LivrÄdd FÖr Klippmaskinen!!

Y

Yannie

Hej!

Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte lägga bedövning, så vi fick bara medicin och tre veckors vila, därefter återbesök.
Tre veckor senare var vi tillbaka hon inte bättre (nu hade hon kraftig böjreaktion på båda fram) och visade även hälta på vä bak. Eftersom jag inte gjort någon framgång med klippmaskinen röntgades hon, men där hittade man inget, mer vila rekommenderades.

Vid nästa återbesök (på annan klinik) visade hon ingen hälta alls, så jag började sätta igång henne "försiktigt". I fyra veckor höll det och så var hon halt igen och jag åkte tillbaka till min gamla klinik där jag förutom longering också red henne. Enl vet kommer hältan från bak och har resulterat i kotledsinflammation i båda fram.
Fortfarande kan dom inte ta reda på orsaken. Nu behandlades hon med tuppkam+kortison, båda fram och vä bak, boxvila 3,5 vecka och återbesök.
Vid återbesöket var hon fortfarande inte bättre och ny behandling inleddes, ytterligare vila, men nu ute i hagen bland kompisarna.

Återbesök "igen" nu tittade också vet/kiropraktor på henne, men hittade inget konstigt, visade bara lite hälta på hö fram vid böjning, men för övrigt verkade det ok, så nu skulle jag äntligen få rida....

Har nu skrittat i tre veckor och har bara travat några steg ännu, men det känns inte bra, hon är stel och vill inte gå nerför backar, nickar när jag travat (fem steg).

Det känns alltså hopplöst......skall hon någonsin bli bra (är bara sex år) GÅR DET INTE ATT TA REDA PÅ ORSAKEN OM HÄSTEN ÄR RÄDD FÖR KLIPPMASKIN? De är också rädda för att hon skall reagera lika kraftigt om de sticker henne! När de behandlade henne sederades hon kraftigt och därför gick det bra. MEN HON ÄR JU FORTFARANDE INTE FRISK - DET BÖRJADE I MAJ OCH NU ÄR DET NOVEMBER!!!

VAD GÖR JAG?? NÅGRA TIPS??
Har lagt ner åtskilliga kronor på henne, men jag ger mig inte, hon är min ögonsten som jag nästan gör vad som helst för.......så länge pengarna räcker!!
 
Sv: LivrÄdd FÖr Klippmaskinen!!

***raderat**********
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: LivrÄdd FÖr Klippmaskinen!!

Men herregud varför använde de inte en rakhyvel istället? Tar lite längre tid men det borde inte vara omöjligt?
Eller mkt bomull i öronen och mössa och lite lugnande?

Har inga erfarenheter av kotledsinflammtioner och sånt men vet att det kan vara lurigt.. Det kanske inte sitter i benen utan i ryggen eller någonannantans i kroppen? Fel utrustning? Sadel? Tänder? Hovar och verkning? Har vet. kollat och gått igenom det eller endast kollat ben?
En liten sak kan vara fel så spänner hästen sig och felbelastar sig.

Hästen behöver kanske rentav längre vila? Tycker det alltid är så lite vila och återhämtning vissa vet. ordinerar ibland..
En häst i stallet hade knäledsinflammation bak och den vet. rekommenderade vila och återhämtning i ½-1 år efter behandling och lite boxvila, och det skadar ju inte.. Bara hagvistelse i ockuperad terräng.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livrädd För Klippmaskinen!!

Allt började med att hon känndes stel och ovillig, så det första jag gjorde var att kontakta massör och även kiropraktor, men när det inte hjälpte utan hon blev halt i stället så vart det klinik som gällde.

På kliniken ville de inte "bråka" med henne? Men visst gick de igenom henne, men vet. säger själv att hon inte är 100 på vart det kommer ifrån, utan får gå på det hon sett och känslan...

Tänderna går jag igenom varje halvår, och hon har helt ny sadel speciellt utprovad för henne och hovslagaren gör nog ett gott jobb.

och vilat har hon gjort mer eller mindre sedan maj,
men när vi är ute och promenerar så snubblar hon mycket.

Men det måste finnas fler hästar som haft samma problem??
 
Sv: LivrÄdd FÖr Klippmaskinen!!

Det finns handklippmaskiner, ser ut som en klippmaskin framtill men med saxhandtag i stället för motor. Ett elände att klippa snyggt med, men det fungerar på mindre ytor.
 
Sv: Livrädd För Klippmaskinen!!

Låter som en konstig klinik som skyller hela problematiken på att hästen är rädd för klippmaskinen. Som Dundret skriver så kan det knappast vara omöjligt om man ger henne lugnande, täpper till öronen mm. Kliniken måste väl ha stött på fler sådana hästar innan?

Min häst hade kotledsinflammationer som kom och gick i bägge fram, han visade sig efter lång tid ha spatt. Du skriver att ni har röntgat men ni kanske inte har röntgat hela benen/alla ben? Sen behöver det inte nödvändigtvis vara just det, kotladsinflammationer kan som sagt bero på massor med saker. Tyvärr verkar vissa hästar helt enkelt vara klena i kotorna, antagligen pga av tidigare felbelastningar, tex av spatt eller andra skador på ben/rygg.

Ullis
 
Sv: LivrÄdd FÖr Klippmaskinen!!

använd en liten hundtrimmer. Den låter ingenting.
De får väl scinta hästen om de inte hittar ngt konkret fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 514
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 646
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp