Lön i grejer

Sv: Lön i grejer

Nackdelen som jag tänker på är att om du blir arbetslös, sjukskriven etc så kommer väl din ersättning beräknas på din lön dvs lägre om du då har tagit ut grejor?
Samma sak med pension?
Tänker att det pga det väl är bättre att få ut hela lönen och sen köpa separat?
 
Sv: Lön i grejer

Återigen så har jag ett jobb som ger mig en bra månadslön. Frågan var retorisk, som nån skrev så är det nog ingen som ger mig extrajobb på dessa premisser ändå och jag har inga planer på att fråga nån.
 
Sv: Lön i grejer

Efter att ha varit inne i en hästaffär och drömt om alla saker jag vill köpa till hästen jag inte har, så dök en fråga upp.
Säg att man skulle börja jobba extra i en affär, men vill plocka ut lönen i grejer från affären istället. Går det? Hur blir det med skatt osv? Beräknar man värdet på saken i inköpspris eller utpris?
Enkelt.
Du får exempelvis 15ooo i lön efter skatt o avgifter.
som anställd har du 15% rabatt på det du handlar
Alltså har du 15ooo att handla för

Blir väl ingen förmån, företaget skickar ju inte med ngr pengar utan du får en rabatt.
 
Sv: Lön i grejer

Enkelt.
Du får exempelvis 15ooo i lön efter skatt o avgifter.
som anställd har du 15% rabatt på det du handlar
Alltså har du 15ooo att handla för

Blir väl ingen förmån, företaget skickar ju inte med ngr pengar utan du får en rabatt.

jo för saker måste moms redovisas på å det gör det inte på lön osv... det kommer bli fel i bokföringen... bättre å "byta pengar"
 
Sv: Lön i grejer

Hej!
Jag får en vit lön och lönespec på summan, (skattar på hela beloppet) sedan skriver jag upp vad jag har "hämtat" ut och arbetsgivaren drar av inköpspris + moms för varan och sätter in slutsumman på mitt konto. Sedan medföljer ett kvitto på vad jag hämtat ut när jag fysiskt får lönespecen.

Att detta inte är helt OK enligt alla regler är jag införstådd med men tanken har slagit mig att jag både skattar och betalar moms för varorna ändå, så varför inte göra det som en löneförmån direkt på specen? Förlorar jag eller ag något på detta upplägg?

Nån som hänger med och är mer insatt som kan förklara skillnaden? Ursäkta trådkap.
Enligt lag så ska du förmånsbeskattas för det värde som du får ut som är mellanskillnaden mellan vad du betalar och den bästa rabatten som en vanlig kund kan få. Tex om det gäller en vara som inköpspris kostar 400 kr + moms och säljs till ordinarie pris till 700 kr +moms och en vanlig kund kan få 20 % rabatt så måste du betala 560 + moms för att inte behöva skatta för mellanskillnaden. På det belopp du skattar för tillkommer det också sociala avgifter för butiksägaren.

Enda sättet att komma runt det är om du kan lägga enegen order hos butikens leverantör till samma pris som butiken köper in det.
 
Sv: Lön i grejer

Det går finfint att göra. Enklaste sättet är att du får din lön som tänkte, men du får inga pengar utbetalda utan du får nettolöneavdrag på din lön.

lön
-sociala &skatter
= 10 000
- 10 000 varor.

Pysslar man med löneadministration kan jag lova att man hanterar betydligt krångligare situationer än ett sådant ;)
 
Sv: Lön i grejer

Precis, så man kan inte tjäna på det.
Tex så får inte personer anställda av ett byggbolag billigare hus, en person anställd av bilfirma en billigare bil.
Om man gör rätt vill säga ;)
 
Sv: Lön i grejer

Precis de exemplet du skrev är det på mitt jobb. Så man går inte miste om massa pengar i ex. pension, a-kassa för det vi köper dras efter. Och inkl. moms.
 
Sv: Lön i grejer

jo för saker måste moms redovisas på å det gör det inte på lön osv... det kommer bli fel i bokföringen... bättre å "byta pengar"

Vadå moms?

Den anställde får ut sin lön till konto hos företaget. Löntagaren väljer om han vill ta ut lön i pengar eller om han köper varor från företaget till ett rabatterat pris.

Naturligtvis inklusive moms.

då stämmer även bokföringen och skattemyndigheten har heller inga invändningar.;)
 
Sv: Lön i grejer

Enligt lag så ska du förmånsbeskattas för det värde som du får ut som är mellanskillnaden mellan vad du betalar och den bästa rabatten som en vanlig kund kan få. Tex om det gäller en vara som inköpspris kostar 400 kr + moms och säljs till ordinarie pris till 700 kr +moms och en vanlig kund kan få 20 % rabatt så måste du betala 560 + moms för att inte behöva skatta för mellanskillnaden. På det belopp du skattar för tillkommer det också sociala avgifter för butiksägaren.

Enda sättet att komma runt det är om du kan lägga enegen order hos butikens leverantör till samma pris som butiken köper in det.

Gå in på en bygghandel så ser du att 20% inte är ovanligt att en kund kan förhandla till sig .

Och det förslaget är ju genomförbart
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
751
Senast: Fetaost
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 226
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp