Ljudrädsla och hund 2

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Är lite sugen på en valp 😇

Har dock en tik som börjat bli rädd för ljud. Det är inget som påverkar henne i vardagen då det är fyrverkeri som hon reagerar på, samt att hon blir lite rädd när jag (ingen annan, bara jag) smäller med bestick ner i tallriken (vilket jag såklart försöker undvika så det sker sällan). Då vänder hon bort huvudet, inget annat.

OM jag skulle köpa en hundvalp, vad skulle ni säga är oddsen för att rädslan smittar av sig på den andra hunden? Kommer var sketnoga med lynnet på föräldradjuren såklart.

Finns inte den genetiska predispositionen för att utveckla rädslor så kommer valpen inte bli rädd bara för att den äldre hunden är det.

Viktigt dock att kolla släkten runt föräldradjuren och även höra om det är några som utvecklat ljudrädslor efter BPH/MH eftersom det generellt sett görs när hundarna är unga och det är inte ovanligt att ljudrädslor utvecklas efter att hunden blivit 1,5-2 år.

Min första hund hade en del rädslor inkl. Ljud och det var inget som påverkade hund nr 2 alls trots att han växte upp med hund nr 1. Hund nr 2 var absolut helt orädd för höga ljud hela livet. Han lyfte inte ens huvudet när raketerna smällde av nästan rakt över oss. Hund nr 1 låg under ett bord och tyckte det var jobbigt när raketerna sköts en bit bort.

Förrförra hunden var skotträdd. När vi köpte förra hunden var jag noga med att träna honom redan från valpstadiet, vi åkte till klubbens platsliggning med skott och lekte osv.
Han var aldrig bekymrad trots att hon var det.

Är lite sugen på en valp 😇

Har dock en tik som börjat bli rädd för ljud. Det är inget som påverkar henne i vardagen då det är fyrverkeri som hon reagerar på, samt att hon blir lite rädd när jag (ingen annan, bara jag) smäller med bestick ner i tallriken (vilket jag såklart försöker undvika så det sker sällan). Då vänder hon bort huvudet, inget annat.

OM jag skulle köpa en hundvalp, vad skulle ni säga är oddsen för att rädslan smittar av sig på den andra hunden? Kommer var sketnoga med lynnet på föräldradjuren såklart.
Tror inte det är något problem då antagligen den nya hunden förhoppningsvis mer kommer reagerar på er reaktion och inte den andra hundens.

Min första hund blev rädd för åska och fyrverkerier med åren och reagerade genom att rusa upp och skälla. När jag skaffade hund nummer två tog jag ibland ut honom på promenader när det åskade under en längre stund, men vid nyår fanns det förstås ingen sådan möjlighet. Något gott att tugga på räckte för att ynglingen skulle vara fullt upptagen även när det inte var tillräcklig distraktion för den äldre. Hund nummer två visade aldrig några tecken på ljudrädsla.

Liknande trådar

• Ljudrädsla - så tyst som möjligt eller mycket ljud?
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!
  • Hund och bebis
  • Osäker hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka