Livförsäkring för bipolär?

Texaz

Trådstartare
Är det någon som vet om det finns något försäkringsbolag som tecknar livförsäkringar för de med bipolär sjukdom?
Jag vill ha en för att mina barn ska ha en trygghet om jag skulle gå bort, men pga diagnosen får jag inte teckna någon hos mitt bolag, pga höjd suicidrisk. Har dock aldrig varit självmordsbenägen, men förstår hur de tänker. Vill dock minnas att livförsäkringar aldrig täcker in självmord, eller har jag fel?
Tänker att det ju även hos människor borde kunna skrivas in en reservation för just den delen, men att det går att få ut ersättning för andra dödsfallsorsaker.
Så, finns det något bolag jag kan vända mig till?
 
Är det någon som vet om det finns något försäkringsbolag som tecknar livförsäkringar för de med bipolär sjukdom?
Jag vill ha en för att mina barn ska ha en trygghet om jag skulle gå bort, men pga diagnosen får jag inte teckna någon hos mitt bolag, pga höjd suicidrisk. Har dock aldrig varit självmordsbenägen, men förstår hur de tänker. Vill dock minnas att livförsäkringar aldrig täcker in självmord, eller har jag fel?
Tänker att det ju även hos människor borde kunna skrivas in en reservation för just den delen, men att det går att få ut ersättning för andra dödsfallsorsaker.
Så, finns det något bolag jag kan vända mig till?

Har du provat att teckna genom t ex facket? De brukar kunna ha gruppförsäkringar med lägre krav.
 
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge, men reagerade på det här.

...
pga diagnosen får jag inte teckna någon hos mitt bolag, pga höjd suicidrisk. Har dock aldrig varit självmordsbenägen, men förstår hur de tänker. Vill dock minnas att livförsäkringar aldrig täcker in självmord, eller har jag fel?
...

Men va, är det så?! :eek:
Rent spontant såhär tycker jag det låter skitdumt, psykisk ohälsa (och därmed självmord, i de flesta fall) är ju lika mycket sjukdom som nåt annat. Och var dras isåfall gränsen för vad som räknas som självmord och inte? :confused:
För de anhöriga är ju förlusten densamma och eventuell nytta/behov av ekonomisk ersättning från livförsäkring densamma, oavsett dödsorsak.
 
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge, men reagerade på det här.



Men va, är det så?! :eek:
Rent spontant såhär tycker jag det låter skitdumt, psykisk ohälsa (och därmed självmord, i de flesta fall) är ju lika mycket sjukdom som nåt annat. Och var dras isåfall gränsen för vad som räknas som självmord och inte? :confused:
För de anhöriga är ju förlusten densamma och eventuell nytta/behov av ekonomisk ersättning från livförsäkring densamma, oavsett dödsorsak.

Försäkringsbolagen är privata vinstdrivande företag, dvs vissa diagnoser är för dyra. Jag har tex ingen livförsäkring för det blir helt enkelt för dyrt mot liten nytta. Morbus Crohn är heller inte så bra att ha vid nytecknande nämligen.

Därför säger jag åt alla yngre att skaffa en bra försäkring medan de är unga och friska för senare är det mer eller mindre kört för väldigt många.
 
Det gäller detsamma för i stort sett alla försäkringar där man inte går efter årtal och listor. Ska du teckna en ny husförsäkring, kommer de gärna ut och tittar. Ska du teckna liv/sjukförsäkring är de inte pigga på att plocka in högriskgrupper. Ålder och registrerade sjukdomar avgör om och till vilka premier man får teckna. Försäkringsverksamheten bygger ju på att alla delar kostnaden. Och bolaget lever på den vinst man gör. Högriskförsäkringar avstår man då.En frisk 20 årig individ talar för många år av inbetalningar utan att bolaget behöver lägga ut pengar. En 60 årig individ har det då betydligt svårare, liksom en med känd sjukdomshistorik. Bolagen är ju inga välfärdsinrättningar utan vinstdrivande bolag.
 
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge, men reagerade på det här.



Men va, är det så?! :eek:
Rent spontant såhär tycker jag det låter skitdumt, psykisk ohälsa (och därmed självmord, i de flesta fall) är ju lika mycket sjukdom som nåt annat. Och var dras isåfall gränsen för vad som räknas som självmord och inte? :confused:
För de anhöriga är ju förlusten densamma och eventuell nytta/behov av ekonomisk ersättning från livförsäkring densamma, oavsett dödsorsak.
Det är väl för att man inte ska kunna teckna försäkring och sen ta sitt liv så de efterlevande får ut pengar.
 
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge, men reagerade på det här.



Men va, är det så?! :eek:
Rent spontant såhär tycker jag det låter skitdumt, psykisk ohälsa (och därmed självmord, i de flesta fall) är ju lika mycket sjukdom som nåt annat. Och var dras isåfall gränsen för vad som räknas som självmord och inte? :confused:
För de anhöriga är ju förlusten densamma och eventuell nytta/behov av ekonomisk ersättning från livförsäkring densamma, oavsett dödsorsak.
Fast sjukdomar överlag (i alla fall såna som man kan dö av) lär ju påverka på samma sätt. Jag är ju tveksam till att man kan teckna livförsäkring om man har cancer, t.ex.
 
Har frågat och försökt men nekas pga bipolär sjukdom med motiveringen att självmordsrisken är för hög.
Däremot har jag tecknat olycksfallförsäkring utan problem, så det är väl bara att hoppas jag dör genom ett fall i hemmet när jag är 97 år gammal O_o :crazy:
Så tyvärr. Finns nog inte ett bolag som vill försäkra oss med sjukdomen.
 
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge, men reagerade på det här.



Men va, är det så?! :eek:
Rent spontant såhär tycker jag det låter skitdumt, psykisk ohälsa (och därmed självmord, i de flesta fall) är ju lika mycket sjukdom som nåt annat. Och var dras isåfall gränsen för vad som räknas som självmord och inte? :confused:
För de anhöriga är ju förlusten densamma och eventuell nytta/behov av ekonomisk ersättning från livförsäkring densamma, oavsett dödsorsak.
Som andra skrivit är ju försäkringsbolag vinstdrivande företag. Deras mål är ju att få betala ut så lite som möjligt i ersättning.
Vet en vän som skulle teckna försäkring efter att ha bott utomlands i flera år. Det var jättesvårt pga övervikt. Inte då någon sjuklig övervikt. Hen kunde sedan teckna via facket då det där inte ställdes frågor om den typen av saker utan alla kom med.
Även där lär det ju handla om att man med övervikt anses ha större risk att bli sjuk dvs större risk för försäkringsbolaget att kosta pengar.
 
Som andra skrivit är ju försäkringsbolag vinstdrivande företag. Deras mål är ju att få betala ut så lite som möjligt i ersättning.
Vet en vän som skulle teckna försäkring efter att ha bott utomlands i flera år. Det var jättesvårt pga övervikt. Inte då någon sjuklig övervikt. Hen kunde sedan teckna via facket då det där inte ställdes frågor om den typen av saker utan alla kom med.
Även där lär det ju handla om att man med övervikt anses ha större risk att bli sjuk dvs större risk för försäkringsbolaget att kosta pengar.

Det har ni såklart rätt i, att försäkringsbolagen är vinstdrivande företag. Så långt tänkte jag tydligen inte :banghead:

Ändå lite märkligt, en nära anhörig till mig hade en livförsäkran och var både överviktig (stor del av livet iallafall), alkoholist (stor del av livet), hade cancer (slutet av livet) och flera i nära släkt som dött unga av hjärtinfarkt och liknande. Jag är väldigt tveksam till att hen tecknade livförsäkring innan allt detta :crazy:
 
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge, men reagerade på det här.



Men va, är det så?! :eek:
Rent spontant såhär tycker jag det låter skitdumt, psykisk ohälsa (och därmed självmord, i de flesta fall) är ju lika mycket sjukdom som nåt annat. Och var dras isåfall gränsen för vad som räknas som självmord och inte? :confused:
För de anhöriga är ju förlusten densamma och eventuell nytta/behov av ekonomisk ersättning från livförsäkring densamma, oavsett dödsorsak.

Precis som @Hedinn skriver så gäller det flera sjukdomar, jag fick avslag på utökad sjukförsäkring pga att jag hade lymfom för fem år sedan. Jag fick teckna en mindre sjukförsäkring som dock inte täcker någon cancersjukdom trots att det inte alltid har samband. Men bryter jag benet eller liknande kan jag åtminstone får hjälp, alltid något. ;)
 
Det har ni såklart rätt i, att försäkringsbolagen är vinstdrivande företag. Så långt tänkte jag tydligen inte :banghead:

Ändå lite märkligt, en nära anhörig till mig hade en livförsäkran och var både överviktig (stor del av livet iallafall), alkoholist (stor del av livet), hade cancer (slutet av livet) och flera i nära släkt som dött unga av hjärtinfarkt och liknande. Jag är väldigt tveksam till att hen tecknade livförsäkring innan allt detta :crazy:
Varför skulle han inte ha kunnat gjort det? Jag har varit livförsäkrad sen jag föddes, i princip, då mina föräldrar tecknade livförsäkring åt mig. Det lär ju inte vara helt ovanligt?
Nu har jag visserligen ingen längre, är snart 30 och har inga planer på att skaffa barn så då känns det lite som pengar i sjön.
 
Varför skulle han inte ha kunnat gjort det? Jag har varit livförsäkrad sen jag föddes, i princip, då mina föräldrar tecknade livförsäkring åt mig. Det lär ju inte vara helt ovanligt?
Nu har jag visserligen ingen längre, är snart 30 och har inga planer på att skaffa barn så då känns det lite som pengar i sjön.

För att personen är född och uppväxt i ett annat land, och haft vissa av problemen redan när hen kom till Sverige. Jag tänker då att försäkringsbolagen borde vara intresserade av om nära anhöriga t.ex. drabbats av hjärtsjukdomar eller liknande i ung ålder.
 
Fast betalas försäkringen ut vid självmord (kanske tittat för mycket på hur det fungerar i USA). Om den inte gör det så förlorar de ju inte på att teckna personen med psykisk ohälsa, förutsatt att de är friska i övrigt.
 
Jag är inte helt säker men brukar det inte vara ett års karens på självmord på de vanligaste livförsäkringarna? Men att efter ett år så gäller livförsäkringen även vid självmord. Har för mig jag läste det i flera av villkoren när jag letade livförsäkringar.

Hos Folksam fanns det en livförsäkring man kunde teckna utan hälsodeklaration men som gav ett lägre belopp (tror det då var
280 000kr). Ville man ha högre så fick man fylla i en hälsodeklaration.

Men det här är kanske 6 år sedan så det kan ha ändrats sedan dess.
 
Kanske inte helt självklart vad som är självmord eller olycka.
Risk för knepiga utredningar som de vill slippa?
 
Kanske inte helt självklart vad som är självmord eller olycka.
Risk för knepiga utredningar som de vill slippa?
det är väl inget konstigt..Bolaget tar ett beslut och passar det inte försäkringstagaren eller den som för dennes talan..så får man väl ta saken till domstol. Med den nackdelen att du som försäkringstagare har bevisbördan. Du eller i detta fallet din familj måste bevisa att det inte var självmord....minst lika svårt som att bevisa motsatsen,
 
Jag är inte helt säker men brukar det inte vara ett års karens på självmord på de vanligaste livförsäkringarna? Men att efter ett år så gäller livförsäkringen även vid självmord. Har för mig jag läste det i flera av villkoren när jag letade livförsäkringar.

Hos Folksam fanns det en livförsäkring man kunde teckna utan hälsodeklaration men som gav ett lägre belopp (tror det då var
280 000kr). Ville man ha högre så fick man fylla i en hälsodeklaration.

Men det här är kanske 6 år sedan så det kan ha ändrats sedan dess.

Låter som det kan ha ändrats. Jag försökte ordna livförsäkring för 5 år sen men blev då nekad. Visserligen ett annat bolag. Men jag har olycksfall i Folksam utan att ha gått igenom en hälsodeklaration.
 
Låter som det kan ha ändrats. Jag försökte ordna livförsäkring för 5 år sen men blev då nekad. Visserligen ett annat bolag. Men jag har olycksfall i Folksam utan att ha gått igenom en hälsodeklaration.
Att försäkringsbolaget betalar ut även vid självmord skulle ju kunna vara varför vissa grupper nekas även om det är så pass lång karens som ett år (det undrades i tråden varför man inte får teckna om inte försäkringen gäller vid självmord).

Den i Folksam är det den med det låga beloppet eller har du genom facket?
 
det är väl inget konstigt..Bolaget tar ett beslut och passar det inte försäkringstagaren eller den som för dennes talan..så får man väl ta saken till domstol. Med den nackdelen att du som försäkringstagare har bevisbördan. Du eller i detta fallet din familj måste bevisa att det inte var självmord....minst lika svårt som att bevisa motsatsen,
Är du säker på att det är försäkringstagaren ensam som har hela bevisbördan?
Då skulle man typ aldrig betala ut för någon som blev påkörd av tåg t.ex. För det är helt omöjligt att veta om de snubblade på perrongen eller inte; om de bara genade över spåren på vägen hem osv. Och hur göra med singelolyckor i trafiken?

Självmord eller ej är en helt annan dimension att analysera jämfört med om man friskriver sig mot andra dödsorsaker där man kan man göra en medicinsk bedömning på ett (oftast) enklare sätt, tänker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 440
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp