Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det har man väl visst det, det är din förbaskade skyldighet att anmäla om du själv misstänker att djur far illa, skulle du kunna gå förbi ett otjänligt stall där utan att reagera till myndigheter?
Det har jag tom med för mig att du skrivit om i en annan tråd att du själv anmälde någon , har jag rätt?



Jag har anmält kor som var så magra att de bara hade skinn på skelettet, men det är inte så att jag har ansvar för fortsättningen på den historien, det har den myndighet jag anmäler till, det hade jag haft om samma sak hade hänt en egenägd häst som jag lånat ut på foder, det är skillnad.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Men det är väl inte det som är själva kärnpunkten om hon har laglig rätt att avliva sitt eget djur, det är ju självklart att man har, den frågan behöver väl inte ens ställas. Sen om hon har slaktat och använt köttet till livsmedel trots livstidskarensmedlet, då kan det ju vara olagligt.
Det är ju en bit i hela den här historien. Den andra biten är ju förstås hennes affärsmetoder att inte vara ärlig och tala om vad man ska ha hästen till ,att utnyttja en hästägare i en svår situation.



Vad bra! Då är vi kanske överens om att hon faktiskt gör vad som helst, i detta ämne som slakt, med sina egna hästar, och så vitt jag vet, även om hon är oärlig, ljuger, luras, så är det inte olagligt att på det viset ta emot hästar, vare sig man får dem eller betalar liten peng, eller?

Sedan är det faktiskt som så att de som ägt hästarna från början, även en del av dem säkerligen utnyttjar folk för att slippa en obehaglig situation eller tjäna några slantar, genom att istället för att själva fatta beslut, lämna över detta till andra genom gratisgåva eller billig försäljning.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Ja det finns så mkt som pekar mer och mer i den här riktningen. Om sanningen hade varit den motsatta, den som guines tror på, så borde något endaste litet peka mot det eller framkommit vid det här laget, men ingenting pekar åt det motsatta.


Jag väntar med att tro tills hon blir dömd, det är inte samma sak som att benhårt hålla på den andra sidan, typiskt snedvinkling av dig, och vad gäller ev, slakt så har hon rätt att slakta egna hästar, eller avliva, faktiskt utan att f.d.ägare behöver få reda på något, sedan om det är moraliskt rätt är en annan sak, beroende på vad som sagts vid överlåtandet, men jag ska vänta och se om hon åker dit för den biten, det var ju det som gällde från början.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter avslöjandet i SVT om att hästar svartslaktas i Sverige har landsbygdsminister Eskil Erlandsson fått en skriftlig fråga i riksdagen...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 075
Senast: Magiana
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Livsmedelsverket anmäler Knorrevångens slakteri i Glimåkra för misstänkt svartslakt. Läs mer...
Svar
8
· Visningar
1 683
Senast: pjok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp