Livslängdsstatistik

Bukefalos 30 år!

Fast det måste ju i så fall gälla ganska många småhundar. Chihuahua, t.ex., som i stället finns med på listan över de mest långlivade raserna. Och alla mindre vinthundsraser. Jag ifrågasätter inte att de kan vara ömtåliga, men jag tycker ändå att pomeranian sticker ut lite, med väldigt låg medianålder och just trafikskada som orsak. Det verkar så märkligt specifikt, typ att en hel kennel blev påkörd av pendeltåget eller nåt.
Systern hade chihuahuor också samtidigt, men det var just en av pommarna som bröt benet - chihuahuorna hade inga sådana problem då. Jag tror kanske pommen var ännu mindre och lättare än vavvorna, under all pälsen?

Men, jo, jag håller med om att det är skumt ut i deras statistik 😅

Blir också chockad över labben samtidigt så har jag en granne som skaffat en labbevalp som är ca 16-17 veckor nu. De bär honom fortfarande in och ut. knappt utevistelse för man ska inte ”promenera” en valp. Så bara ut i famnen och stå med han till han kissar och bajsar. Sagt åt dem att låta han få springa lite på fältet som ligger långt ifrån vägar etc. Men det var dem så rädda för. Sen när han blir unghund med massor av energi kommer det ju bli lättare för han att skada sig. (Han är den tunga typen av labbe). Känns som flera med stora hundar gör såhär sen blir chockade när hunden skadar sig under unghundsåren.

Samtidigt så står den jaktavlade varianten för hälften av registreringarna inom labrador nu, och jag tror det är betydligt färre som bär sina valpar upp och ner i trappor inom den typen.

Samtidigt så står den jaktavlade varianten för hälften av registreringarna inom labrador nu, och jag tror det är betydligt färre som bär sina valpar upp och ner i trappor inom den typen.
Det var egentligen inte specifikt riktat bara till labradoren i sig men sätt flera personer bete sig såhär med alla möjliga olika typer av hundar. Jag tänker att det sätter och den mentaliteten också ökar risken för tex skador på ”rörelseappraten” På hunden om den knappt får använda sin kropp och bygga muskler och sen helt plötsligt ska göra det när den är närmare 1 år. Tänker att det blir särskilt påtagligt hos större/tyngre raser. Men kan ha fel 🤷🏼‍♀️

Ja, det måste ju påverka. Så här står det längre ner: "Materialet visar dödsfall för hundar som avlidit och där ersättning betalats ut ifrån livförsäkring. Hundars livförsäkring upphör vid 8, 10 eller 12 år beroende på ras." Så dels att många väl tar bort livförsäkringen efter en viss ålder, dels att de hundar som blir gamla försäkras ut och därmed inte finns i statistiken alls.

Fast jag skulle läsa det som att de har endast koll på dödsorsak om hunden dött medan den haft livförsäkring. För om hunden fortsätter att vara försäkrad kommer de ju även få in separat när den avliver och försäkringen avslutas helt. Så jag tror nog att siffrorna om medianlivslängd stämmer ganska väl, däremot får man inte med dödsorsak för riktigt gamla hundar. Men det är ju mindre intressant.

Vi hade en genomgång av Agria Breed Profile för ett par år sen och jag vill minnas att de förklarade mer ingående, men minns inte alla detaljer tyvärr.

Det var egentligen inte specifikt riktat bara till labradoren i sig men sätt flera personer bete sig såhär med alla möjliga olika typer av hundar. Jag tänker att det sätter och den mentaliteten också ökar risken för tex skador på ”rörelseappraten” På hunden om den knappt får använda sin kropp och bygga muskler och sen helt plötsligt ska göra det när den är närmare 1 år. Tänker att det blir särskilt påtagligt hos större/tyngre raser. Men kan ha fel 🤷🏼‍♀️

Nej, det tror jag du har helt rätt i!
Jag menade bara att labradorens medellivslängd snarare borde öka om det beror på stora tunga hundar, eftersom fler än hälften av dagens nyregistrerade är av jakttyp :)

Det är ju alltid svårt med statistik. Visst har pommar problem med tex. trachealkollaps och syringomyeli, men deras små ben är antagligen känsligare för frakturer också. Lägg till olycksfall med andra hundar (små hundar överlag löper stor skaderisk om de drabbar samman med en stor hund, aggressiv eller inte). Sedan har du patella luxation och tandproblem hos de flesta småhundar. Lägg till mag-/tarmproblem. Jag är inte förvånad över att deras livslängd inte är på topp.

För labradorer är jag inte heller så förvånad. Du har ledproblem, corp al och allergier. Det finns individer som opereras 5-6 gånger för corp al men till slut kan man inte göra mer.

Fast jag skulle läsa det som att de har endast koll på dödsorsak om hunden dött medan den haft livförsäkring. För om hunden fortsätter att vara försäkrad kommer de ju även få in separat när den avliver och försäkringen avslutas helt. Så jag tror nog att siffrorna om medianlivslängd stämmer ganska väl, däremot får man inte med dödsorsak för riktigt gamla hundar. Men det är ju mindre intressant.
Ja, det är så jag menar. Och jag tror att rätt många säger upp livdelen i försäkringen när hunden uppnått en viss ålder, kanske inte supergammal. Så det blir inte statistik för samtliga t.ex. pomeranian försäkrade hos Agria, utan samtliga som dör medan de har livförsäkring.

Men jag har faktiskt mejlat Agria och frågat, för jag skulle vilja höra lite mer om resonemanget bakom statistiken. Jag förstår absolut att den kan vara intressant för personer som är insatta i t.ex. deras "breed profiles", men eftersom man enkelt hittar den när man söker på hälsa och livslängd hos hundraser tycker jag att de redan tidigt i texten ska vara tydliga med vad det är för något.

Ja, det är så jag menar. Och jag tror att rätt många säger upp livdelen i försäkringen när hunden uppnått en viss ålder, kanske inte supergammal. Så det blir inte statistik för samtliga t.ex. pomeranian försäkrade hos Agria, utan samtliga som dör medan de har livförsäkring.

Nja, jag menade att man får in dödsorsaken bara om de har livförsäkring. Men åldern vid dödsfallet får de ju in om hunden är försäkrad även utan livförsäkring.

Men jag har faktiskt mejlat Agria och frågat, för jag skulle vilja höra lite mer om resonemanget bakom statistiken. Jag förstår absolut att den kan vara intressant för personer som är insatta i t.ex. deras "breed profiles", men eftersom man enkelt hittar den när man söker på hälsa och livslängd hos hundraser tycker jag att de redan tidigt i texten ska vara tydliga med vad det är för något.

Det håller jag helt med om. :)

Nja, jag menade att man får in dödsorsaken bara om de har livförsäkring. Men åldern vid dödsfallet får de ju in om hunden är försäkrad även utan livförsäkring.

De skriver själva såhär: "Uppgifterna kommer från Agria Breed Profiles och är en sammanställning av svenska livförsäkrade hundar mellan åren 2016-2021." Om det stämmer så har man alltså inte alls räknat in de hundar som inte utnyttjat livförsäkringen. Men som vanligt går det inte att veta något om vad siffrorna egentligen säger när de är så dåligt presenterade. :down:

De skriver själva såhär: "Uppgifterna kommer från Agria Breed Profiles och är en sammanställning av svenska livförsäkrade hundar mellan åren 2016-2021." Om det stämmer så har man alltså inte alls räknat in de hundar som inte utnyttjat livförsäkringen. Men som vanligt går det inte att veta något om vad siffrorna egentligen säger när de är så dåligt presenterade. :down:

Tack, då håller jag med, alla andra saknas. Sen gör ju median istället för medel att det jämnar ut lite, men om det är ett stort antal hundar som blir mycket äldre så räcker inte det för att balansera. Däremot är den här biten relevant:

"Ovan delas hundraserna in i hög eller låg risk att dö innan eller efter 7 år ålder, beräkningen grundas på att dödsfallet inträffade för 50 % av hundarna före denna ålder och för 50 % efter. "

Så om man tar pomeranian så har då 50% av hundarna som dör medan de är livsförsäkrade dött innan 7 års ålder. Sen vet vi ju inte antal pomeranian. Det kanske var 10 som blev överkörda och resten blev 14 år.

Eftersom jag kikar på småhundsraser snubblade jag över Agrias statistik över vilka hundar som har kortast livslängd. Jag fattar att det gäller livförsäkrade hundar i just Agria, så det är inte säkert att det stämmer med livslängd för hundar totalt, men jag reagerar ändå ganska mycket på listettan. Har det varit ett massdödsevent för pomeranianer, eller ser det verkligen ut så där? 😳 Är det så många som bara har sina pommar okopplade i trafikmiljö, eller vad?

De övriga kan jag förstå, även om jag tycker det låter som galet korta medianlivslängder. 6,3 år för labrador? 5,9 för bordercollie? Det var inte mitt intryck. Kan någon förklara detta?
Där jag jobbar är det vanligast att pomeranian avlivas pga en fraktur som ägaren inte har råd att operera 👎 Jag har nog aldrig varit med om en påkörd pomeranian däremot.

Tack, då håller jag med, alla andra saknas. Sen gör ju median istället för medel att det jämnar ut lite, men om det är ett stort antal hundar som blir mycket äldre så räcker inte det för att balansera. Däremot är den här biten relevant:

"Ovan delas hundraserna in i hög eller låg risk att dö innan eller efter 7 år ålder, beräkningen grundas på att dödsfallet inträffade för 50 % av hundarna före denna ålder och för 50 % efter. "

Så om man tar pomeranian så har då 50% av hundarna som dör medan de är livsförsäkrade dött innan 7 års ålder. Sen vet vi ju inte antal pomeranian. Det kanske var 10 som blev överkörda och resten blev 14 år.

Jag tror inte att de faktiskt menar att 50% av hundarna på individuell nivå i den aktuella rasen faktiskt dött före 7 års ålder, utan snarare att de bara skriver en gång till med andra ord att medianlivslängden för en ras i den här undersökningen är 6,9 år och därför placeras hälften av raserna under och hälften av raserna över. :confused:

Det skulle liksom vara lite märkligt om median per individ i varje ras och median för alla raser i snitt exakt sammanfaller när medellivslängden per ras varierar så...

För att inte tala om alla hundar som inte är livförsäkrade alls (majoriteten av arbetande BCs tex)

Försäkringsbolagen kan ju inte ha koll på när oförsäkrade hundar dör. Jag har t ex själv tagit bort försäkringen på min 13-åriga tik, eftersom jag kommer ta bort henne om hon blir dålig. Många gör nog likadant.
Vill man veta mer om hur länge en ras förväntas leva så är det rasklubbarna man bör vända sig till, då de skickar ut hälsoenkäter till hundägare när de samlar in info för RAS.

Vill man veta mer om hur länge en ras förväntas leva så är det rasklubbarna man bör vända sig till, då de skickar ut hälsoenkäter till hundägare när de samlar in info för RAS.

Det är nog både si och så med det. Det har inte gjorts regelbundet hos oss och svarsfrekvensen har varit för låg många gånger för att det ska vara pålitliga siffror.

Men vi fick precis in redovisning av en enkät SLU gjorde där det egentligen skulle handla mest om cancer men sen la man till andra frågor från en tidigare enkät. Och i den var medianåldern 9-10 år vid död/avlivning vilket jag tror kan ligga runt 1 till 1.5 år över den senaste statistiken från Agria.

Jag blev lite nyfiken med tanke på diskussionen, vilken är egentligen världens "friskaste" hundras?

Små hundar generellt verkar ha problem med tänder, patella osv. Stora hundar får man istället sådant som leder och höfter. Till utseendet "fräscha" raser som Dobermann och Flatcoated har mer dolda åkommor som hjärtproblem och cancer.

Liksom alla förstår att typ en mops inte är en hälsosam hund och med all rätt är det ju dessa som diskuteras mest. Men det är intressant det här att hundar som ofta tas upp som exempel på väldigt hälsosamma, t.ex whippet, även här visar sig ha vissa problem.

Detta är ju ingen tävling och vissa problem är ju såklart större än andra så det kanske egentligen inte finns något bra svar men jag tyckte det var en intressant fundering :)

Jag blev lite nyfiken med tanke på diskussionen, vilken är egentligen världens "friskaste" hundras?

Små hundar generellt verkar ha problem med tänder, patella osv. Stora hundar får man istället sådant som leder och höfter. Till utseendet "fräscha" raser som Dobermann och Flatcoated har mer dolda åkommor som hjärtproblem och cancer.

Liksom alla förstår att typ en mops inte är en hälsosam hund och med all rätt är det ju dessa som diskuteras mest. Men det är intressant det här att hundar som ofta tas upp som exempel på väldigt hälsosamma, t.ex whippet, även här visar sig ha vissa problem.

Detta är ju ingen tävling och vissa problem är ju såklart större än andra så det kanske egentligen inte finns något bra svar men jag tyckte det var en intressant fundering :)

Jag undrar om det inte kan vara rätt svårt att jämföra mellan länder? Både försäkringsmässigt, veterinärbesöksmässigt och i synen på renrasiga hundar och blandrashundar skiljer det sig väl ganska mycket. Men det vore jätteintressant att veta för de områden som faktiskt går att jämföra statistiskt, typ Norden.

(Kan tillägga att Agria återkom till mig om statistiken som trådstarten handlar om, och lovade att reda ut saken och höra av sig, men än så länge har jag inte hört något mer.)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar