Bukefalos 28 år!

Livförsäkring och köpesumma

Nominous

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att ta en häst för ägaren kan absolut inte ha den kvar och hon vill inte sälja till nån annan. Jag skulle köpa hästen med lång prövotid pga diverse saker men nu valde ägaren att skänka hästen till mig.

Hästen är i dagsläget Livförsäkrad för 40 000 och dubbel A1 vetvård utan reservationer. Därför känner jag att jag vågar prova att ta mig an hästen. Hästen har lite tråkig historia men har aldrig vart halt eller sjuk. Den är bara grundutbildad och totalt ur kondition med lite svankig rygg. Inte gammal.

Men om jag nu får hästen och hon skriver över försäkringen på mig - hur går det med livvärdet? Läser på många ställen att man inte får värdera dem högre än det man betalat och om jag får hästen så kan den bara livförsäkras för minimibeloppet på 5000 eller vad det nu är. Eller gäller det bara vid nyteckning av försäkringen?

Men när jag köpte min hund var den livförsäkrad till 12 000 men köpte honom som omplacering för 7000. När jag sa det till försäkringsbolaget att jag bara köpt han för 7 så undrade de varför jag bara vill försäkra den för det. (Vi flyttade över försäkringen som den var, samma bolag) Så den är ändå försäkrad till 12 för att den var det innan.

Men hur funkar det på hästar? Kommer de att sänka försäkringen eller måste man 'fejka' kvitto på 40 000 för att jag ska kunna ha kvar den i värdet? Om man måste ha ett kvitto på att hästen är köpt för summan och om man kommer överrens två privatpersoner emellan att skriva ett 'fejkat' - hur kan det påverka säljare och köpare? Man skattar eller momsar väl inte på privatsålda hästar?

För grejen är den att hästen kommer att vara värd sina 40 om 2 år när den är igång och då vill jag ju inte ha en försäkring på 10.

Men jag kan aldrig tänka mig att ägaren som har hästen idag köpt han för 40! Kanske 20.

Så om hästen går och dör om ett år och vi bara flyttar över försäkringen som den är - måste jag kunna visa kvitto på vad jag köpt hästen för eller betalar dom ut värdet som den är försäkrad för ändå? För jag betalar ju högre premie varje månad nu än om den skulle vara försäkrad för 20.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

alltså....du får behålla samma försäkring även om du får hästen, bara du skriver över den i ditt namn och inte ändrar ngt i försäkringen.
Men ska du höja försäkring o dylikt krävs ju ett veterinärintyg.

jag har aldrig behövt skicka in kvitto på den summa jag köpt mina hästar för, endast vet.intyg om hästen ska föräkras för ett högre värde från ett nuvarande försäkringsbelopp.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Detta ska jag följa m spänning för jag sitter i samma sitts fom i höst.

Grattis till pållen :laugh:
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Så om vi bara skriver över försäkringen på mig så kommer hästen vara försäkrad på samma vis oavsett vad jag betalar för den?

Det låter betryggande! Men du är säker att man inte behöver visa nåt kvitto vid utbetalning av livvärde? För vi skriver ju bara ett överlåtelseavtal och alla hästar jag haft innan har jag aldrig haft ett kvitto även om jag betalat en del för dem.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Tack :D Jag hoppas att han kommer blomma ut till den svan han en gång varit! :)
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

För x antal år sedan fanns det en tråd här på Buke där någon köpt en ponny billigt, tog över försäkringen (som var på ett högre livvärde än köpesumman). Hästen dömdes sedan ut och när hon fyllde i livskadeanmälan så skrev hon att det belopp hon köpt hästen för - och hon fick inte mer än det!

Varför ska du få ut livvärdet om du betalat noll kronor för hästen?
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Du kan komma att behöva visa kvitto om du ska utnyttja livförsäkringen, och du vill INTE visa ett falskt kvitto. Det är urkundsförfalskning och försäkringsbedrägeri.

Det bästa är att disktera saken med försäkringsbolaget, för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

För att hästen är värd dem pengarna. Men ägaren väljer att inte ta betalt. Det är en jättekomplicerad historia som jag väljer att inte dra upp. Och när hästen är i kondition och har tränat igång igen så är den i alla lägen värd livvärdet på den.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Du kan komma att behöva visa kvitto om du ska utnyttja livförsäkringen, och du vill INTE visa ett falskt kvitto. Det är urkundsförfalskning och försäkringsbedrägeri.

Det bästa är att disktera saken med försäkringsbolaget, för att vara på den säkra sidan.


Hur gör man i de fall man inte har kvitto på hästen?

Jag menar inte att JAG skrivet att falskt kvitto och fejkar hennes underskrift. Utan kan det hända något om vi tillsammans skriver ett kvitto men det lämnas ej över några pengar. Då kan det ju knappast räknas som urkundsförfalskning.

Hästen är utlagd på annons för nästan livvärdet så det är inte så att det är en skithäst jag vill försäkra högre än den är värd. Utan hästen är ur kondition IDAG och ägaren vill inte lägga jobbet på den. Men om ett halvår eller 2 år beroende på hur det går är hästen värd sina pengar igen. Jag vill bara rädda livvärdet på hästen eftersom den är värd pengarna. Men ägaren får dem inte i fickan.

Du kan väl inte medge själv att om din häst är försäkrad för 40 och sen sjunker i marknadsvärde FÖR STUNDEN att du ringer och sänker livvärdet för att du anser det som bedrägeri annars och sen höjer livvärdet när den fått kondition igen och går att sälja för 40?
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Du har redan fått ett bra svar av Lovisaleonora.

Sänk livvärdet på hästen och höj det sedan när hästen är värd något.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

För att hästen är värd dem pengarna. Men ägaren väljer att inte ta betalt. Det är en jättekomplicerad historia som jag väljer att inte dra upp. Och när hästen är i kondition och har tränat igång igen så är den i alla lägen värd livvärdet på den.

Det är inte försäkringsbolagets uppgift, att skydda dig för pengar du inte betalat. Däremot, om du köper hästen för en liten summa och du tränar upp den är det inget som hindrar att du försäkrar upp den.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Du kan väl inte medge själv att om din häst är försäkrad för 40 och sen sjunker i marknadsvärde FÖR STUNDEN att du ringer och sänker livvärdet för att du anser det som bedrägeri annars och sen höjer livvärdet när den fått kondition igen och går att sälja för 40?

Fast om man inte har "lurats" vid tecknandet så har man ju betalat livvärdet för hästen.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Det är inte försäkringsbolagets uppgift, att skydda dig för pengar du inte betalat. Däremot, om du köper hästen för en liten summa och du tränar upp den är det inget som hindrar att du försäkrar upp den.

Nä det är klart :) Men vad är rimligt att sänka till? Behöver man bara ha en vetbesiktning sen för att få höja igen? Får man höja till vilket värde man vill? Självklart kostar det ju :)
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

För att hästen är värd dem pengarna. Men ägaren väljer att inte ta betalt. Det är en jättekomplicerad historia som jag väljer att inte dra upp. Och när hästen är i kondition och har tränat igång igen så är den i alla lägen värd livvärdet på den.

En försäkring går ut på att ersätta det livbelopp man betalat för att kunna köpa en ny likvärdig häst, har du inte betalat något så är det redan här en form av bedrägeri om du tecknar livvärdet i 40000 kr och inte betalat något alls.

Tidigare förslag att försäkra hästen för en grundsumma och höja i takt med utbildning, är bra. En häst är aldrig mer värd än den avyttras för, nu är ju 0 kr inte något att stå efter och för min del torde ju minsta värdet vara runt 10000 kr mindre bör man väl inte sälja en häst för kan jag tycka i varje fall.

Annars rådgör du med försäkringsbolaget, och ta namn på den person du pratar med om det blir framtida problem.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Det är brottsligt att tillverka ett kvitto på en transaktion som aldrig ägt rum, för att begå ett brott (försäkringsbedräger). Vilket alltså gör dig till en brottsling, om du skulle genomföra det hela. Lite dumt att få ett så tungt register hos Polisen för en sån här sak.

Livförsäkringen är till för att skydda din INVESTERING. Om du inte betalt något, har du ju inga pengar investerade i inköpet av hästen. Hur ska du då kunna försäkra beloppet, utan att luras?

Ring bolaget och hör hur de ställer sig. Öppna kort, och inga förfalskade handlingar (vilket det alltså blir om man tillverkar ett kvitto på en affärstransaktion som aldrig ägt rum)
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

En försäkring går ut på att ersätta det livbelopp man betalat för att kunna köpa en ny likvärdig häst, har du inte betalat något så är det redan här en form av bedrägeri om du tecknar livvärdet i 40000 kr och inte betalat något alls.
.

Njae försäkringen går ju ut på att hon ska kunna köpa en ny likvärdig häst, sen om hennes nuvarande kostar gratis har inte med saken att göra.
För du kan ju inte köpa en ny likvärdig häst för 0kr.
Utan tex går hästen LA hopp/dressyr så ska hon ju få ut ett belopp så hon kan köpa en ny häst av samma ras med samma utbildning för den summan.
Men det styrs ju självklart av vad du väljer att försäkra hästen för.
Att försäkra hästen för köpbeloppet är ju bara en riktlinje.
Så sa iaf Agria till mig när jag köpte min lillkille och jag fick honom till ett bra pris och valde därför att ha ett högre livvärde än köpebeloppet, då det inte går att köpa en annan likvärdig för de få pengarna som jag fick köpa honom för.


Och rent krasst så om hon skulle behöva utnyttja försäkringen så så har hon ju ändå betalt den nya hästen själv, för premien är ju som en storts spargris...
Som kan ha både en väldigt bra och en väldigt dålig avkastning beroende på hur man ser det och hur den används..
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

OM försäkringsbolaget (som avgör vad som är OK att försäkra) går på samma linje är ju allt frid och fröjd. Ett samtal och sedan är saken biff.

Men att börja tillverka falska kvitton? Långt ut på den slaka linan...
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

OM försäkringsbolaget (som avgör vad som är OK att försäkra) går på samma linje är ju allt frid och fröjd. Ett samtal och sedan är saken biff.

Men att börja tillverka falska kvitton? Långt ut på den slaka linan...


Näe om man börjar förfalska kvitton är man väldigt fel ute, inget jag förespråkar alls. Det är bara rakt igenom fel.


Men jag hoppas TS ringer fsb och hör vad de säger, jag tror inte det är några som helst problem att överta den befintliga försäkringen även om köpeskillingen är 0kr och framförallt inte om inga förändringar sker.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Njae försäkringen går ju ut på att hon ska kunna köpa en ny likvärdig häst, sen om hennes nuvarande kostar gratis har inte med saken att göra.

Jo det har ju faktiskt det, som tidigare har skrivits försäkrar man sin investering och vad är då investeringen i detta fall?
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Ja precis, köper man t ex ett föl för 25.000 kr som t ex 6 år senare är värd 200.000, ska man då bara få ut 25.000 om den förolyckas för man har ju de facto bara betalt det för hästen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 915
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 104
Hästmänniskan Hej! Har en fundering bara. Jag kollar på häst och hittade en som jag fick intresse för. Den ligger på 45 000. Jag ringde hon som säljer...
2
Svar
23
· Visningar
2 492
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp