Bukefalos 28 år!

Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Hästkött är en riskfaktor anser jag. Så länge veterinärer inte strikt fyller i livstidskarens eller karens med kortare tid i passen - så tror jag att mycket hästkött är orent och skall inte vara mänsklig föda. Äter hellre nöt/lamm/gris där kontrollen är noggrannare.



Hur är den kontrollen då, slakteri - veterinär? När vi skickar nöt är det aldrig någon som kontrollerar något om preparat som kan ha varit utskrivna.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Passen fungerar inte - jag håller med. Jag känner ingen som fått noteringar i passen om livstidskarens trots att hästen varit behandlad.



Du måste väl känna dig själv? Din häst hade ju livstidskarenspreparat inskrivit i passet.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Jag hoppas att hästarna är slaktade och att de är slaktade på företagets VD`s eget slakteri.

När jag varit på plats och sett slakteriets djurhållning i stallet de utnyttjar så hoppas jag nog också att Ametist är död......värre än det har jag aldrig sett med egna ögon.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Jag har svårt att tro att slakteriets djurhållning före slakt är värre än att tranporteras ut i Europa till samma slut.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Jag har svårt att tro att slakteriets djurhållning före slakt är värre än att tranporteras ut i Europa till samma slut.

Det går nog på ett jämt ut. Mindre skakningar och vibrationer i stallet kanske...
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Tur att min häst ska kremeras den dagen då hon blivit gammal.
Skulle aldrig lämna in en häst till ett slakteri :crazy: och speciellt inte detta slakteri :mad:
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Tur att min häst ska kremeras den dagen då hon blivit gammal.
Skulle aldrig lämna in en häst till ett slakteri :crazy: och speciellt inte detta slakteri :mad:

Jag håller med dig - aldirg lämna till ett slakteri - efter den erfarenheten jag har fått av just detta slakteri. Jag ringer alltid (de gånger jag har behövt) till Svensk Lantbrukstjänst och avlivar hemma i lugn o ro. Kostar inte särskilt mycket heller (2 800kr + moms) - och oavsett kostnad - så är min kompis värd ett garanterat bra slut...
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det finns ju gränser för hur ett "köp" ska gå till och hur oärlig en person får vara.
Verkligen !
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Senaste nytt i denna frågan är att Livsmedelsverket kommer att ta upp ärendet. Ytterligare anmälningar med bildbevis har inkommit till djurskyddet som vidarebefordrats till Livsmedelsveket.

Totalt är det nu 5 hästar som har spårlöst försvunnit när de givits bort eller köpts billigt av företagets VD. Även denna fråga kommer att utredas av polis och Livsmedelsverket.

Vad bra om de tar upp ärendet!
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Vad bra om de tar upp ärendet!

Det beror nog på att det är många som anmält och inte på min anmälan endast. Såg att Kristianstdsbladet skriver att det inkommit ännu fler anmälningar om misstänkt svartslakt. Artkilen är daterad 16 oktober och de 2 andra anmälningar jag känner till finns gjord för 3 veckor sedan. Det måste vara ytterligare en person som anmält om misstänkt svartslakt....

Polisen är på G med förhör med VL också - och de andra som blivit av med hästar till henne är också vidtalade av polisen.

Hoppas sanningen kommer fram snart :crazy:
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det beror nog på att det är många som anmält och inte på min anmälan endast. Såg att Kristianstdsbladet skriver att det inkommit ännu fler anmälningar om misstänkt svartslakt. Artkilen är daterad 16 oktober och de 2 andra anmälningar jag känner till finns gjord för 3 veckor sedan. Det måste vara ytterligare en person som anmält om misstänkt svartslakt....

Polisen är på G med förhör med VL också - och de andra som blivit av med hästar till henne är också vidtalade av polisen.

Hoppas sanningen kommer fram snart :crazy:

Ja det hoppas jag med! Bra att fler vågat anmäla också, för tillsammans blir man ju starkare! Trevlig helg på dig! :)
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det finns ju gränser för hur ett "köp" ska gå till och hur oärlig en person får vara.


Det finns ju också gränser för hur mycket ansvar en hästägare som inte har en 100% fräsch häst ansvarsmässigt kan friköpa sig genom gåva eller billig försäljning av hästen till någon annan, för att själva slippa ta ekonomiskt ansvar, vare sig det gäller fortsatt viss kostnad för hästen eller egetbeslut om avlivning .
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Jag tror inte att det är så enkelt att man bara vill slippa ekonomiskt ansvar genom att skänka bort eller sälja biligt. Om jag har en häst som fungerar som promenad- och sällskapshäst så måste jag ju kunna hitta ett nytt hem åt den om jag inte längre kan ha den kvar. Jag ska väl inte behöva ta bort en fungerande häst bara för att det finns vissa rötägg på vår jord. Jag tycker avlivning är till för gamla och sjuka djur, inte friska djur. Och i de flesta fall så tror jag det blir ganska bra, för alla parter. Men att någon lurar till sig en häst på ett sånt här avancerat sätt, tror jag faktiskt är ganska sällsynt. Men det är ju bra att det kommer fram i ljuset så folk kan bli ännu noggrannare i sina kontroller och skriva bättre gåvo- eller köpeavtal i framtiden.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Fast argumenten för passens införande var att det skulle underlätta livsmedelskontrollen. Inte att de skulle vara just enbart id-handling.
Är det någon som har koll på varför den nya regeln ska införas att det åligger stallägaren att se till att alla har pass och att passen ska finnas inom rimligt avstånd från hästen? Jag kommer inte ihåg nu....om det var för införande av medicin så är det ju lite löjligt eftersom det ändå inte fungerar. :crazy:
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Polisen är på G med förhör med VL också - och de andra som blivit av med hästar till henne är också vidtalade av polisen.

Hoppas sanningen kommer fram snart :crazy:



Men ändå, blivit av med?

Hon har ju fått eller köpt.Vad kan det komma för sanning ur det,annat än att hon ljugit om vad hon ska ha hästarna till?

Inte är hon olaglig för att hon slaktat hästarna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter avslöjandet i SVT om att hästar svartslaktas i Sverige har landsbygdsminister Eskil Erlandsson fått en skriftlig fråga i riksdagen...
Svar
0
· Visningar
821
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 187
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: Magiana
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Livsmedelsverket anmäler Knorrevångens slakteri i Glimåkra för misstänkt svartslakt. Läs mer...
Svar
8
· Visningar
1 688
Senast: pjok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp