livmoderinflammation gammal hund

Bukefalos 30 år!

Zazu

Trådstartare
Ska till veterinären idag och utesluta livmoderinflammation på min gamla hund, 11.5 år.
Hon har inte velat äta igår och inatt höll hon på att tvätta sig så tidigt imorse upptäckte jag flytningar som ser ut som snor (luktfria dock). Fick telefontid direkt med veterinär. Så nu blir det ultraljud..
Men opererar man en så gammal hund? Hade bestämt innan att hon ska slippa fler stora operationer, och med förväntat livslängd för rasen närmar hon sig genomsnittet. Hon står även inför att behöva dra ut några tänder i slutet av månaden.
Hoppas nu att det inte är livmoderinflammation, men om det är så vet jag inte hur jag ska göra vad gäller operation :-( Ålder, förväntad livslängd, återhämtning.....
Hur är era erfarenheter och tankar? Denna hund är hela mitt liv...

Det är relativt kort återhämtning på ingreppet om det sker i tid. Är hunden i bra kondition i övrigt och frisk i grunden och man har de ekonomiska förutsättningarna så skulle jag köra.
Dock så tog jag själv bort min hund inför en mindre operation då hennes livskvalitet redan var på nedgående på grund av en ökad rädsleproblematik som jag och veterinär inte hade något större hopp om att den skulle förbättras utan snarare tvärtom. Jag försöker se helhetsbilden, i det fallet så hade hennes ökade rädsla för ljud börjat få en ganska stor påverkan på vår vardag och framförallt att hon inte mådde riktigt bra och då valde jag att vi avslutade där helt enkelt 💔.

Jag tog bort min tik som fick livmodersinflamation dock var hon 14,5 men av liten ras som kan bli 16+, De såg även en del cystor på äggstockarna. Hade lovat mig själva att inte utsätta henne för någon operation vid den åldern. Jag jobbar även som skadereglerare på djurskador och ser en del komplikationer till operationer på äldre hundar, som sepsis och kostnaderna går upp emot 80-90 000 och hunden avlider till slut endå. Sen är de sjuka priser idag på en livmodersinflamation får räkna med 30-40 000 även om de inte är akut en vardag.

Beroende på hur hunden är i övrigt, men om hon är pigg och glad och frisk hade jag nog opererat. Men det är ju svårt att säga utan att känna hunden. Håller tummarna för er 💖
Tack.. Ja det är så himla svårt. Med förväntad livslängd hade jag hoppats hon skulle få bli 12. Men är det rimligt att utsätta henne för en livmoderoperation plus att hon dessutom behöver operera bort 5 tänder. .Lutar åt nej just nu :-(
Jag tog bort min tik som fick livmodersinflamation dock var hon 14,5 men av liten ras som kan bli 16+, De såg även en del cystor på äggstockarna. Hade lovat mig själva att inte utsätta henne för någon operation vid den åldern. Jag jobbar även som skadereglerare på djurskador och ser en del komplikationer till operationer på äldre hundar, som sepsis och kostnaderna går upp emot 80-90 000 och hunden avlider till slut endå. Sen är de sjuka priser idag på en livmodersinflamation får räkna med 30-40 000 även om de inte är akut en va

Det är relativt kort återhämtning på ingreppet om det sker i tid. Är hunden i bra kondition i övrigt och frisk i grunden och man har de ekonomiska förutsättningarna så skulle jag köra.
Dock så tog jag själv bort min hund inför en mindre operation då hennes livskvalitet redan var på nedgående på grund av en ökad rädsleproblematik som jag och veterinär inte hade något större hopp om att den skulle förbättras utan snarare tvärtom. Jag försöker se helhetsbilden, i det fallet så hade hennes ökade rädsla för ljud börjat få en ganska stor påverkan på vår vardag och framförallt att hon inte mådde riktigt bra och då valde jag att vi avslutade där helt enkelt 💔.
Tack för svaret. Att hon, om det är livmoderinflammation, står inför två operationer (tänderna måste tas) bidrar mycket till min tvekan..Två nedsövningar, två återhämtningar och risk för komplikationer :-(

Tack.. Ja det är så himla svårt. Med förväntad livslängd hade jag hoppats hon skulle få bli 12. Men är det rimligt att utsätta henne för en livmoderoperation plus att hon dessutom behöver operera bort 5 tänder. .Lutar åt nej just nu :-(

Tack för svaret. Att hon, om det är livmoderinflammation, står inför två operationer (tänderna måste tas) bidrar mycket till min tvekan..Två nedsövningar, två återhämtningar och risk för komplikationer :-(

Om jag ska vara krass så blir det i slutändan rätt mycket pengar på både tänder och livmodersoperation samt att frågan är om det värt det om hunden sen skulle leva bara ett halvår- år till. Problemet är att man inte kan veta i förväg, visste man att allt går bra och hunden kommer få flera fina år till så är det en no brainer, men det kan ju bli komplikationer eller att hunden inte riktigt återhämtar sig.
Min mors äldre hund opererades för nån liten grej och han var pigg och i bra skick innan och operationen bedömdes som väldigt god prognos. Dock kom han aldrig riktigt tillbaka från den utan blev rätt medtagen även om han läkte, han blev skruttigare och skruttigare och fick tas bort inom ett år efter operationen då han helt enkelt gått ner sig och tappat livsgnistan. Samtidigt finns det ju andra som tar det jättebra och läker fint och får flera år till...

Det inte ett lätt beslut men du vet vad som är bäst för er :heart .

Fast måste hon opereras om det upptäckts i tid, det går inte att medicinera bort det?

Delvis trådkap, kan det vara smart att operera bort livmodern på en hund redan innan symtom?

Fast måste hon opereras om det upptäckts i tid, det går inte att medicinera bort det?

Delvis trådkap, kan det vara smart att operera bort livmodern på en hund redan innan symtom?
Kastrering på hund har rätt många negativa konsekvenser och rekommenderas bara att göras i medicinskt syfte numera. Inte för att förebygga ditten och datten.

Jag hade en i övrigt pigg och frisk Terv-tik som opererades för livmoderinflamation vid 11-12 års ålder, hon blev 16+

Men som fler skriver, det är övrig kondition som avgör :heart

Edit: läste sen om en tandop också. Det kan ju ställa till det och även avgöra hälsan i övrigt. Dåliga tänder är inte en "bara"-op, för då öppnar man direkt för bakterier i till blodet.

Jag fattar inte vad du menar?
Veterinärkåren är inte principiellt emot förebyggande kastrering så sluta påstå något som inte är sant.
Du får ju gärna förklara vad du menar med att man bara skulle rekommendera kastrering i medicinskt syfte (dvs vid sjukdom).
Nu kommer vi framåt, om du inte förstår vad jag menar så är det bästa att skriva det.

Jag har inte skrivit veterinärkåren, och har därmed inte påstått något som inte är sant, men de som har koll på konsekvenserna rekommenderar inte kastrering i förebyggande syfte. De veterinärerna jag personligen har träffat har rätt dålig koll på konsekvenserna som kan bli, och rekommenderar kastrering för allt från att hunden drar i kopplet till att "det bara borde göras". Men, folk som håller på med forskning och har koll på forskningsläget rekommenderar inte kastrering "bara för att" eller i förebyggande syfte.

Men. Det här är det sista svaret jag kommer göra på att du påstår att jag har skrivit något som faktiskt inte står, eftersom du gör det även i det citerade inlägget. Det finns inte i mitt intresse att diskutera med någon som om och om igen lägger ord i min mun.

Nu kommer vi framåt, om du inte förstår vad jag menar så är det bästa att skriva det.

Jag har inte skrivit veterinärkåren, och har därmed inte påstått något som inte är sant, men de som har koll på konsekvenserna rekommenderar inte kastrering i förebyggande syfte. De veterinärerna jag personligen har träffat har rätt dålig koll på konsekvenserna som kan bli, och rekommenderar kastrering för allt från att hunden drar i kopplet till att "det bara borde göras". Men, folk som håller på med forskning och har koll på forskningsläget rekommenderar inte kastrering "bara för att" eller i förebyggande syfte.

Men. Det här är det sista svaret jag kommer göra på att du påstår att jag har skrivit något som faktiskt inte står, eftersom du gör det även i det citerade inlägget. Det finns inte i mitt intresse att diskutera med någon som om och om igen lägger ord i min mun.
Nu underminerar du veterinärkåren enormt bara för att du träffat några med mindre kunskap.
Det är tillåtet med förebyggande kastrering i Sverige. Att kastrera sin tik i syfte att förebygga mot sjukdom kan i många fall vara fördelaktigt. Veterinärer är väl insatta i hur kastrering påverkar hunden och ska informera om för och nackdelar om djurägaren önskar. Alla negativa effekter som kan uppstå efter en kastrering drabbar inte alla individer.
Det finns ingen generell riktlinje som avråder mot profylaktisk kastrering rent generellt, så som du får det att låta i ditt generella uttalande du gjorde i början av tråden men som du envisas med att säga att jag feltolkar.
När profylaktisk kastrering är att rekommendera är individberoende, för
många gör det livet enklare och har inte några större negativa konsekvenser.

Men tex ledarhundar kastreras. Om det vore så negativt för hälsan så borde det vara så?
Tidigare, när det var förbjudet att kastrera hanhundar, blev vi vänner med en man som hade ledarhund och läste på universitetet. När vår tik löpte blev han tvungen att åka till sin hemstad för hunden som normalt skulle vara en av de bästa i Sverige på stadstrafik (Göteborg) fungerade inte alls. Andra löptikar gick bra, men inte vår.

(Den hade det också jobbigt de få dagar det var snö så det inte fungerade att hålla koll på trottoarkanter etc, med det ät en helt annan sak.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka