Bukefalos 28 år!

Livförsäkring och köpesumma

Sv: Livförsäkring och köpesumma

Jag köpte min första häst för 1000 kr för 11 år sedan. En kallblodshingst på 6 månader. 5 år senare försäkrade jag in honom utan problem under 50 000kr i Liv. Hade ombud och beskrev hästen och berättade vilka tävlingar han gått och utbildning. När jag sålde honom för 2 månader sedan fick jag ut 60 000kr så helt fel ute var jag inte. Jag kollar marknadsmässigt var hästarna ligger i pris när jag bestämmer livbelopp. För för mig är hästen ovärdelig.

Köparen till min häst tog över försäkringen och fick därmed också uppvisa besiktningsprotokollet på honom!
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

sen för att ni ska slippa sitta och spekulera om varför hästen är billig/'gratis' och att den inte kan vara värd 40 så kan jag ge er en kort hint. det handlar heller inte om att tjäna pengar på nån häst som ni vill få det att låta :crazy: är det så konstigt att man vill ha hästen försäkrad för det man kommer att lägga ner på den? det är en säkerhet för mig när jag tar en stor risk.

hästen är ett skitfint halvblod på 6 år. väl grundriden men inte mer. ur kondition idag. anledningen till att den säljs är för att hästen helt plötsligt blivit ''elek'' enligt ägarens uttryck. den går inte att handskas med. har alltid haft temperament men nu har det gått över styr.

hon har haft hästen ute till försäljning för ca 25 en lång tid men det har bara dygt upp folk som inte ska ha häst, folk som inte klarar av den, dem som är rädd för den, och folk hon inte gillar. ägaren kan absolut INTE ha hästen kvar då den gort henne illa flertalet gånger så hon handskas inte med den idag och måste bli va med den.

vi klickade på en gång jag och ägare och det funkar overkligt bra med mig och häst fastän det är låååångt kvar innan man ens kan sätta sig på den. nu har hon lessnat på att sälja och har valt att göra såhär för att jag vill prova att göra allt jag kan för den. det enda hon vill är att han ska få det bra och blir ''frisk'' igen.

jag har beslutat att ge hästen en chans och kommer att lägga stora pengar på att rehabilitera hästens psyke och kropp. därför är jag mån om att hästen har en säkerhet om nåt går snett eftersom jag kommer att länga ner mycket pengar och jobb på den.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Jag ser det inte som att hästen då är värd så mycket med din beskrivning. Veterinärvården berörs inte när livvärdet sänks så ett visst skydd har du ju kvar. Sen under tiden du får framgångar med hästen höjer du livvärdet vartefter. Då får du skydd för det du lagt ner.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Nu ska man inte alltid lita fullt ut på vad ett ombud säger, i slutänden är det huvudkontoret som tar alla slutgiltiga beslut.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Jag hoppas det du skriver snarare är en önskedröm för att berättiga ditt handlande. Det är inte för att j-vlas som de stora försäkringsbolagen är restriktiva, de är vinst drivande och vinsten naggas i kanten av små och stora bedrägeri och premierna höjs. Det du beskriver verkar vara att inbjuda till problem.

Nu tror jag nog att få försäkringsbolag verkligen kollar upp vad folk köpt sina hästar för, flertalet försöker knappast att få ut livvärdet kort efter de tecknat försäkringen, den kontrollen sker snarare när man misstänker brott. Köp en häst, påstå den är värd 200.000 efter friröntgen och försök att begära ut dina pengar inom ett halvår efter köpet så ska du se att det kan bli trassligt. Gör du samma sak men hästen avlivas efter 5 år så lär det bli betydligt lättare.

Angående din häst så verkar du tycka att det är rätt att övriga försäkringstagare ska stå för risken att du misslyckas att rehabilitera din häst, den är uppenbarligen inte värd 40.000 och du vill ha summan som säkerhet så du själv slipper stå för kostnaderna om du misslyckas med ditt projekt. Nu kanske du biter dig själv i foten då det inte så lätt att få en häst utdömd för lynnesfel, så får du inte ordning på hästen så kan du stå där med en frisk och svårhanterlig häst som inte funkar bra till något.

Sa du till försäkringsbolaget att hästen inte gick att sälja för 25 och du ville ha försäkringen för att täcka kostnaderna om du misslyckades?

Eller sa du att du fått en häst värd 40.000 i gåva och undrade om det gick att försäkra den i det beloppet?
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Du behöver egentligen bara läsa försäkringsvillkoren, de är mycket klara med vad som gäller. Och de gäller OAVSETT vad personal och ombud sagt.

---
Allmänt om ersättningen
Djur värderas till dess marknadsvärde. Med marknadsvärdet avser vad det omedelbart före försäkringsfallet skulle ha kostat att köpa ett likvärdigt djur. Härvid bortser vi från de sjukdomar och skador som har föranlett försäkringsfallet och som har uppkommit efter försäkringstidens början.

Överförsäkring
En skadeförsäkring får inte medföra att du gör vinst. ***** betalar därför inte ut högre ersättning än vad som motsvarar din förlust, även om det avtalade försäkringsbeloppet skulle vara högre.
----

Klarar än så kan det knappast bli...
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Livförsäkringen är till för att skydda din INVESTERING.

Njaej, inte enbart väl? I så fall skulle jag ju inte kunna försäkra sådant som jag ärver, tex, för där har jag ju inte investerat något.

Allmänt om ersättningen
Djur värderas till dess marknadsvärde. Med marknadsvärdet avser vad det omedelbart före försäkringsfallet skulle ha kostat att köpa ett likvärdigt djur.

En skadeförsäkring får inte medföra att du gör vinst. ***** betalar därför inte ut högre ersättning än vad som motsvarar din förlust, även om det avtalade försäkringsbeloppet skulle vara högre.
----

Klarar än så kan det knappast bli...

Det här är jag däremot med på, och det är inte samma sak som att skydda investeringen, vad jag kan se.

Här är det ju marknadsvärdet på det jag förlorat som är intressant. Marknadsvärdet på hästen TS ev ska få är ju då lågt, den är rentav osäljbar. Men det är det och inte det faktum att hästen är en gåva, som gör att den troligen inte går att livförsäkra i något belopp att tala om (och framförallt inte få ut ersättningen om något händer). Den kan/bör alltså itne försäkras till det belopp som den varit värd om den varit ridbar och hanterlig.

Den i citatet omtalade förlusten, bör alltså inte handla om inskaffningskostnaden, utan om vad man faktiskt förlorat vid försäkringsfallet. Dvs om TS får ordning på hästen, så bör den kunna försäkras till ett högre värde och det spelar ingen roll att TS fått den gratis.

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Nej, inte enbart investering, men främst. Och en häst blir ju en investering, eftersom den kostar på vägen också. Det är ju dock svårt att försäkra, eftersom det är marknadsvärdet som styr.

Om/när ts får ordning på hästen och den åter är värd något på marknaden (efter ts beskrivning här så ser jag inte att hästen har något egentligt värde på marknaden, vilket alltså kan återspegla sig i att ts får hästen - inget värde, ingen vill köpa) är det ju inga problem att försäkra upp den heller.

De gånger jag haft ombud ute har de tagit sig en titt på hästen (uppförsäkring), om det är p g a utbildning (inriden unghäst etc) så har de ju velat se att hästen är ridbar, om det är p g a meriter eller vad det nu kan vara som föranleder en uppförsäkring får man ju visa det man vill lägga till grund för höjning av livförsäkringen.
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

*KL*

Om nu försäkringen ska vara en säkerhet för TS pga av hästa psykiska status.

Dvs om TS inte får ordning på hästen så faller inte försäkringen ut iallafall för lynnes fel och skulle det inom kort visa sig att det är något kroppsligt fel på pålle så är frågan om Försäkringsbolaget tar det utan hänsvisar till att felet fanns innan Ts tog över försäkringen .

Idag är man inte helt skyddad som man var förr (vad jag fått för mig iallafall )när man tog över en befintlig försäkring om hästen inte har en dolda fel försäkring ...

Det är inte som förr.....

Och Ts vad är det som gör dig så rädd och vad för pengar kommer du satsa på hästen som gör att det är så viktigt med försäkringen på 40 000 kr ?

Låter som du själv misstänker att det är ett kroppsligt fel på hästen och vill behålla livrem och fallskärm ?

Mia
 
Sv: Livförsäkring och köpesumma

Är hästen försäkrad i samma bolag som för samma ägare, och har varit så ett tag blir det nog inga problem med kroppsliga fel. Däremot är ju lynnesfel sedan många år - som du säger - inte utdömningsbar grund.

Kontentan är att det inte går att köpa en häst, försäkra den högre än köpeskillingen och utan att värdehöja den IRL ta bort hästen och tjäna på det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 915
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 104
Hästmänniskan Hej! Har en fundering bara. Jag kollar på häst och hittade en som jag fick intresse för. Den ligger på 45 000. Jag ringde hon som säljer...
2
Svar
23
· Visningar
2 492
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp