Livssituation

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som de flesta kanske vet så bor jag med sambo i Australien, på en liten turistö som har ca 2800 permanenta boendes samt ca 2500 turister dagligen.
Jag jobbar med turridning och sambon som kock.
Vi känner oss privilegierade som kan bo här på paradisön bland palmer, papegojor, stränder, korallrev osv och lyckats få jobb som betalar bra.
Vi hyr ett av de bästa husen enligt många och vi hyr det fullmöblerat för "pangpris"..

Vi trivs ju egentligen jättebra. Men.

Jag är 33 och tänker väl att jag kommer ju inte rida hästar på stranden hela livet, men just nu är det bra. Men också är det inom comfort-zonen. Jag har vart på ranchen så länge nu att jag "vet allt".

Sambon har varit länge på sitt jobb med men börjar tröttna. Det är en lång och lite mer privat historia men säg att det började i början på detta år, att dala nedåt.
Det har med både lön, semester och trivsel på jobbet att göra.
Nu först börjar det ordna upp sig med det mesta men inte med trivseln. Sambon känner sig inte uppskattad längre och säger att vore det inte för mig och att jag trivs så bra med mitt jobb (just nu), så hade han sagt upp sig för längesen.

Jobbmöjligheterna på ön är väldigt begränsade, särskilt om han vill komma ifrån resturang och laga mat.

Så här står vi nu. Ska vi packa upp och flytta "ut i stora världen" (känns det som för mig) eller ska vi harva på en säsong till? (Allt går i 6 månader i taget här). Vi måste bestämma oss inom 1 månad max, sedan är det dags att signa nytt kontrakt på huset).

Jag hatar att se sambon komma hem sent varje kväll och vara helt uppriven och uppgiven om hur han vissa dagar vantrivs på jobbet.
Samtidigt är det läskigt att tänka på att lämna denna trygghet.....


Ville skriva av mig men tar gärna inputs
 

Friskt vagat halften vunnet, sa alltid min Mormor. Vi lever bara en gang och nya erfarenheter ar det som gor att vi vaxer mest. Jag skulle packa upp nu och flytta. Det ar bara ni tva ... allt ordnar sig om man bara vagar ta steget till forandringar.
 
Som de flesta kanske vet så bor jag med sambo i Australien, på en liten turistö som har ca 2800 permanenta boendes samt ca 2500 turister dagligen.
Jag jobbar med turridning och sambon som kock.
Vi känner oss privilegierade som kan bo här på paradisön bland palmer, papegojor, stränder, korallrev osv och lyckats få jobb som betalar bra.
Vi hyr ett av de bästa husen enligt många och vi hyr det fullmöblerat för "pangpris"..

Vi trivs ju egentligen jättebra. Men.

Jag är 33 och tänker väl att jag kommer ju inte rida hästar på stranden hela livet, men just nu är det bra. Men också är det inom comfort-zonen. Jag har vart på ranchen så länge nu att jag "vet allt".

Sambon har varit länge på sitt jobb med men börjar tröttna. Det är en lång och lite mer privat historia men säg att det började i början på detta år, att dala nedåt.
Det har med både lön, semester och trivsel på jobbet att göra.
Nu först börjar det ordna upp sig med det mesta men inte med trivseln. Sambon känner sig inte uppskattad längre och säger att vore det inte för mig och att jag trivs så bra med mitt jobb (just nu), så hade han sagt upp sig för längesen.

Jobbmöjligheterna på ön är väldigt begränsade, särskilt om han vill komma ifrån resturang och laga mat.

Så här står vi nu. Ska vi packa upp och flytta "ut i stora världen" (känns det som för mig) eller ska vi harva på en säsong till? (Allt går i 6 månader i taget här). Vi måste bestämma oss inom 1 månad max, sedan är det dags att signa nytt kontrakt på huset).

Jag hatar att se sambon komma hem sent varje kväll och vara helt uppriven och uppgiven om hur han vissa dagar vantrivs på jobbet.
Samtidigt är det läskigt att tänka på att lämna denna trygghet.....


Ville skriva av mig men tar gärna inputs
Vad skulle ni kunna göra istället? Tänker att om ni har alternativen framför er är det lättare att välja.
 
Vad skulle ni kunna göra istället? Tänker att om ni har alternativen framför er är det lättare att välja.

Alternativen är några stycken, vi kan hur som helst inte flytta innan sista November har vi kommit fram till.

1. Jobba på och härda ut tills dess.

2. Sambon säger upp sig nu och hittar ett nytt tillfälligt jobb (förmodligen inte heltid eller den lön han har idag, men åtminstone slipper han våndas att åka till jobbet varje dag och undra om "cheferna vaknade på rätt sida eller ej". Packa upp och flytta sista november.

3. Försöka hitta ett mer långvarigt jobb på ön och jobba till Mars och se hur vi känner då.


Själv är jag lite antingen eller. Jag trivs ju samtidigt som jag vet att jag kanske har max 6-12 mån kvar "i mig" på ranchen ändå. Så att flytta nu eller då kanske inte spelar så stor roll... det är det där läskiga steget att ta och bestämma sig.
Samtidigt varken vill eller kan jag stanna om min sambo mår dåligt.
Och han känner tvärt om, att han härdar ut vad som helst för att jag ska vara glad.
Men för vår relation är det ohållbart som det är nu.

Men också går det upp och ner, han har bra dagar på jobbet också men det börjar bli mer dåliga än bra nu veckovis...
 
Har han tröttnat helt på att vara kock? Tänker om det är en specifik arbetsplats han inte gillar och om det kanske finns en annan sådan arbetsplats på ön som kan va bättre. Ibland kan man byta jobb inom samma bransch och hitta glöden igen.
Jag vet inte redan om han provat detta, annars kan det var ett alternativ och skulle inte det funka får man ta sig en funderare på vad man vill göra och ta det därifrån. Alternativt fundera redan nu.
 
Har han tröttnat helt på att vara kock? Tänker om det är en specifik arbetsplats han inte gillar och om det kanske finns en annan sådan arbetsplats på ön som kan va bättre. Ibland kan man byta jobb inom samma bransch och hitta glöden igen.
Jag vet inte redan om han provat detta, annars kan det var ett alternativ och skulle inte det funka får man ta sig en funderare på vad man vill göra och ta det därifrån. Alternativt fundera redan nu.

Bra input. Han säger att han är trött på att laga mat samtidigt som han inte är helt emot att "bara byta resturang".

Problemet är att han redan jobbat på många av de andra restaurangerna. Inte att han fått sparken och aldrig mer kan visa sig där men han vet redan hur det fungerar på de olika ställena. Han har varit här i 4 år innan vi träffades ens samt 1.5 år på fastlandet.

Om vi flyttar tror jag han ändå kommer fortsätta som kock men ja, han behöver nog bara lite nytt omkring sig. En liten semester sedan nystart i nytt kök.
Men inget kök här på ön är "nytt" för honom
 
Bra input. Han säger att han är trött på att laga mat samtidigt som han inte är helt emot att "bara byta resturang".

Problemet är att han redan jobbat på många av de andra restaurangerna. Inte att han fått sparken och aldrig mer kan visa sig där men han vet redan hur det fungerar på de olika ställena. Han har varit här i 4 år innan vi träffades ens samt 1.5 år på fastlandet.

Om vi flyttar tror jag han ändå kommer fortsätta som kock men ja, han behöver nog bara lite nytt omkring sig. En liten semester sedan nystart i nytt kök.
Men inget kök här på ön är "nytt" för honom
Låter som en knivig sits ni är i, om det inte finns några bra alternativ i nuläget så är nog det bästa att härda ut de månader som är kvar och göra det bästa av situationen, t ex det finns något att se fram emot hinner söka nya jobb osv innan ni tar steget och faktiskt flyttar m.m.

Oavsett hur det blir, stort lycka till och jag hoppas det blir riktigt bra för er i slutänden, livet är för kort för att härda ut på ett jobb man inte trivs med i alla oändlighet. :heart
 
Alternativen är några stycken, vi kan hur som helst inte flytta innan sista November har vi kommit fram till.

1. Jobba på och härda ut tills dess.

2. Sambon säger upp sig nu och hittar ett nytt tillfälligt jobb (förmodligen inte heltid eller den lön han har idag, men åtminstone slipper han våndas att åka till jobbet varje dag och undra om "cheferna vaknade på rätt sida eller ej". Packa upp och flytta sista november.

3. Försöka hitta ett mer långvarigt jobb på ön och jobba till Mars och se hur vi känner då.


Själv är jag lite antingen eller. Jag trivs ju samtidigt som jag vet att jag kanske har max 6-12 mån kvar "i mig" på ranchen ändå. Så att flytta nu eller då kanske inte spelar så stor roll... det är det där läskiga steget att ta och bestämma sig.
Samtidigt varken vill eller kan jag stanna om min sambo mår dåligt.
Och han känner tvärt om, att han härdar ut vad som helst för att jag ska vara glad.
Men för vår relation är det ohållbart som det är nu.

Men också går det upp och ner, han har bra dagar på jobbet också men det börjar bli mer dåliga än bra nu veckovis...
Jag menar, vilka alternativa jobb är det ni kan välja på? Vill ni flytta från ön eller inte? Om ni vill flytta, vilka alternativ känns rimliga, och vilket boende och jobb skulle ni kunna få där?

Som du beskriver är det nuvarande jobb som är anledningen till att förändra för båda. Men vad är alternativet? Mer än ”nåt annat jobb”. Tänker att om alternativa jobb är lite mer konkreta, vad skulle ni vilja jobba med och vilka jobb har ni chans att få, så kanske valet är lättare också.
 
Hade inte din sambo problem med rygg/smärta o var osäker på att kunna fortsätta arbeta som kock? Har det löst sig?
 
Alternativen är några stycken, vi kan hur som helst inte flytta innan sista November har vi kommit fram till.

1. Jobba på och härda ut tills dess.

2. Sambon säger upp sig nu och hittar ett nytt tillfälligt jobb (förmodligen inte heltid eller den lön han har idag, men åtminstone slipper han våndas att åka till jobbet varje dag och undra om "cheferna vaknade på rätt sida eller ej". Packa upp och flytta sista november.

3. Försöka hitta ett mer långvarigt jobb på ön och jobba till Mars och se hur vi känner då.


Själv är jag lite antingen eller. Jag trivs ju samtidigt som jag vet att jag kanske har max 6-12 mån kvar "i mig" på ranchen ändå. Så att flytta nu eller då kanske inte spelar så stor roll... det är det där läskiga steget att ta och bestämma sig.
Samtidigt varken vill eller kan jag stanna om min sambo mår dåligt.
Och han känner tvärt om, att han härdar ut vad som helst för att jag ska vara glad.
Men för vår relation är det ohållbart som det är nu.

Men också går det upp och ner, han har bra dagar på jobbet också men det börjar bli mer dåliga än bra nu veckovis...

Men kan ni inte flytta till fastlandet? Kanske studera?
 
Jag menar, vilka alternativa jobb är det ni kan välja på? Vill ni flytta från ön eller inte? Om ni vill flytta, vilka alternativ känns rimliga, och vilket boende och jobb skulle ni kunna få där?

Som du beskriver är det nuvarande jobb som är anledningen till att förändra för båda. Men vad är alternativet? Mer än ”nåt annat jobb”. Tänker att om alternativa jobb är lite mer konkreta, vad skulle ni vilja jobba med och vilka jobb har ni chans att få, så kanske valet är lättare också.

Precis ALLT detta är vad som snurrar i mitt huvud :crazy::D

Vad vill vi göra, vad kan vi göra, vart vill vi flytta. Om vi nu vill flytta
 
Hade inte din sambo problem med rygg/smärta o var osäker på att kunna fortsätta arbeta som kock? Har det löst sig?

Ja, han blev opererad i slutet på maj förra året och varit tillbaka på heltid sedan slutet på November samma år.

Hans rygg är i stort sett problemfri men kräver fortfarande underhåll så som fysio, stretching och massage
 
Hur har du med möjlighet till andra jobb?
Tänker rent spontant att det bästa vore att flytta och byta jobb för er bägge. En ny start, liksom.

Om vi flyttar så kommer min sambo "bli tvungen" att fortsätta som kock tills jag hittar jobb pga vi måste ha nån inkomst och det är definitivt lättare för honom att hitta ett jobb direkt för att betala räkningar.

Jag är ju inte helt tappad bakom en vagn så jag hittar nog jobb snabbt med om än inte lika snabbt.
Och om jag då trivs med ev nytt jobb så kan han då börja fundera på annat jobb i annat område än restaurang.

När jag frågar mig själv vad jag vill göra så vet jag inte 100%. Men kanske som assistent på fullblodsstuteri? Galopphästar (inte rida dock, vill jobba med fölston och unghästar från marken).

Eller hotell? Typ receptionist eller "allt i allo" om det är ett mindre ställe...?

Sambon har också några ideer han vill prova, tex bilförsäljare med grundlön men extra $ för varje såld bil...?

Så det är ju inga stooora drömmar vi har mer än att ha ett kul, givande jobb där vi trivs :)
 
Alternativen är några stycken, vi kan hur som helst inte flytta innan sista November har vi kommit fram till.

1. Jobba på och härda ut tills dess.

2. Sambon säger upp sig nu och hittar ett nytt tillfälligt jobb (förmodligen inte heltid eller den lön han har idag, men åtminstone slipper han våndas att åka till jobbet varje dag och undra om "cheferna vaknade på rätt sida eller ej". Packa upp och flytta sista november.

3. Försöka hitta ett mer långvarigt jobb på ön och jobba till Mars och se hur vi känner då.


Själv är jag lite antingen eller. Jag trivs ju samtidigt som jag vet att jag kanske har max 6-12 mån kvar "i mig" på ranchen ändå. Så att flytta nu eller då kanske inte spelar så stor roll... det är det där läskiga steget att ta och bestämma sig.
Samtidigt varken vill eller kan jag stanna om min sambo mår dåligt.
Och han känner tvärt om, att han härdar ut vad som helst för att jag ska vara glad.
Men för vår relation är det ohållbart som det är nu.

Men också går det upp och ner, han har bra dagar på jobbet också men det börjar bli mer dåliga än bra nu veckovis...
Måste ni alltså säga upp huset nu för att kunna flytta sista november?

Jag hade nog valt alternativ 2 beroende på hur ohållbart det känns. Om han är upprörd och stressad varje kväll så är det inte värt det att fortsätta till i November.


Måste ni alltså säga till nu om ni vill bli kvar efter November.?
Du säger ju själv att du antagligen vill byta jobb om 6-12 månader och om du ska det så är det väl 4 mån bara till sista November?
Om du så allvarligt överväger att byta jobb så är väl en flytt det bästa?

Oavsett så måste sambon byta jobb.Det låter inte hållbart i längden. Och om det inte fanns några kök, eller annat som har chans att bli långvarigt han kan jobba i/med på ön och något annat yrke för dig så måste ni ju flytta relativt snart i alla fall?
 
Så vårt hus-kontrakt är 6 månader i taget.
15 september - 15 mars

Vi har möjlighet att hyra månadsvis med (huset är till salu) men då är (har det varit) ingen säkerhet för oss. Men detta överväger vi just nu. Eller fråga om vi kan signa 3 månader (efter 15 september).

Min mamma kommer till Aus 1-15 okt och det är anledningen att vi inte kan lämna innan. Samt vi behöver 2-3 veckor att packa ihop, städa huset osv.... så därför tänker vi sista november eller så... OM vi nu bestämmer oss för det.
 
Kan han stå ut till mars för att samla ihop buffert, gör det.

Annars flytta så snart ni mäktar med :)

Tror tyvärr inte han kan stå ut på nuvarande jobb till mars. Ev om han kan jobba i annat kök tills mars men vet inte om han egentligen vill det. Men jag vet att han skulle göra det för mig om jag bad honom. Men jag vill ju att han ska vara glad med.


Han ska ha möte med båda sina chefer idag. Jag gissar att det kommer sluta med att han säger upp sig.
Jag har sagt att jag står bakom honom i vad som än händer under mötet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev för ett tag sen här i dagboken om min sambos deprimerande arbets/livssituation och känner att jag vill göra en uppdatering nu...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Snart har jag varit anställd på mitt nuvarande jobb i fem månader. Fem månader, och jag har ännu inte hittat min roll, min mening eller...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp