vi, men som vi i tråden)

Vänstern har sällan gått i livets hårda skola och därför är din koppling inte helt rak här. Jag tycker det är intressant att du tror att jag skulle tycka annorlunda om vänsterpersoners önskan om att kända personer ska våldtas i grupp? Vad i all världen får dig att skriva/anta det? Om inte, varför frågar du ens?
 
Jo, det är ganska många nationalekonomer och andra med vad man kan anse vara "koll" som slagit hål på alla dessa komikers räkneexempel och annat som de hävdat som dagens sanning.
De är således lika fel ute allihopa. Vissa p.g.a hat då men andra p.g.a överdriven vilja att framstå som god.

Nä.

Jag tycker du är helt ute och cyklar - på fel sida av cykelbanan.

En komikers räkneexempel i en Tweet eller artikel har aldrig hävdats som dagens sanning.
De är inte lika fel ute - de ena vill väcka tankar om hur vi ska behandla våra medmänniskor och de andra vill väcka hat mot dessa medmänniskor. Där begår du ditt största övertramp när du likställer.
Kanske är det viljan att väcka tankar som är överdriven, inte att framstå som god.
 

Då får jag be dig läsa inlägg #128.
Jag förstår inte hur du tolkar in att jag tycker att nättrollsrasister (eller för den delen de goda hatarna) skulle ha vettig verklighetsuppfattning bara för att jag tycker att våra kära komiker inte har det. Jag tycker båda (eller alla tre) grupperna har oerhört kass verklighetsuppfattning.
 
Ironi är svårt. Folk har sett konstigt på mig när jag sagt att en skitful tavla är snygg medan jag samtidigt flinade och skakade på huvudet. Själv älskar jag ironiska humor om den görs snyggt men en del jag känner tycker ironi är svårt och osmaklig. Vi kommer inte längre i detta. Du missade poängen i det jag skrev eftersom jag inte skrev den. Den skulle man själv fylla i, liksom, och då krävs det ju att man vet att man ska det och att man delar samma kunskaper om fb-fenomenet, någorlunda ialf. Det sistnämnda gick ju fel då vi definierade den hårda skolan på olika sätt.

Vänstern har sällan gått i livets hårda skola och därför är din koppling inte helt rak här. Jag tycker det är intressant att du tror att jag skulle tycka annorlunda om vänsterpersoners önskan om att kända personer ska våldtas i grupp? Vad i all världen får dig att skriva/anta det? Om inte, varför frågar du ens?

Jag missade inte ironin. Hela tråden är ju "ironiserande". Dock kommer ju oftast underlaget någonstans ifrån och det är ju från skribentens egna åsikter. Oftast ligger det ju en del sanning bakom ironiserandet brukar det ju heta.

Jag har för övrigt inte sagt att du tycker annorlunda om vänsterpersoner men jag frågade om du gjorde det därför att jag ville veta. Inte sällan så försvaras den typen av hat av folk som förkastar annan slags hat - därav uttrycket "det goda hatet. Men det är ju jättebra att just du iaf inte gör någon skillnad. Synd att ni är så få bara.
 
Jag missade inte ironin. Hela tråden är ju "ironiserande". Dock kommer ju oftast underlaget någonstans ifrån och det är ju från skribentens egna åsikter. Oftast ligger det ju en del sanning bakom ironiserandet brukar det ju heta.

Jag har för övrigt inte sagt att du tycker annorlunda om vänsterpersoner men jag frågade om du gjorde det därför att jag ville veta. Inte sällan så försvaras den typen av hat av folk som förkastar annan slags hat - därav uttrycket "det goda hatet. Men det är ju jättebra att just du iaf inte gör någon skillnad. Synd att ni är så få bara.
Ok. Då förstår jag bättre. Nej, jag tycker att allt sånt prat är supervidrigt.
 
Nä.

Jag tycker du är helt ute och cyklar - på fel sida av cykelbanan.

En komikers räkneexempel i en Tweet eller artikel har aldrig hävdats som dagens sanning.
De är inte lika fel ute - de ena vill väcka tankar om hur vi ska behandla våra medmänniskor och de andra vill väcka hat mot dessa medmänniskor. Där begår du ditt största övertramp när du likställer.
Kanske är det viljan att väcka tankar som är överdriven, inte att framstå som god.

Okej då. Du har helt rätt i hat vs godhet. Men nu diskuterade vi verklighetsuppfattning. Den brister hos båda grupperna oavsett vad syftet är. Komikerns tanke var god men det är väl ungefär efter det som sen blir fel då bl.a. autonoma grupperingar tar deras ord för sanning. Annars hade de knappast blivit en så stor grej av det hela. Komiker ska ägna sig åt det de är bra på och lämna nationalekonomi och sådant svårt till de som är bättre lämpade till det - annars blir det mest bara komiskt (pun intended).
 
Okej då. Du har helt rätt i hat vs godhet. Men nu diskuterade vi verklighetsuppfattning. Den brister hos båda grupperna oavsett vad syftet är. Komikerns tanke var god men det är väl ungefär efter det som sen blir fel då bl.a. autonoma grupperingar tar deras ord för sanning. Annars hade de knappast blivit en så stor grej av det hela. Komiker ska ägna sig åt det de är bra på och lämna nationalekonomi och sådant svårt till de som är bättre lämpade till det - annars blir det mest bara komiskt (pun intended).

Jag tror att verklighetsuppfattningen är allvarlig skruvad hos den ena, dvs att medvetenheten om att man är ute och cyklar är väldigt liten, när man tar Avpixlat som sanning. Den andra är nog ganska medveten om att denne förenklar verkligheten så hårt i sin "en pizza om dagen" (eller vad det var, minns inte riktigt), att det inte tål någon vidare granskning om man vill ha hårda nationalekonimiska fakta på bordet.

Men du har helt rätt i, när sedan andra använder den artikeln som "sanning" då är de ute på samma verklighetsfrånvända spår.
 
Då får jag be dig läsa inlägg #128.
Jag förstår inte hur du tolkar in att jag tycker att nättrollsrasister (eller för den delen de goda hatarna) skulle ha vettig verklighetsuppfattning bara för att jag tycker att våra kära komiker inte har det. Jag tycker båda (eller alla tre) grupperna har oerhört kass verklighetsuppfattning.

Jag tolkade det som att du tycker de har vettigare verklighetsuppfattning än komikerna, ja.

Det jag tror du har missat är det som @sjoberga poängterar i inlägg #132.
Att du sen tycker att komiker ska ägna sig åt vad de är bra på är ju exakt vad Åkesson och annat SD-folk säger åt Malena Ernman.
 
Jag tolkade det som att du tycker de har vettigare verklighetsuppfattning än komikerna, ja.

Det jag tror du har missat är det som @sjoberga poängterar i inlägg #132.
Att du sen tycker att komiker ska ägna sig åt vad de är bra på är ju exakt vad Åkesson och annat SD-folk säger åt Malena Ernman.

Då har du tolkat fel. Läs @sjoberga inlägg #137 som beskriver bra varför komiker ska hålla sig till just komik. De sprider en uppfattning som bara är komisk egentligen men som tas som sanning av en del vilket gör att det blir helfel i slutändan. (Varför du tar upp SD här förstår jag dock inte).
 
Jag tolkade det som att du tycker de har vettigare verklighetsuppfattning än komikerna, ja.

Det jag tror du har missat är det som @sjoberga poängterar i inlägg #132.
Att du sen tycker att komiker ska ägna sig åt vad de är bra på är ju exakt vad Åkesson och annat SD-folk säger åt Malena Ernman.

I sammanhanget är det synd att Åkesson och annat SD-folk är så grymt bra på omedveten komik. Så vi kan knappast säga åt dem att de ska sluta med komiken, även om det är det de försöker.

Jag tycker att det är bra att även kändisar tar ansvar för att visa vad de tycker om Sveriges växande problem med främlingsfientlighet, rasism och vurmande för ignorans och egoism. Att inte stillatigande se på när dessa krafter växer. Att överhuvudtaget ta ställning är viktigt och bra, sedan sättet de gör det på, skiljer sig i kvalitet och finess.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 594
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
962
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
778
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp