Bukefalos 28 år!

Livförsäkring och köpesumma

Sv: Livförsäkring och köpesumma

Ja precis, köper man t ex ett föl för 25.000 kr som t ex 6 år senare är värd 200.000, ska man då bara få ut 25.000 om den förolyckas för man har ju de facto bara betalt det för hästen.

Ehhh förhoppningsvis har du ju även utbildat den om du får ut 200 000 kr och då kan man höja försäkringen varefter .

Jag sålde en 1 åring för mindre än han var försäkrad för förra året och han sänktes direkt till köpesumman och det var Agria .

Dock är det inget som hindrar att man sedan höjer honom varefter han växer och utbildas .

Mia
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Men då har du förhoppningsvis intyg från veterinär och andra meriter på kusen som styrker dess värde? Har du bara haft den i hagen och inte gjort de veterinärundersökningar som krävs för att höja livvärde kan du heller aldrig tuta i ett f-bolag att din kuse är värd mer än deras tak för värdehöjning utan besiktning...? :confused:

Vad gäller min hund tex så har jag fått styrka hennes meriter för att kunna försäkra upp henne. Detsamma borde gälla hästar.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Vad gäller min hund tex så har jag fått styrka hennes meriter för att kunna försäkra upp henne. Detsamma borde gälla hästar.

Om man vill höja en försäkring vid "köp" så är praxis att man får försäkra för köpesumman + 5000 kr. Ett livbelopp (A1) på över 100´ brukar krävas röntgen för.

När jag har köpt hästar har jag fått tala om vad jag köpt hästen för. När vi importerade krävdes även alla veterinära papper in.

Naturligtvis har man rätt att försäkra upp om man tex köper billigt och sedan tävlar med resultat. Då kan bolaget kräva att man verifierar sina resultat.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

I det här fallet kan man ju säga att hästen är en gåva, inte att köpesumman är 0 kr utan att man fått en gåva värd 40.000, för oavsett om TS får hästen gratis eller inte så är den ju tydligen värd sina 40.000 kr.

Anledningen till gåvan här är ju tydligen att hästen är ur form och även andra omständigheter som vi inte vet om.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

KL
En försäkring är till för att skydda objektet, blir det förstör/skadat så är tanken att man ska köpa en ny likvärdig produkt (men max till valt försäkringsbelopp). När det gäller hästar så är värderingen trassligare än mycket annat så vanligen använder man inköpsvärdet som normalt sett motsvarar marknadsvärdet. Det är inget som hindrar att man försäkrar i ett betydligt högre belopp om man kan visa att hästen är värd mer exempelvis genom tävlingsresultat, men det kan bli knepigt.

Inköpsbeloppet för hästen är egentligen oväsentligt, men det är det enda riktvärdet försäkringsbolaget har att gå på så tills den dag man kan bevisa att hästen har ett högre värde så är det normalt det som gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Ja precis, köper man t ex ett föl för 25.000 kr som t ex 6 år senare är värd 200.000, ska man då bara få ut 25.000 om den förolyckas för man har ju de facto bara betalt det för hästen.

Nej, man höjer försäkringsvärdet i takt med utbildning och meriter.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Fast i det här fallet verkar ju inte hästen direkt vara lättsåld, hade den varit det hade ju aldrig TS fått ett erbjudande om att få den gratis. Och om hästen är värd sitt försäkringsvärde (som TS anser) så är det väl bara att betala och se glad ut;).
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

KL

Men om man ska resonera som en del så skulle jag alltså inte kunna värdeförsäkra tex ett diamantsmycke om någon skulle få för sig att ge ett till mig?:confused:
Försäkringen ska väl ersätta det man väljer att försäkra med en likvärdig sak så länge man fått saken på laglig väg? Alltså inte stulit den?:eek:
Fast försäkringsbolaget borde väl kunna kräva bevis på hästens värde? Precis som jag kanske måste låta värdera "mitt" diamanthalsband hos en fackman/kunnig som försäkringsbolaget godkänner, kanske TS måste bevis hästens värde?
Eller är jag helt fel ute?
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Diamantsmycken, guld o.s.v. har ett konstant värde baserat på antal karat. Det är beständigt. En häst, bil o.s.v. är inte beständigt utan är föränderligt.

Ex. En volvo 140 betingar inte ett högt värde om den inte är fixad och plötsligt får ett samlarvärde. Det ska då styrkas med bilder o.s.v.

Ex. En häst skadas och blir stående, värdet sjunker och det påverkar försäljningspriset. Grundvärdet påverkas inte så länge den inte säljs. Vid försäljning omvärderas hästen och det är upp till nya ägaren att försäkra upp den när den visar förbättringar och utvecklas.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Fast i det här fallet verkar ju inte hästen direkt vara lättsåld, hade den varit det hade ju aldrig TS fått ett erbjudande om att få den gratis. Och om hästen är värd sitt försäkringsvärde (som TS anser) så är det väl bara att betala och se glad ut;).

Vadå betala och se glad ut? Vi har ingen aning o varför TS får hästen gratis - det är inte redovisat. Så det är till att dra ganska egna förhastade slutsatser genom att påstå att det "nog inte är så lättsåld".

Och vad spelar det för roll hur lättsåld den är eller inte är. Just för tillfället verkar ingen häst särskilt lättsåld - det är bara att kolla på annonssidorna.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Vadå betala och se glad ut? Vi har ingen aning o varför TS får hästen gratis - det är inte redovisat. Så det är till att dra ganska egna förhastade slutsatser genom att påstå att det "nog inte är så lättsåld".

Och vad spelar det för roll hur lättsåld den är eller inte är. Just för tillfället verkar ingen häst särskilt lättsåld - det är bara att kolla på annonssidorna.

Det spelar givetvis roll hur lättsåld hästen är. Är hästen omöjlig att sälja till ett visst pris så är den troligen inte värd det.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Det spelar givetvis roll hur lättsåld hästen är. Är hästen omöjlig att sälja till ett visst pris så är den troligen inte värd det.

Fast i just det här läget är det ju dumt att tvärsäkert påstå det eftersom vi inte har en susning om hur det ligger till.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Om jag tolkat diskussionen rätt handlar det om Nominous inlägg (det är åtminstone det jag har i åtanken), där beskrivs hästen som:

"Hästen är i dagsläget Livförsäkrad för 40 000 och dubbel A1 vetvård utan reservationer. Därför känner jag att jag vågar prova att ta mig an hästen. Hästen har lite tråkig historia men har aldrig vart halt eller sjuk. Den är bara grundutbildad och totalt ur kondition med lite svankig rygg. Inte gammal."

"För grejen är den att hästen kommer att vara värd sina 40 om 2 år när den är igång och då vill jag ju inte ha en försäkring på 10."

Så nog har vi en viss aning om vad hästen är värld. Det står ju dessutom att det är försäkringsvärdet som gör det intressant. Det är ju praktiskt att ha en häst i dåligt skick för högt försäkrad så man kan få ut lite extra om något går snett.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

KL
Jag tror att den korrekta vägen för att det inte ska bli försäkringsbedrägeri eller urkundsförfalskning m m. Är att nuvarande ägaren skriver en gåvohandling på hästen där det klart framgår värdet på gåvan. Så är hästen värd 40 000 idag så skriver man också in det värdet. Är hästen värd mer eller mindre så skriver man då det värdet. Idag när gåvoskatten inte längre finns så är det inte svårt eller dyrt att skriva ett sådan avtal. Sedan gör man en överlåtelse på försäkringen och om den står på samma eller lägre värde än det som hästen är värd så ska det inte vara några problem. Om hästen dör så blir det gåvobrevet som ev ska visas för bolaget som styrkande handling på hästensvärde.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

KL
Jag tror att den korrekta vägen för att det inte ska bli försäkringsbedrägeri eller urkundsförfalskning m m. Är att nuvarande ägaren skriver en gåvohandling på hästen där det klart framgår värdet på gåvan. Så är hästen värd 40 000 idag så skriver man också in det värdet. Är hästen värd mer eller mindre så skriver man då det värdet. Idag när gåvoskatten inte längre finns så är det inte svårt eller dyrt att skriva ett sådan avtal. Sedan gör man en överlåtelse på försäkringen och om den står på samma eller lägre värde än det som hästen är värd så ska det inte vara några problem. Om hästen dör så blir det gåvobrevet som ev ska visas för bolaget som styrkande handling på hästensvärde.

:bow::bow: Väldigt kolkt tänkt :bow:

Tilläggas bör också att färsökringsvärdet idag på 40,000:- inte är överdrivet mycket. När jag kade till liv på min unghäst i samband med försäkringsbyte (hade enbart vet innan) så diskuterade vi (jag och bolaget) vilket värde jag skulle ta. Bolagen har sina små mallar med ras, ålder, kön ev stam och andra meriter där de kan se ett ungefärligt värde.

Om jag spekulerar i TS häst och säger halvblod, vallack, 10 år så är inte 40,000:- en summa som bolagen skulle börja argumentera emot.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

KL
Jag tror att den korrekta vägen för att det inte ska bli försäkringsbedrägeri eller urkundsförfalskning m m. Är att nuvarande ägaren skriver en gåvohandling på hästen där det klart framgår värdet på gåvan. Så är hästen värd 40 000 idag så skriver man också in det värdet. Är hästen värd mer eller mindre så skriver man då det värdet. Idag när gåvoskatten inte längre finns så är det inte svårt eller dyrt att skriva ett sådan avtal. Sedan gör man en överlåtelse på försäkringen och om den står på samma eller lägre värde än det som hästen är värd så ska det inte vara några problem. Om hästen dör så blir det gåvobrevet som ev ska visas för bolaget som styrkande handling på hästensvärde.

Jag tror inte det fungerar. För att säljaren säger att hästen är värd något innebär inte att försäkringsbolaget köper den utsagan utan kan mycket väl kräva en oberoende värdering eller sätta värdet godtyckligt. Den som skänker bort hästen kan knappast bedömas som opartisk och har personen kunskap att värdera hästen rent objektivt?
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Fast hästen är ju redan försäkrad i 40' så uppenbarligen har ju förs. bolaget godkänt den summan sedan tidigare. Varför skulle de nu helt plötsligt börja knorra om det?

Det är ju inte något överdrivet högt livvärde vi pratar om som någon redan påpekade.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Det är ju deras möjlighet att få ett aktuellt värde, marknadsvärdet är ju vad hästen är värd vid en försäljning/överlåtelse. Alternativet att se över alla försäkrade hästar en gång om året är inte aktuellt, därför är det ju praktiskt att få ett marknadsvärde vid en överlåtelse
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Ja precis som Lovisaleonora_ säger så kan värdet förändras och försäkringsbolagen har som praxis att använda försäljningspriset som riktvärde. Sedan har försäkringsbolaget inte egentlig mening godkänt 40.000, är ett försäkringsvärde uppenbart fel och bolaget misstänker försäkringsbedrägeri så finns risken att man inte får ut summan ändå. Nu är 40.000 inte så särskilt hög värde så chansen att det går vägen är väl stor, men det finns folk till allt inklusive att försöka tjäna pengar på att kvittera ut livvärdet på överförsäkrade hästar.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

svarar alla

pratade med försäkringsbolaget igår om detta och de förstod inte hur man inte skulle kunna ha hästen försäkrad för 40 om jag fick den som gåva eftersom hästen fortf kna vara värd dom pengarna om ett år. 40 var inga pengar och de var väldigt vanligt att hästar säljs väldigt billigt eller ''ges bort'' om de är ur kondition eller blivit svåra att hantera men stiger i värde med tiden.

hon menar på att när väljer att fortsätta ha hästen försäkrad över köpebeloppet så får man ändå fortsätta betala den högre permien. och det är vad man betalar i premien som avgör vad man får ut på försäkringen. nu pratar vi upp till ca 75 000.

hon tog själv upp exemplet att hästen var värd 40 för ett år sedan men om hästen stått sen dess så får man inte ut mer än 20 elelr om hästen blivit 'dum' att den lämnas ut på foder och sen bara övergår i fodervärdens ägo. men om ett år kommer ju hästen vara värd 40 igen och varför ska man då sätta ner livvärdet på den? det var väldigt vanligt att det var såhär. så allt är helt ok för min del :)

sen det ni pratar om att försäkra upp hästen så behövdes inga meriter upp till tex 200 000 bara vet intyg med plåtar tagna på falanger hasor och knän. men hon sa även att de valt att göra såhär för att de hört om flera bolag som är rätt fula och bråkiga ang livförsäkringar osv. men de har valt att strunta i om hästen är försäkrad för 10 eller 40, för det handlar inte om några pengar för dem när det är så små belopp. och inga kvitton eller köpeavtal har hon varit med om att de begär in om hästen är försäkrad för under 75 000. över det beloppet börjar de begära kvitton och avtal.

så ja, jag tackar gud ännu en gång för att jag alltid valt rätt bolag till allt jag försäkrat :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 915
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 104
Hästmänniskan Hej! Har en fundering bara. Jag kollar på häst och hittade en som jag fick intresse för. Den ligger på 45 000. Jag ringde hon som säljer...
2
Svar
23
· Visningar
2 492
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp