Livrädd för att hon ska vara halt!

Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Min har även haft problem med att hovarna flyter ut. Min hovis jobbar även på klinik och ska vara duktig. Jag tycker att jag har fått ett trevligt och proffsigt bemötande såhär långt och är mkt nöjd med hur hästen sett ut i hovarna. (Efter hennes förutsättningar.) Men jag har ju ingen erfarenhet själv av E-skorna och ang. hovslagaren så får jag ju i så fall lita på vad han säger. Men jag ska prata med honom på tisdag så får vi se.

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Jag tycker mig ha sett skillnad med det preparatet jag ger nu. Hoof Aid Biotin använder jag. Har inte testat kiselgur men det kanske jag ska göra då?
Ang. det långa skointervallet så är det ju absolut inte något önskvärt med 10-12 veckor. Det jag ville poängtera är att hon fått gå ca 11 veckor vid ett tillfälle och reagerade inte på det. Jmfr nu när hon gått ca 9 veckor och är halt. Skillnaden är ju dock att hennes hovar växer mer nu jämfört med då. Hon är inte skitlång i tårna, då skulle jag kontaktat en annan hovslagare, men hon är längre än hon någonsin har varit tidigare i livet.

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

9 veckor den här tiden på året är riktigt lång intervall. Har jag hästen skodd kör jag 6v -intervaller, över vintern gör det mindre om det blir 8v. Oftast har jag dock barfota den här tiden på året och då kan det bli 3-4v intervaller nu när de växer som värst. Hästar är olika men märker man tendenser att de börjar få problem med hovarna eller kanske behöver lite hjälp att ändra hovform så skulle jag vara noga med det.
Skulle faktiskt inte vara förvånad om det är det du känner av - även om det inte ser så illa ut kan det kännas mycket för hästen.
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Ja, fast på en häst som aldrig behövt ha kortare skointervall än 8 veckor under hela sitt liv så är inte en veckas väntan så extremt tycker jag. Men visst har du rätt, det kan kännas mkt för hästen, särskilt i och med att hovtillväxten är normal nu jämfört med obefintlig tidigare. Men det var ju inte så lätt för mig att förutspå ;) Men absolut finns det läge att korta upp intervallen om hovarna fortsätter växa i den här takten. Det ska jag ta upp med hovis på tisdag :)

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Ja att det inte alltid är lätt att hänga med kan jag förstå. Nu är ju hovis ändå på g så nu spelar det ju mindre roll! :p
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Självklart har hovarna stor betydelse, jag har fullt förtroende för min hovis, och vi är både medvetna om att min häst inte har optimal hovvinkel. I detta fallet var det nog inte boven, men det är ju alltid enklast att fråga hovis först, som sa precis som jag, "det sitter i bogarna".

Men min häst är absolut en sån häst som går sämre när hennes tår börjar bli långa!
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Min häst har för det första ganska högt ansatt hals, sen är hon en spänd/vaken individ, så kan hon så går hon gärna högt med huvudet. Hon vill gärna peta ut bogarna också, fuska i öppnor och så. "Tyvärr" har hon väldigt lätt för samling, så hon kan göra sig superkort och vill ju då inte gärna länga ut halsen.

Egentligen är det enda jag kan göra åt det att jobba mycket sidvärtes och få ner hennes nacke och få henne avspänd, så det jobbar vi ganska mycket med.

Lägger till lite egna erf i tråden...


Min är som din vaken och går med halsen högt (men ej högt ansatt och ej lätt för samling, har underhals "av naturen" och är supervaktig, måste se och höra allt:cool:) Måste ridas som du beskriver.

Hon har en äftlig tendens att få "tying-up" som inte är ovanligt hos ston och särskilt fullblod, dvs en form av korsförlamning, och vanligare hos just såna personligheter som hon, som lätt kan stressa upp sej.

Hon har haft ett par anfall förr genom åren, senast våren för två år sen, kanske tre totalt (alltid på våren) men fick nu ett tydligt nyligen i samband med brunst (är sånt som spelar in) samt avkyld pga de glömt lägga på täcket när hon kom in efter att ha busat i solen i hagen (är ju svalare på kvällen när solen går ner då måste hon ha täcket). Kan ha varit andra faktorer också som gjorde att hon fick det,

Men för mej blev det en påminnelse om att hon faktiskt har den här benägenheten och jag tror nu att den stelhet i bogarna (sätter sej alltid där när det kommer) som jag känner vid tex brunst, vissa gånger mer, är en lättare variant av samma sak.

Sist nu såg hon halt ut, först diffust, var klart stressad också, sen efter att jag var borta en dag och hon gick i hagen var hältan värre och hela bogpartiet var stelt särskilt vänster. Kort i steget, lite hälta vä.

Med massage, stretching, B o T på rygg o bogar, mera B-vitaminer och E samt selen gick det tillbaka och hon är just nu mjukare än nånsin i kroppen:bow:

Hon har stora galopphästbogar, och det är som sagt där det satt sig när hon fått anfall. (mamman hade samma) Hon är ridhäst nu, men bogarna är som de är, hon är byggd sån helt enkelt.

Så jag tror att det trots allt var bra att jag påmindes om det här och kan kanske förebygga även de små "attackerna" som jag tror det är hon får vid brunst.:idea:

Så det är en teori man kan ha med om hästen är den stressigare vakna typen, har kraftiga bogmuskler och inte tål kyla så bra, samt blir stelare i vissa perioder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Flashlight: Tack för dina synpunkter! Visade din häst endast stelhet/hälta eller var hon även öm i muskulaturen?
Min pålle har inte blivit kall och har aldrig uppvisat liknande symptom tidigare. Jag vågar mig inte på vare sig massage eller BoT nu innan jag vet om det är ngt som är fel. Funderade på BoT-paddarna när jag släppte in henne igår kväll men valde att avstå just eftersom jag inte vet om det är ngt fel som kan bli värre av BoT. Annars är de ju super och det är roligt att höra att de har gjort skillnad för dig och din häst, jag har bara positiva erfarenheter av BoT.

Lady_vip: Tror att jag tänker ungefär lika som du (om jag inte missförstår dig), hovarna är av betydelse och det är inte bra att hon har gått över tiden. Jag tycker dock att det verkar väldigt känsligt att bli så pass mkt påverkad av en veckas försening. Men det är inte omöjligt att hon är så känslig i och för sig. Är hon det så är ju det enda man kan göra att korta upp intervallen så att man har utrymme för några dagars försening… Skointervall på 6 veckor m.a.o.

Totola: Rätt tolkat ;) Hoppas att helgen går fort (hua, att man kan säga så) så att man kan få ett objektivt utlåtande, välbehövd hovvård och lite tips från duktiga hovis :D

Mvh JV som tackar för alla tips och funderingar som jag fått, fortsätt gärna att dela med er av tankar och erfarenheter!
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Ja hon var lite öm i musklerna och stressad, men framförallt styv i bogarna och särksilt vänster. Kort steg. BoT rekommenderades t o m av en mycket klok veterinär som inte brukar rekommendera sånt men som ansåg att hon sett mycket bra resultat av det! Styvheten försvann snabbt men det gör det med den här typen av KF, nu kommer hon att få ha BOT-täcket även vid brunst då hon brukar vara stelare i nacken o bogarna ett par dagar, tror det hör ihop.

BoT på ryggen och bogarna skadar ju inte även om din har en annan skada? Jag har inte BoT på benen, utan kroppen!
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Okej :) Ja, till din häst kan jag mycket väl tänka mig att BoT är närmast optimalt. Ökad blodtillströmning och värme borde väl vara precis det som behövs? Till min är jag tveksam just nu... Kanske har det bara positiv effekt men eftersom jag inte kan VETA om det finns någon fysisk skada så vågar jag inte chansa. Det händer inte mkt tack vare BoT på ett par dagar i alla fall. Jag kan ju inte säkert veta att skadan sitter i benen utan det kan lika gärna sitta någon annanstans högre upp och jag vill ju absolut inte göra något värre :crazy:

Däremot om/när jag vet att hästen är skadefri så kan det absolut vara aktuellt :)

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Det låter som om det skulle kunna vara något liknande vad som hände min häst för ett par månader sen: Min häst tappade plötsligt framåtbjudningen en dag, och fick lite ändrat rörelsemönster ibland, hoppsasteg i traven bland. Flera personer inklusive B-tränare såg detta, alla tyckte det såg ut som om något var fel, men ingen kunde säga var det satt. Hästen gjorde allt, fattade höger och vänster galopp, gjorde skolor, men inte med samma energi som vanligt.

För att göra en lång historia kort: Hästen fick gå i hage någon vecka, för att se om det gick över av sig själv, men den blev snarare sämre. Klinikbesök gav mest att den var väldigt spänd i ryggen, dålig framåtbjudning, lite diffusa böjprovsreaktioner. Därefter en duktigt kiropraktor som såg att den var sned i bäckenet. Efter några kiropraktikbehandlingar (i samarbete med kliniken) är nu hästen friskförklarad och under igångsättning.

Min gissning är att min häst har halkat i hagen och blivit sned (fanns is när det hände, bara blindbrodd bak pga flera hästar). Din häst verkar inte ha lika mycket symptom som min, men de kan ju dra till skelett/ligament mer eller mindre. Jag tror att detta är en ny teori i tråden ;-), men kan ha missat något inlägg...
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Tack för dina reflektioner :)

Och ja, det ligger någonting i det du säger. Det är inte alls ovanligt att hästar är lite sneda i sitt bäcken och att de kan bli ännu snedare av att t.ex. gå omkull i hagen är ju självklart. Det är ett alternativt scenario och alltså inte otänkbart men jag tycker mig kunna se att hältan yttrar sig fram, höger fram för att vara mer exakt. Men kort och stum bägge fram och ingen hälta som finns där hela tiden. MEN det kan ju vara att hon avlastar något annat som leder till ömheten fram...

Jag vill att det ska vara tisdag!!!

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Nu är det snart dags för hovslagarbesök! Äntligen!
Jag red hästen ifråga i torsdags för att se hur hon kändes, samma känsla som på onsdagen när hältan upptäcktes så jag satt av direkt efter lite uppvärmning, jag vill ju inte rida när hon inte känns fräsch! Hästen vilade sedan fredag och lördag och på söndagen longerade jag 5 min för att se om det blivit bättre av att vila, om än bara 2 dagar.

Det såg inte ett dugg bättre ut så nu har jag inte rört på henne något mer. Hon rör sig ju dock i hagen men inte så hastigt utan skrittar mest omkring, betar och tar det lugnt.

När jag hade henne i boxen senast la jag märke till att hon gärna står emot väggen och med rumpan emot dörren. När jag tänker närmare på det så har hon gärna gjort det sista tiden, kanske för att avlasta/ha något att stödja sig på? Hur länge hon har gjort så är svårt att säga då jag inte har antecknat det, såg det inte som ngt jättemärkligt förrän nu. (Hon har lite egenheter för sig.) Men jag skulle uppskatta det till någon eller ett par veckor.

Fortfarande som vanligt i övrigt; äter, dricker, rör sig obehindrat i hagen. Ingen feber, svullnad, värme eller puls. Inga synliga skador (mer än lite skavsår på insidan av låren efter bensnörena :crazy:, det är åtgärdat dock.)

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Nu är hästarna nyskodda! ;)

Hovis tyckte inte att hon var så pass lång i tårna att det borde påverka (hon är eg. inte ens lång om man jämför med en normal häst men för att vara henne är det mkt) och skointervallen tyckte han skulle förbli 8 veckor för att han skulle kunna göra ett bra jobb med hennes hovar.

Hovarna är spröda och får lätt sprickbildningar men hon flyter inte ut i sidorna längre. Däremot är ena framhoven mindre än den andra men det tar ju lite tid att åtgärda.

Ingen hovböld (det trodde vi inte längre heller men ändå) och vi spekulerade lite kring ev. fång men det känns också uteslutet. (Hovis jobbar även på klinik och har ett gott hästöga.)

Han böjde henne fram och hon markerade lite på båda fram men vänster kota var värst. Ingen superhälta någonstans men vänster framkota blev madam mkt pissed off när han böjde och visade även lite hälta. Så imorgon blir det kontakt med vet för att se hur vi ska gå vidare.

Mvh JV :cry:
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Igår var vi på kliniken med pålle och hon skötte sig över förväntan. Hon var lite besvärlig när vi kom fram men efter en dos lugnande gick det riktigt bra! Hon sprutades i vänster hovled och skickades hem, återbesök om 10-14 dagar. Vila i liten hage tills dess.

När jag gick ut för att lägga på täcke på sena eftermiddagen (ca 3 timmar efter vi kommit hem) var hästskrället blockhalt på höger fram och stod i sin lilla hage och såg allmänt plågad ut. Vägrar att röra sig ens när jag kastar in äpplen i hagen. Som tur är kan jag nå klinikvet på privat telefon och kan åka och hämta Finadyne och spruta samma eftermiddag. Vet trodde att hon hade fått en allergisk reaktion. Senare på kvällen var det liiite bättre och idag skrittar hon obehindrat i sin lilla hage. Ska snart åka hem och tempa henne. Tur att hästen är en ängel att spruta för vi kunde inte få in henne i stallet utan sprutade i hagen! Hon stod som ett ljus min pärla och är nu till synes nöjd med att vara smärtfri igen.

Otur igen kan man säga och till råka på allt är jag förkyld och har feber :mad:
Men nu håller jag tummarna på att hästen är fräsch om ett par veckor!

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Nej, man misstänkte hovled redan från början efter longering. Hon är halt på ytter fram i bägge varv vilket tydligen ofta, men inte alltid har samband med hovleden. Hon böjdes och det satt lågt vänster fram så vi bedövade hovleden och hon blev så gott som helt smärtfri. Den pyttelilla hältan (som eg. inte är någon regelrätt hälta utan mer en markering) på andra fram menade vet var att hon blev oren när hon avlastade vä fram. Så hon behandlades i hovled vänster fram och återbesök om 10-14 dagar.

Så hoppas, hoppas, hoppas att hon är frisk då! Skönt med lite extra tummar för oss, det kan behövas!

Tillägger att hon har svarat bra på finadynet och är idag smärtfri. Åt sitt kraftfoder (vilket hon inte gjorde igår), feberfri och rör sig obehindrat i skritt i hagen. Springer gör hon inte tack och lov! Dock hade hon pajat staketet i sjukhagen idag men det var lätt fixat som tur var :)

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Nu har jag nyss varit i stallet. Jag lät pålle beta lite utanför hagen och tog sedan in henne i boxen där det låg kvar lite av hennes "gamla" hösort. (Hon äter nu ett mer näringsfattigt.) Hon började äta i raketfart, hon bantar ju nu så det är inget konstigt i sig, men hon andades väldigt ansträngt. Hon andas bara så när hon äter, kan det bero på att hon hetsäter lite? Det lät lite så när hon betade också både idag och tidigare dagar men jag har mest sett "suckandet och stönandet" som att hon VRÄKER i sig av gräset. Men nu kom det alltså med hö också. Andas de tyngre när de vräker i sig mat eller kan det vara något annat?

Hon är ohalt nu så vitt jag kan se (hon går i sjukhage och rör sig inte så mkt) och hon är tempad varje dag-normal temp.

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Igår plockade jag ner sjukhagen och lät henne gå ut i en vanlig rasthage. Hon sprang något varv men inget tokrejs utan vanligt bus i lite lugnt tempo. Jag höll för ögonen och hoppades på det bästa :crazy: Men hon lugnade sig fort och går nu och betar det lilla gräs som kommit upp :love:

Hon blev sååå glad. Jag med för jag tyckte att hon såg mycket bättre ut när hon rörde sig av det lilla man kunde se. På onsdag ska vi in på återbesök så nu håller vi tummarna!

Mardrömmen blir att rida igång lilla monstret :crazy: Hon har verkligen avskytt sjukhagen och jag kan bara föreställa mig hur hon skulle vara vid boxvila :eek:

Mvh JV
 
Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!

Vad skönt att det verkar bli bättre med din häst!

( på en tokig häst kan det vara skönt att tömköra med en ledare för att motionera kontrollerat :P )
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 543
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 499
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp