Livförsäkring för bipolär?

Och hur kan du vara säker på att någon hoppade? Personen i fråga hade kanske otur och föll? Skall inte försäkringen gälla då?
Polisen utreder väl alla dödsfall på ett eller annat sätt? Jag gissar att försäkringsbolagen lutar sig mot polisens rubricering.
 
Jag vet att bolagen är vinstdrivande, men det jag reagerar på är att jag inte kan försäkra mig med reservation för just den bipolära delen. Djur går det bra med, men tydligen inte människor, som ju ändå kan påverka sin situation mer än vad ett djur kan.
Jag skulle vilja ha ett skydd ifall jag råkar ut för sjukdom eller olycka som INTE är kopplat till min diagnos...
Undrar om det som ställer till det med just bipolär diagnos är ev riskbeteenden som kan uppkomma under ex manisk period?
Nu gissar jag bara men de skulle kunna tänka att en person med bipolär sjukdom oftare hamnar i riskfyllda situationer som kan leda till olyckor ex.

Men sjukdom med reservation för psykisk ohälsa borde de ju godkänna, kan man tycka iaf.
 
Polisen utreder väl alla dödsfall på ett eller annat sätt? Jag gissar att försäkringsbolagen lutar sig mot polisens rubricering.
Och om inga slutsatser kan dras? Inget direkt ovanligt.

Saken är den att man skall avgöra vad någon tänkte vid en viss tidpunkt. Och denna någon är död.
 
Och om inga slutsatser kan dras? Inget direkt ovanligt.

Saken är den att man skall avgöra vad någon tänkte vid en viss tidpunkt. Och denna någon är död.
Menar du att det är vanligt med dödsfall där polisen/medicinsk expertis inte kan dra slutsatser kring om det varit naturliga orsaker, brott eller självmord? Jag visste inte att det var vanligt förekommande isf, men jag är heller ingen expert på ämnet.

Det är ganska ovanligt att just självmord sker som en blixt från klar himmel utan tecken innan. De flesta som tar självmord ägnar sig åt förberedelser innan. Och självmord utreds ex inom psykiatrin för att säkerställa att inga fel har begåtts.
Jag gissar att försäkringsbolagen får till sig en hel del information som de sedan fattar beslut utifrån.
 
Och om inga slutsatser kan dras? Inget direkt ovanligt.

Saken är den att man skall avgöra vad någon tänkte vid en viss tidpunkt. Och denna någon är död.
Den biten är det väl lämpligast att fråga försäkringsbolaget om, vad som gäller när dödsorsaken är oklar. Det är väl i regel inget som skrivs ut i villkor oavsett, hur olika fall bedöms. Min gissning är väl dock att polisen bör bekräfta självmord, men jag har ingen aning.
 
Den biten är det väl lämpligast att fråga försäkringsbolaget om, vad som gäller när dödsorsaken är oklar. Det är väl i regel inget som skrivs ut i villkor oavsett, hur olika fall bedöms. Min gissning är väl dock att polisen bör bekräfta självmord, men jag har ingen aning.
Ja hur skall man veta vad någon tänkte när dom tecknade försäkringen?
 
Menar du att det är vanligt med dödsfall där polisen/medicinsk expertis inte kan dra slutsatser kring om det varit naturliga orsaker, brott eller självmord? Jag visste inte att det var vanligt förekommande isf, men jag är heller ingen expert på ämnet.

Det är ganska ovanligt att just självmord sker som en blixt från klar himmel utan tecken innan. De flesta som tar självmord ägnar sig åt förberedelser innan. Och självmord utreds ex inom psykiatrin för att säkerställa att inga fel har begåtts.
Jag gissar att försäkringsbolagen får till sig en hel del information som de sedan fattar beslut utifrån.
Ja men hur skall man veta vad personen tänkte i det ögonblicket man tecknade försäkringen? Det är ju i princip omöjligt och skapar stort utrymme för tolkningar.
 
Jag skulle tro att bolagen kollar upp individen vid en singelolycka.
Ett självmord kan ju ha en rad omständigheter.
Ekonomi, ändrade livsförhållande,egen psykisk ohälsa samt besked om egen eller anhörigs sjukdom .
Och jag har för mig att det är ganska svårt att tvinga på bolagen ett beslut. Man måste då som sakförare ha ganska bra på fötterna.
 
Försäkringsbolagen är privata vinstdrivande företag, dvs vissa diagnoser är för dyra. Jag har tex ingen livförsäkring för det blir helt enkelt för dyrt mot liten nytta. Morbus Crohn är heller inte så bra att ha vid nytecknande nämligen.

Därför säger jag åt alla yngre att skaffa en bra försäkring medan de är unga och friska för senare är det mer eller mindre kört för väldigt många.

Jag har skaffat liv - och olycksfallsförsäkring, men fick inte sjukförsäkringen p.g.a sjukskriven en månad 2016. Det hade ju känts logiskt då om jag inte kunde få bli försäkrad för psykisk ohälsa, som jag var sjukskriven för. Men jag får ingen sjukförsäkring alls så får en fysisk sjukdom så är jag inte försäkrad. Väldigt märkligt, eftersom det inte alls är sammankopplat. Som tur är sa dom att jag får ansöka igen när jag varit symptomfri i 2 år. Så i år kan jag söka igen. Hoppas jag får den!
 
Ja men hur skall man veta vad personen tänkte i det ögonblicket man tecknade försäkringen? Det är ju i princip omöjligt och skapar stort utrymme för tolkningar.
Tänker du nu på det där undantaget för 1-års karensen för självmord?
Jag gissar att det mer handlar om att det inte ska ha funnits en problematik kring suicidalitet när försäkringen tecknades. Försäkringsbolag begär ofta ut journaler från sjukvården. Om det då tex skulle vara journalfört att personen hade frekventa suicidtankar vid den tidpunkten som försäkringen tecknades som lär karensen gälla som vanligt.
 
Tänker du nu på det där undantaget för 1-års karensen för självmord?
Jag gissar att det mer handlar om att det inte ska ha funnits en problematik kring suicidalitet när försäkringen tecknades. Försäkringsbolag begär ofta ut journaler från sjukvården. Om det då tex skulle vara journalfört att personen hade frekventa suicidtankar vid den tidpunkten som försäkringen tecknades som lär karensen gälla som vanligt.
Att den tagits utan tanke på självmordet.

Hur skall man veta om någon tänkte begå självmord när dom tecknade försäkringen eller inte?

Om någon begår självmord fyra månader efter tecknandet betyder det då automatiskt att man tänkte begå självmord när man tecknade försäkringen?
 
Att den tagits utan tanke på självmordet.

Hur skall man veta om någon tänkte begå självmord när dom tecknade försäkringen eller inte?

Om någon begår självmord fyra månader efter tecknandet betyder det då automatiskt att man tänkte begå självmord när man tecknade försäkringen?
Jag tror inte man ska tolka kriteriet så som du gör. Jag tror snarare som sagt att man syftar på om det fanns en suicidalitet när försäkringen tecknades. Hade personen dokumenterade frekventa suicidtankar och tecknade livförsäkring så kommer försäkringsbolaget anta att man hade tankar på självmord när man tecknade försäkringen.
 
Tycker det är konstigt att inte få teckna en försäkring för att man har en sjukdom som kan leda till självmord, det är ett tillstånd som faktiskt går att förändra. Alla människor kan ju drabbas av det oavsett diagnos eller inte.

Tycker man bör få teckna vilken försäkring man vill och sen så får dom ju utreda vad som hände oavsett. Självklart om det är så att någon tecknar en försäkring och sen tar livet av sig kort därpå att dom inte betalar ut men det bör ju vara en karenstid som med allt annat och efter det så tycker inte jag det bör vara någon tvekan om att betala ut.
 
Jag tror inte man ska tolka kriteriet så som du gör. Jag tror snarare som sagt att man syftar på om det fanns en suicidalitet när försäkringen tecknades. Hade personen dokumenterade frekventa suicidtankar och tecknade livförsäkring så kommer försäkringsbolaget anta att man hade tankar på självmord när man tecknade försäkringen.
Jag har haft argumentation med försäkringsbolag tillräckligt ofta för att veta att inget är säkert. Hade dom bara haft som villkor att det var en karens på 12 månader för självmord så är det en sak. Men här lägger dom till ett villkor som öppnar upp för olika tolkningar.

Ännu mer intressant hade det varit om försäkringsbolaget visste om depressionerna när försäkringen tecknades men trots det godkänt livförsäkringen till fullo.

Fast om man å andra sidan inte uppgett att man har lidit av depression så borde det vara oriktiga uppgifter så det här förbehållet borde vara om det är känt sedan innan.
 
Alltså, jag kan tycka att det är jävligt orättvist att jag inte får teckna en livförsäkring, mest för min mans och barns skull. Men jag förstår att försäkringsbolagen reserverar sig för olika sjukdomar. Vi med bipolär sjukdom har hög självmordsrisk, så är det bara.
Självklart vill dom inte sitta och utreda varenda enskilda fall utan det är lättare att utesluta en hel grupp.
Bolaget jag ansökte hos var inte omänskliga utan kom med en motivering och sedan en rekommendation på en olycksfallsförsäkring för då behövde jag inte gå igenom någon hälsodeklaration.
Jag ser själv inte problemet även om det är trist.
Från våran sida är det orättvist och från deras sida är det ett högrisktagande.
 
Alltså, jag kan tycka att det är jävligt orättvist att jag inte får teckna en livförsäkring, mest för min mans och barns skull. Men jag förstår att försäkringsbolagen reserverar sig för olika sjukdomar. Vi med bipolär sjukdom har hög självmordsrisk, så är det bara.
Självklart vill dom inte sitta och utreda varenda enskilda fall utan det är lättare att utesluta en hel grupp.
Bolaget jag ansökte hos var inte omänskliga utan kom med en motivering och sedan en rekommendation på en olycksfallsförsäkring för då behövde jag inte gå igenom någon hälsodeklaration.
Jag ser själv inte problemet även om det är trist.
Från våran sida är det orättvist och från deras sida är det ett högrisktagande.

Ja, jag tycker ju också att det är surt för min del men jag förstår ju försäkringsbolaget också, nu mår ju jag förhållandevis bra men man kan ju bli rejält dålig under lång tid med Crohns. Ett försäkringsbolag var villig att försäkra mig med undantag för Crohns men det skulle inte bli lägre premie... jag avböjde :grin:
 
Alltså, jag kan tycka att det är jävligt orättvist att jag inte får teckna en livförsäkring, mest för min mans och barns skull. Men jag förstår att försäkringsbolagen reserverar sig för olika sjukdomar. Vi med bipolär sjukdom har hög självmordsrisk, så är det bara.
Självklart vill dom inte sitta och utreda varenda enskilda fall utan det är lättare att utesluta en hel grupp.
Bolaget jag ansökte hos var inte omänskliga utan kom med en motivering och sedan en rekommendation på en olycksfallsförsäkring för då behövde jag inte gå igenom någon hälsodeklaration.
Jag ser själv inte problemet även om det är trist.
Från våran sida är det orättvist och från deras sida är det ett högrisktagande.
Jo jag förstår hur de tänker, men om det handlar om en solklar olycka eller ett sjukdomstillstånd som man inte kan påverka?
Jag har ju varit symptomfri i sju år, dvs sen jag började medicinera, trots traumatiska vilket i så fall borde ha gett skov... Tänker att de ju skulle kunna neka utbetalning om det fanns minsta tvivel om huruvida det handlar om självmord eller inte. Men att stå helt oskyddad om jag skulle gå bort i t ex en sjukdom känns verkligen orättvist :cry:
 
Jo jag förstår hur de tänker, men om det handlar om en solklar olycka eller ett sjukdomstillstånd som man inte kan påverka?
Jag har ju varit symptomfri i sju år, dvs sen jag började medicinera, trots traumatiska vilket i så fall borde ha gett skov... Tänker att de ju skulle kunna neka utbetalning om det fanns minsta tvivel om huruvida det handlar om självmord eller inte. Men att stå helt oskyddad om jag skulle gå bort i t ex en sjukdom känns verkligen orättvist :cry:

Ja det är trist men å andra sidan är vi inte den enda gruppen som råkar ut för sånt här.
Du kan inte teckna en försäkring mot sjukdomar? Finns ju mot cancer tex. Kanske finns någon som tar fler sjukdomar som man drabbas av fysiskt som då inte reserverar sig mot självmord?
 
Jo jag förstår hur de tänker, men om det handlar om en solklar olycka eller ett sjukdomstillstånd som man inte kan påverka?
Jag har ju varit symptomfri i sju år, dvs sen jag började medicinera, trots traumatiska vilket i så fall borde ha gett skov... Tänker att de ju skulle kunna neka utbetalning om det fanns minsta tvivel om huruvida det handlar om självmord eller inte. Men att stå helt oskyddad om jag skulle gå bort i t ex en sjukdom känns verkligen orättvist :cry:
Men har du någon form av ersättning från försäkringskassan? Sjukpenning? Rehabersättning eller liknande?
För annars finns det i alla fall ett försäkringsbolag som försäkrar mot din arbetsförmåga.
 
Men har du någon form av ersättning från försäkringskassan? Sjukpenning? Rehabersättning eller liknande?
För annars finns det i alla fall ett försäkringsbolag som försäkrar mot din arbetsförmåga.
Vilket bolag är det?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 440
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp