Lön i grejer

MissFideli

Trådstartare
Efter att ha varit inne i en hästaffär och drömt om alla saker jag vill köpa till hästen jag inte har, så dök en fråga upp.
Säg att man skulle börja jobba extra i en affär, men vill plocka ut lönen i grejer från affären istället. Går det? Hur blir det med skatt osv? Beräknar man värdet på saken i inköpspris eller utpris?
 
Sv: Lön i grejer

eller sa betalar du bara av dem med din lon (antagligen till rabatterat pris). Sa har det iaf varit nar jag jobbat i butik.
 
Sv: Lön i grejer

Tror inte man får göra så faktiskt..dels kan det gå som ogiltig skatteförmån men sen måste ju även sociala avgifter och skatt betalas fr en riktig lön och hur ska arbgivaren komma runt det?

Man brukar ha förmånen m personalrabatt tex men hur skulle det se ut i samhället om vi hade byteshandel? Nä, tror det blir rätt svårt att genomföra.

I matbutiker, lager eller kök som ett exempel får man inte ens ta hem mat/varor egentligen..även om många gör det på mat som ska slängas pga en dags utgånget datum men det ska eg kasseras
 
Senast ändrad:
Sv: Lön i grejer

Man brukar få någon form av personalrabatt, kanske 10-20%. Man får inte ta ut lönen i varor; det skulle ju bli svartjobb.
 
Sv: Lön i grejer

Sociala avgifter kan väl betalas ändå? Man tar ju ut varor i samma värde som lönen, och sociala avgifter betalas ju innan. Men det är nog som Inglorion skriver, man får ta ut lönen i pengar och köpa sakerna.
 
Sv: Lön i grejer

Svartjobb? Varför? Man betalar ju allt som ska betalas ändå.

Jag förstod nog inte hur du menade riktigt. Om du är anställd i affären betalar förstås ag dina sociala avgifter osv. Men ta ut lönen i grejer? Ag har ju köpt in grejorna för att tjäna på dem, så mer än personalrabatt ska du nog inte räkna med.

Alternativet är ju att hjälpa till några timmar och ta ut lönen i varor = svartjobb. Förekommer säkert en hel del.
 
Sv: Lön i grejer

Det är fritt att avtala om lön precis hur man vill så länge man betalar soc och skatt i vanlig ordning. Då är det nog själva marknadsvärdet på sakerna du får i lön som ligger till grund för beskattning. I teorin är det möjligt men kan vara lire trassligt bokföringsmässigt för arbetsgivaren så det blir nog svårt att hitta någon som vill gå med på de villkoren.
 
Sv: Lön i grejer

Hur kan det bli svartjobb om hon väljer att ta ut lönen i grejer istället för kontanter? Hon jobbar enligt avtal men väljer istället för att få lönen insatt på ett konto att ta ut motsvarande summa efter skatt i varor, dvs hon utnyttjar ev personalrabatt och det regleras med motsvarande löneavdrag. Om hon tar ut hela lönen eller delar av den via personalköp är ju upp till henne, det blir inte svartjobb för att hon köper en sadel eller ett täcke via löneavdrag, enda skillnaden är att hon får en sadel betald för skattade medel istället för att pengarna åker runt via lönekonto och tillbaka till butiken.

Jag och säkert många fler har kunnat handla av arbetsgivaren och fått det reglerat direkt på lönenspec tillsammans med skatteavdrag, ev förmåner och semesterersättningar. Helt vitt och lagligt. Tror du exvis restaurangpersonal betalar sin mat kontant eller att det anges antingen som förmån eller löneavdrag på lönespecen?
 
Sv: Lön i grejer

Ja, det kan jag absolut tänka mig att det blir. Trassligt alltså.
Jag har inga planer på att göra det, det var bara en tanke som slog mig.
 
Sv: Lön i grejer

Hur kan det bli svartjobb om hon väljer att ta ut lönen i grejer istället för kontanter? Hon jobbar enligt avtal men väljer istället för att få lönen insatt på ett konto att ta ut motsvarande summa efter skatt i varor, dvs hon utnyttjar ev personalrabatt och det regleras med motsvarande löneavdrag. Om hon tar ut hela lönen eller delar av den via personalköp är ju upp till henne, det blir inte svartjobb för att hon köper en sadel eller ett täcke via löneavdrag, enda skillnaden är att hon får en sadel betald för skattade medel istället för att pengarna åker runt via lönekonto och tillbaka till butiken.

Jag och säkert många fler har kunnat handla av arbetsgivaren och fått det reglerat direkt på lönenspec tillsammans med skatteavdrag, ev förmåner och semesterersättningar. Helt vitt och lagligt. Tror du exvis restaurangpersonal betalar sin mat kontant eller att det anges antingen som förmån eller löneavdrag på lönespecen?

Men hallå, jag skrev ju precis att jag inte förstod hur hon menade! Naturligtvis är det helt OK att göra som du beskriver; jag har själv gjort det. Det framgick inte riktigt av första frågan, bara.
 
Sv: Lön i grejer

Ja, och jag förklarade både för dig och för andra. Förstår inte att det ska vara så svårt om du själv gjort liknande?
 
Sv: Lön i grejer

Hej!
Jag får en vit lön och lönespec på summan, (skattar på hela beloppet) sedan skriver jag upp vad jag har "hämtat" ut och arbetsgivaren drar av inköpspris + moms för varan och sätter in slutsumman på mitt konto. Sedan medföljer ett kvitto på vad jag hämtat ut när jag fysiskt får lönespecen.

Att detta inte är helt OK enligt alla regler är jag införstådd med men tanken har slagit mig att jag både skattar och betalar moms för varorna ändå, så varför inte göra det som en löneförmån direkt på specen? Förlorar jag eller ag något på detta upplägg?

Nån som hänger med och är mer insatt som kan förklara skillnaden? Ursäkta trådkap.
 
Sv: Lön i grejer

Det är väl ingen skillnad? Mer än att det ena sättet står med på lönebeskedet och det andra får du "bara" ett kvitto på.

Din arbetsgivare kanske tycker att det är krångligare att ta med dina uttag i löneberäkningen?

Att du betalar inköpspris + moms, känns väl okej, men det kanske finns någon liten regel om det som inte jag kan så där på rak arm.
 
Sv: Lön i grejer

Du betalar butikens försäljningspris minus eventuell personalrabatt. Det dras på din lön efter att skatten är avdragen. Något annat sätt finns inte när man jobbar "vitt".

Det finns iofs ett annat sätt. Det är i så fall om butiken tillåter att du lägger till produkterna samtidigt som de lägger sin order till leverantören. I så fall betalar du troligtvis butikens inköpspris + moms.

Oavsett vilket så kan du inte sälja någon av dessa produkter vidare till kompisar o andra som nya produkter. Då konkurrerar du med din arbetsgivare och det är inte tillåtet. Om du säljer vidare som begagnat när du tröttnat på produkterna kan ingen säga något om, men då ska det synas att de är begagnade.
 
Sv: Lön i grejer

blir ju inte precis pensionsgrundande... eller om du blir arbetslös så har du ingen lönespec. osv...

ta ut lön å köp prylar istället...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 225
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 366
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp