Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det är mycket anmärkningsvärt att anmälningarna inte följs upp av den myndighet som ska ansvara för detta.
alla anmälningar, särskilt om svartslakt och inte minst om den hantering som diskuterats i det här fallet för de djur som stått uppstallade här, måste tas på allvar, liksom alla anmälningar som görs när det gäller djur.

vilka signaler sänder det här till mindre seriösa företag i branscherna?
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det är mycket anmärkningsvärt att anmälningarna inte följs upp av den myndighet som ska ansvara för detta.
alla anmälningar, särskilt om svartslakt och inte minst om den hantering som diskuterats i det här fallet för de djur som stått uppstallade här, måste tas på allvar, liksom alla anmälningar som görs när det gäller djur.

vilka signaler sänder det här till mindre seriösa företag i branscherna?

Senaste nytt i denna frågan är att Livsmedelsverket kommer att ta upp ärendet. Ytterligare anmälningar med bildbevis har inkommit till djurskyddet som vidarebefordrats till Livsmedelsveket.

Totalt är det nu 5 hästar som har spårlöst försvunnit när de givits bort eller köpts billigt av företagets VD. Även denna fråga kommer att utredas av polis och Livsmedelsverket.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Totalt är det nu 5 hästar som har spårlöst försvunnit när de givits bort eller köpts billigt av företagets VD. Även denna fråga kommer att utredas av polis och Livsmedelsverket.



Jag hoppas att hästarna är slaktade och att de är slaktade på företagets VD`s eget slakteri.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Senaste nytt i denna frågan är att Livsmedelsverket kommer att ta upp ärendet. Ytterligare anmälningar med bildbevis har inkommit till djurskyddet som vidarebefordrats till Livsmedelsveket.

Totalt är det nu 5 hästar som har spårlöst försvunnit när de givits bort eller köpts billigt av företagets VD. Även denna fråga kommer att utredas av polis och Livsmedelsverket.

tack för svaret - och att det var ett positivt sådant.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

tack för svaret - och att det var ett positivt sådant.

Nya bud via mailen idag! 6 hästar borta sedan sep 07 - allihop till slakteri VD:n. Jordbruksverket inkopplat ang omärkat nöt djur.

VD plolisanmäld av ytterligare 2 st som blivit av med sina hästar.

Det kommer mer om de försvunna hästarna och slakteriet i Helsingborgs bladet inom kort.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Vad skönt att höra att det händer lite och att myndigheterna tar sitt ansvar. Och ju mer som skrivs om det desto bättre så att ingen mer går på VD:ns "arbetsmetoder".
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Du får väl ringa polisen och fråga vilken rubricering de har satt på polisanmälan.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Jag vill bara komma med ett inlägg. Jag har ingen som helst åsikt eller uppfattning om någon sker olagligt på Knorrevången, utan vill bara säga att vi var där och avlivade en häst förra veckan och det var inte bara vi..... 21 hästar slaktades den förmiddagen, så folk åker uppenbarligen dit och tycker att det funkar bra!!
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Ja, vi blev också förvånade över att det var så mycket hästar där, men som sagt vad jag vet så blev alla slaktade den dagen. Pratade med dom flesta ägarna som stod och väntade och ingen tänkte lämna hästen levande där.
Som sagt, det är möjligt att dom sysslar med oseriösa saker också, men när vi var där gick allt rätt till och jag kommer att åka dit igen om det skulle bli aktuellt. Tycker det är bra att köttet kommer till nytta och inte bara bränns upp!!
Kan tillägga att veterinären där var ganska irriterad över sina kollegor ute i landet som inte fyller i passen korrekt med tanke på karenstider. Han sa att av alla hästar som kommit dit (dagtid då alltså) sen 2005 fanns det bara 1 enda som fått avvisas pga kommentar om livstids karens i passet!!
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Du får väl ringa polisen och fråga vilken rubricering de har satt på polisanmälan.



Att hon har fått hästar till skänks eller köpt billigt på falska premisser kan knappast sättas lika som stöld.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det bästa för hästarna är ju att fler slakterier tar emot hästar och att priset på köttet går upp. Då slipper vi nog många slakttransporter utomlands.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det finns ju gränser för hur ett "köp" ska gå till och hur oärlig en person får vara. Sen under vilken brottsrubrik det hamnar vet inte jag. Men det vet nog polisen. :idea: sen är det väl så att det inte är ett högprioriterat ärende hos polisen så fallet kanske läggs ner i brist på bevis, som det så fint heter. Men därmed inte sagt att köpet har gått rätt till.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Det bästa för hästarna är ju att fler slakterier tar emot hästar och att priset på köttet går upp. Då slipper vi nog många slakttransporter utomlands.

Det vore jättebra - men så länge även svenska slakterier har EU stöd likväl som de i södra europa - så kan man inte förvänta sig att "marknaden" med efterfrågan kontra pris skall fungera. Tråkigt men sant......slatktransporter och penninghungriga människor finns nu likaväl som innan passen.

Hästkött är en riskfaktor anser jag. Så länge veterinärer inte strikt fyller i livstidskarens eller karens med kortare tid i passen - så tror jag att mycket hästkött är orent och skall inte vara mänsklig föda. Äter hellre nöt/lamm/gris där kontrollen är noggrannare.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Jag diskuterade med distriktsveterinär förra veckan det här med medicinering och pass. Vem är det som har ansvaret för att medicinering förs in i passet - hästägaren eller behandlande veterinär? Distr.vet. visste inte. Och hon hade bara fyllt i pass någon enstaka gång. Men hon försvarade sig med att de sällan använde medicin med livstidskarens. Men det är ju uppenbart att det är väldigt få hästar som slaktas som är tjänliga som människoföda, oavsett vad passet säger.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Jag diskuterade med distriktsveterinär förra veckan det här med medicinering och pass. Vem är det som har ansvaret för att medicinering förs in i passet - hästägaren eller behandlande veterinär? Distr.vet. visste inte. Och hon hade bara fyllt i pass någon enstaka gång. Men hon försvarade sig med att de sällan använde medicin med livstidskarens. Men det är ju uppenbart att det är väldigt få hästar som slaktas som är tjänliga som människoföda, oavsett vad passet säger.

Jag har fått samma svar ungefär av en privat praktiserande veterinär - det finns inget som ger veterinären ansvar att notera i passet.

Tjänlig människor föda eller ej - är ju tydligen upp till vars och ens samvete. De flesta verkar tänka mer på plånboken än på vad som rätt eller fel.....

Varför har vi kostsamma pass egentligen - någon väsentlig funktion verkar de inte fylla.
 
Sv: Livsmedelsverket vill inte undersöka misstänkt svartslakt

Men hon försvarade sig med att de sällan använde medicin med livstidskarens. Men det är ju uppenbart att det är väldigt få hästar som slaktas som är tjänliga som människoföda, oavsett vad passet säger.



Att inte vara tjänligt som människoföda hör inte per automatik ihop med om preparatet har livstidskarens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter avslöjandet i SVT om att hästar svartslaktas i Sverige har landsbygdsminister Eskil Erlandsson fått en skriftlig fråga i riksdagen...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 075
Senast: Magiana
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Livsmedelsverket anmäler Knorrevångens slakteri i Glimåkra för misstänkt svartslakt. Läs mer...
Svar
8
· Visningar
1 683
Senast: pjok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp