Livmoder inflammation, vad är orsaken till det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 589
W

wolken fee

Min väninna har betäckt sitt sto i år, naturellt. Första brunsten var hon svår betäckt, men ändå betäckt. Tyvärr tog hon sig inte utan betäcktes brunsten därefter.
Men blev inte dräktig, hon brunstade normalt därefter men nu har hon fått livmoders inflammation. Vad beror det på?

Sv: Livmoder inflammation, vad är orsaken till det?

Livmoderinflammation kan orsakas både av bakterier och virus (ev. smittad vid betäckning) eller hormonrubbningar.

Jag skulle gissa att hon haft det hela tiden, eller togs det bakterieprov innan betäckning?

Ja det kan man fråga sig!

jag var och ultraljudade mitt sto idag och var bergsäker på att hon var dräktig! har stått hos hingsten i 2 måander och har blivit betäckt på 2 brunster! tog sig inte på första! ville inte släppa ägget.
blev om betäckt och allt såg bra ut!
Och nu så var det dax att kolla henne. spännande. men shit heller hon hade en jätte stor livmoder inflamation med (var) och här gällde det att spola ur henne ordentligt och in med penecilin!
Då frågade Veterinären om hon var betäckt naturligt! och han sa även att hingsten kunde haft smutsig snopp och var ej riktigt rengjord! Men oxå att hon inte tålde naturlig hon var känslig för hans bakterier.

Snacka om att bli besviken! här har man lagt ut över 8000:- och så blir det inget föl! och kostnaderna för spolning och medicin tillkommer!
Och inte får man någon ny om betäckning heller!
Känns verkligen snopet!

Vad säger ni om det hela!
ledsen hästägare:cry:

Just detta är en av de "risker" man tar när man betäcker sitt sto. Seminverksamheten är ju mer steril än den naturliga betäckningen.
Normalt renar sig stoet själv efter naturlig betäckning.
Men det finns ju självklart alltid risk för infektioner oavsett metod.
Inte så mycket att säja något om...

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 464
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
696
Senast: FrDrake
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
832
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka