Lön i äldreomsorgen

Trissa

Trådstartare
Det har kommit upp en jobbmöjlighet för mig, som är väldigt bra på flera sätt. Enda haken är det bara är halvtid i nuläget... Det finns goda möjligheter till en heltid längre fram, men jag måste ju försörja mig tills dess i så fall. Spontant tänker jag då på äldreboende eller hemtjänst, eftersom jag har jobbat där under lov och helger när jag läste. Så jag har erfarenhet, men ingen utbildning. Jobbar gärna natt!
Jag vet inte alls vad löneläget är idag, eller ob, och funderar nu på hur mycket jag behöver jobba för att komma upp i säg 15 000 kr i månaden innan skatt?

Kan man som vik bestämma vilka dagar/nätter man jobbar, eller är det att ta vad man får?
 
Kan man som vik bestämma vilka dagar/nätter man jobbar, eller är det att ta vad man får?

Inom vår kommun vet jag att det finns ett system som vikarier kan skriva in vilka dagar de är tillgängliga för jobb. De loggar in på det hemifrån på datorn eller mobilen. Men sen är det ju ingen garanti att de får jobb just de dagarna det beror ju på behovet. Om du har någon kommun som ligger på rimligt avstånd från där du bor kan det ju finnas möjligheter att ta vik i två kommuner och därmed öka chanserna till arbete.

Jag vet inget om löneläget men om du känner att du får för lite jobb så går det väl även att titta på andra områden att vara vikarie i t.ex. personlig assistent.
 
Kan man som vik bestämma vilka dagar/nätter man jobbar, eller är det att ta vad man får?
Jag jobbar statligt inom missbruksvård där vi har mycket vikarier. De timvikarierna får ett sms som de kan tacka ja till om det är akut. Det finns också tillgänglighetsschema, men det är inte alltid någon kollar på det verkar det som, utan alla vikarier får de där sms:en.

Man får ju berätta vilka förutsättningar man har, oftast är ju ledningen helt med på att vikarier har andra jobb eller pluggar eller vad det är samtidigt. Det finns ju ingen som vill jobba deltid som timvikarie utan något annat jobb.
 
Det har kommit upp en jobbmöjlighet för mig, som är väldigt bra på flera sätt. Enda haken är det bara är halvtid i nuläget... Det finns goda möjligheter till en heltid längre fram, men jag måste ju försörja mig tills dess i så fall. Spontant tänker jag då på äldreboende eller hemtjänst, eftersom jag har jobbat där under lov och helger när jag läste. Så jag har erfarenhet, men ingen utbildning. Jobbar gärna natt!
Jag vet inte alls vad löneläget är idag, eller ob, och funderar nu på hur mycket jag behöver jobba för att komma upp i säg 15 000 kr i månaden innan skatt?

Kan man som vik bestämma vilka dagar/nätter man jobbar, eller är det att ta vad man får?


De flesta kommuner har ett slags tillgänglighetssystem för vikarier. Dock så är det större chans att få pass om du kan jobba kvällar och helger.

Räkna med en ingångslön runt 18-19000
 
Jag hat jobbat inom äldreomsorgen i drygt 15 år (är nu tjänstledig för studier). I min kommun finns det goda möjligheter till jobb som vikarie. Precis som någon ovan skriver så loggar vikarierna in i ett datasystem och klickar i vilka dagar och tider de är tillgängliga. De blir bokade via sms.
I min kommun ska man helst vara undersköterska för att få jobba natt, alternativt ha mycket erfarenhet eftersom det är mycket ensamarbete på natten. I övrigt är det dag eller kvällspass. Dagpassen börjar 6.45 och kvällspassen slutar 21.15.
Angående lön så behöver du nog jobba mer än halvtid för att komma upp i 15000kr före skatt som outbildad och ny inom äldreomsorgen. Beror så klart på hur mycket helger du jobbar. Kan inte OBn på rak arm men ob för kväll är endast någon krona extra så det är inte så mycket att räkna med. En helg för mig genererar ca 1000kr inkl ob. Då jobbar jag ca 25 timmar på en helg.
Jag jobbar 85% och efter skatt inkl ob så har jag fått ut mellan 16 -17000kr beroende på obn.
 
Grundlönen för ett vårdbiträde i min kommun är/(var för två år sen) 116 kr/tim, som ett riktmärke.
 
Jag är fastanställd undersköterska i äldrevården och får ut typ 13000 på min 60% med OB och så. Fick ungefär 15000 när jag jobbade 75%.
 
Det har kommit upp en jobbmöjlighet för mig, som är väldigt bra på flera sätt. Enda haken är det bara är halvtid i nuläget... Det finns goda möjligheter till en heltid längre fram, men jag måste ju försörja mig tills dess i så fall. Spontant tänker jag då på äldreboende eller hemtjänst, eftersom jag har jobbat där under lov och helger när jag läste. Så jag har erfarenhet, men ingen utbildning. Jobbar gärna natt!
Jag vet inte alls vad löneläget är idag, eller ob, och funderar nu på hur mycket jag behöver jobba för att komma upp i säg 15 000 kr i månaden innan skatt?

Kan man som vik bestämma vilka dagar/nätter man jobbar, eller är det att ta vad man får?

Personlig assistent då? Där kan det ju finnas alla dessa tider, från några timmar, till hela dygn. Gör du ett dygn i veckan tex så är det ju i princip en halvtid.
Jag har en timlön på 151kr, sen tillkommer ob såklart.
 
Det har kommit upp en jobbmöjlighet för mig, som är väldigt bra på flera sätt. Enda haken är det bara är halvtid i nuläget... Det finns goda möjligheter till en heltid längre fram, men jag måste ju försörja mig tills dess i så fall. Spontant tänker jag då på äldreboende eller hemtjänst, eftersom jag har jobbat där under lov och helger när jag läste. Så jag har erfarenhet, men ingen utbildning. Jobbar gärna natt!
Jag vet inte alls vad löneläget är idag, eller ob, och funderar nu på hur mycket jag behöver jobba för att komma upp i säg 15 000 kr i månaden innan skatt?

Kan man som vik bestämma vilka dagar/nätter man jobbar, eller är det att ta vad man får?
Om du vill jobba kvällar och helger så kolla med matbutiker. Då är det bra ob också.
 
Jag är timvikarie i hemtjänsten (ej utbildad) och lägger mig tillgänglig via en app.
Pga en ryggskada så har jag 50% sjukersättning och får därför bara jobba halvtid.
Lönen är mycket varierande beroende på hur mycket kvällar, helger och röda dagar jag jobbar.
Som sämst har jag fått ut 8600:-. Då jobbade jag inga helger el röda dagar och få kvällar.
Som mest 12300:-. Då hade jag jobbat 4 röda dagar, två hela helger+ alla söndagar och 50/50 dagtid/kväll.
Grundlönen i min kommun är 133:- /h som outbildad.
 
Tack alla för bra input, nu kan jag räkna lite vettigare på det! Jag behöver nog inte riktigt upp i en halvtidslön, för mina pendlingskostnader kommer att gå ner rätt mycket om det här blir av. Intressant tanke om personlig assistent också, det ska jag kolla vidare på!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Behöver er hjälp att räkna ut tjänstgöringsgrad och lön. Jag har blivit erbjuden ett jobb. Jag arbetar i nuläget 75%, heltid på jobbet...
Svar
11
· Visningar
1 632
Senast: Ainon
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp