Livets hårda skola

Ja, jag tycker nog faktiskt att såna där resonemang blir ganska osmakliga. Har några bekanta som ofta använder uttrycket och jag får mest känslan av att de själva vill "vara något"; att de är något förmer än vissa andra i närkretsen. Det blir för mig till och med ganska töntigt och gällande de jag tänker på blir jag fylld av tvivel om de egentligen är så särdeles nöjda med sina egna val (som alltid presenteras som någon slags exklusiva val o gärna samtidigt som man mer eller mindre direkt jämför med oss andra. " Vi skulle ALDRIG välja att...." " Gud det är så skönt att bo i x-land, det är liksom en helt annan stämning och..." "Jag saknar verkligen INGENTING i Sverige! Det är ju så löjligt med svenskarna att..." . De pratar på som om de måste övertyga sig själva om att de verkligen ÄR något, att de GJORT något så Speciellt.
Och förakt och raljerande mot medelklassen känns ju bara sååå fräscht. Helt annat än mot underklassen, liksom.
 
Förlåt men måste fråga varför du "gillade" detta inlägg då?

Det är väl bara bra att sånt här kommer fram tycker jag som personligen anser mig inte hysa en massa klassförakt men lik förbannat kommer på mig själv med just det där klassföraktet ibland.

Kort och gott - jag tyckte att det lät roligt, tills inläggen som kom efter gav lite eftertanke. Därav att jag bara ser positivt på att det diskuteras.
 
Och förakt och raljerande mot medelklassen känns ju bara sååå fräscht. Helt annat än mot underklassen, liksom.
Menar du att jag föraktar medelklassen eller menar du mina bekanta? För det är nog snarast så att jag själv tillhör just medelklassen... (Kanske till och med övre medelklass, jag vet inte hur man definierar sånt där riktigt).
:confused:
Mina "bekanta" kan nog betraktas som medelklass, men har på senare år (vi har känt varandra väldigt länge) blivit någon slags wanna-be-bättre-klassen. Om det nu är överklassen de eftersträvar eller bara helt enkelt bästa-outstanding-klassen-vi-som-vågar. De har i många år alltmer föraktat sin uppväxtort, allt som har med den att göra, inkluderat att jobba där både jag och maken jobbar (inte min uppväxtort dock).

Nu (efter flytt utomlands) uttrycker de båda förakt för Sverige (speciellt de fjantiga alkohollagarna när det gäller att köra bil, vädret, alla som inte väljer att flytta utomlands som de har gjort osv). Från att ha varit rätt mycket karriärinriktad har kvinnan gått till hemmafrutillvaro och "vill aldrig tillbaka till ekorrhjulet igen...". För mig och maken är det med förundran vi sett/ser detta ske. Var är de personer vi trodde vi kände? Rätt bra dessutom (jag vill inte avslöja vår relation härinne, därför skrev jag "bekanta").
 
Och förakt och raljerande mot medelklassen känns ju bara sååå fräscht. Helt annat än mot underklassen, liksom.
OM du nu syftar på mig som "raljerande" så har du totalt missuppfattat mitt inlägg. Jag raljerar inte om medelklassen, jag berättar om personer som hela tiden måste hävda sig gentemot sin omgivning; framförallt genom att bedöma/döma alla andra hela tiden. Till exempel genom att kalla dem WT.
 
OM du nu syftar på mig som "raljerande" så har du totalt missuppfattat mitt inlägg. Jag raljerar inte om medelklassen, jag berättar om personer som hela tiden måste hävda sig gentemot sin omgivning; framförallt genom att bedöma/döma alla andra hela tiden. Till exempel genom att kalla dem WT.

Jag förstår väl varför du skrev som du gjorde. Och jag kan känna igen en del "medelklassare" i det du skriver. men du skriver ju nedsättande om deras åsikter, livsval, deras situation osv, ganska obekymrat, samtidigt som du är emot när man gör så med underklassen. Skillnaden ligger väl i att medelklassen har makt och att de i ditt exempel sparkar neråt. I underklassens exempel sparkar de väl mer på sig själva. Det går att skriva att medelklassen föraktar underklass men inte att underklassen föraktar bildning, traditionell media och källkritik. Men du kanske bara tänkte på ett fåtal vänner, ej representanter för hela medelklassen? I så fall missförstod jag.

Men det är något jag inte kan sätta fingret på, något som jag egentligen inte tycker, egentligen, något om att känslan när man måste ta en grupp i försvar så tycker man att den behöver försvaras; man tycker att den är svag själv. Inte värd förakt, såklart, men ändå, att den inte står för sig själv. Det sistnämnda är inget jag lägger hos dig, det är bara en allmän reflektion om när andra starkare grupper ska tala för svagare gruppers sak. Och nu menar jag inte att man inte ska försvara enskilda personer eller grupper som har väldigt lite makt eller inte vara solidarisk. Jag vet egentligen inte hur jag menar. Jag tycker ju tex att män ska stå upp för kvinnor tex. Och kvinnor är ju inte svaga, bara gjorts svaga. Och att alla ska stå emot rasism. Så jag vete 17 hur jag tänker.
 
Jag tycker det är lite skillnad på om man i ett samtal/artikel refererar till livets hårda skola. När man har det som utbildningsnivå eller vad det nu är på Facebook har jag bara sett det i tidningars FB-kommentarsfält hos de med övervägande SD-sympatier (eller värre). Jag antog att det var det fenomenet TS åsyftade.

För övrigt kan jag berätta att jag är den första med högre akademisk utbildning i min arbetarsläkt, gärna dricker Cola Zero, är tatuerad och ofta har en hoodie samt camo- eller militärgröna byxor :D Jag röker dock inte, min astma skulle inte bli så glad då :laugh:
 
OT men, underklassen??
Vilka anses tillhöra underklassen?
Jag har bara fått lärt mig arbetarklass, medelklass och överklass.
 
Ja!!! Exakt!!! Är det något man tycker, om man gått Livets Hårda Skola, så är man vänster om man inte håller med dem. Pk-vänster. Och de är enligt skolan "jättehemska". Och har ett värre förflutet än SD. Sådetså.

Nja, jag tänkte väl mest på att du ansåg att man måste gilla Ernman, Schyffert och co. Själv har jag varken gått livets hårda skola eller kallar någon för Pk eller White trash. Jag gillar dock inte Ernman och co åsikter för det eftersom de är så verklighetsfrånvända.
 
Senast ändrad:
Nja, jag tänkte väl mest på att du ansåg att man måste gilla Ernman, Schyffert och co. Själv har jag varken gått livets hårda skola eller kallar någon för Pk eller White trash. Jag gillar dock inte Ernman och co åsikter för det eftersom de är så verklighetsfrånvända.
Nej, jag ansåg att man måste ogilla dem. Och då för deras ställningstagande i debatten om rasism (och homosexualitet). Det sistnämnda framgick inte iofs men var underförstått.
 
Nej, jag ansåg att man måste ogilla dem. Och då för deras ställningstagande i debatten om rasism (och homosexualitet). Det sistnämnda framgick inte iofs men var underförstått.

Ja, precis. För att inte tillhöra kategorin som det raljeras över här måste man enligt dig gilla dem.
 
Ja, precis. För att inte tillhöra kategorin som det raljeras över här måste man enligt dig gilla dem.
Nej. Man måste ogilla dem. Egentligen hata, och gärna att de gruppvåldtas av muslimska män för för det är ju det de vill. Kulturberikning, är ju vad de gillar. Osv. Jag brukar "roa" mig med att läsa i deras kommentarsfält, och på rasistiska inlägg i allmänhet, men ångrar mig oftast. Min syn på allmän rösträtt, mänsklighet och empati får sig en rejäl törn. Det är faktiskt inte klokt vilket vidrigt hat som sprids till invandrare i allmänhet och till kändisar som står upp för dem. Helt vidriga kommentarer. Vad "Göran Johansson" i Nässjö vill ska hända med Malena Ehrman är faktiskt bortom allt förstånd. Men har man gått i livets hårda skola och är Svärjevän kanske det är logiskt.
 
Oj, vilken diskussion!

Jag, som bara hört uttrycket utanför Facebook (jag är lyckligt FB-fri!), har bara hört det i vissa sammanhang när man tex pratat om sådant man inte direkt lär sig i skolan/på någon utbildning men som man varit tvungen att lära sig under livets gång (kan vara allt från att hantera sorg till "praktiska bra att kunna saker"). Jag har vad jag kommer ihåg aldrig använt det själv, men har hört det från flera personer. Har aldrig lagt något direkt "värde" i det...
 
Fast nu motsäger du dig själv. Läs igen vad jag skrivit.
Du gillar inte deras åsikter. Jag fattar det. Men både du och jag, hoppas jag, kan skilja mellan att ogilla en persons åsikter och att skriva hatinlägg och en önskan om att de borde gruppvåldtas för det de står för. Om du inte (vill) förstår skillnaden mellan att ogilla och ogilla a la Näthat så, ja, då vet jag inte vad. Mitt inlägg var skrivet i ironi. Det torde framgå med ordet "ogilla" i sammanhanget att jag egentligen menade hata. Om inte får du antingen gilla läget och inse att du missförstod ironin, eller erkänna att du inte vill förstå den.
 
Du gillar inte deras åsikter. Jag fattar det. Men både du och jag, hoppas jag, kan skilja mellan att ogilla en persons åsikter och att skriva hatinlägg och en önskan om att de borde gruppvåldtas för det de står för. Om du inte (vill) förstår skillnaden mellan att ogilla och ogilla a la Näthat så, ja, då vet jag inte vad. Mitt inlägg var skrivet i ironi. Det torde framgå med ordet "ogilla" i sammanhanget att jag egentligen menade hata. Om inte får du antingen gilla läget och inse att du missförstod ironin, eller erkänna att du inte vill förstå den.

Fast det här vidareutvecklandet har ju du skrivit nu i de senare inläggen och det tycker jag inte ens jag behöver bemöta för det är liksom en helt annan nivå att snacka om att någon ska gruppvåldtas eller liknande. Jag förstår heller inte vad sådana saker har med något här att göra. Det är väl alldeles självklart att sådana åsikter är helt förkastliga. De som håller på med sådant är ju sådana som gömmer sig bakom skärmen när de vräker ur sig sitt hat. Samma slags människor som skriver om "husblattar", att de borde våldtas av lasermannen och dyl till t ex Hanif Bali, Alice Teodorescu m.fl. för deras åsikter. Är det ok enligt dig? Dessa människor som skriver dessa saker tillhör ju nämligen vänsterkanten och dessutom har SR P3 haft ett program där detta skrevs ut i media. Ok?

Det var dock inte det jag svarade på från början då du skrev att för att tillhöra kategorin livets hårda skola, White trash och dyl. som tråden från början handlade om så ska man enligt dig - citat "Det gäller också att ogilla kändisar som tycker att humanitet och faktagranskning är grejor. Man får inte gilla Malena Ehrman, Henrik Schyffert eller Jonas Gardell." och det var det jag vände mig emot då jag tycker att dessa är verklighetsfrånvända och det sista de gör är att faktagranska.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 591
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
960
Senast: sjoberga
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 657
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp