Löneanspråk

touche

Trådstartare
Åh, hur formulerar man det bäst? Hur vet man vad man ska begära? Vet ju vad jag vill ha, men det kan lika gärna vara 8' under vad de är villiga att betala och jag vill inte riskera att inte få jobbet pga för högt löneanspråk.. Om man vill att de nämner en siffra först, hur ska man formulera det? Kan man vända sig till facket för att få något att grunda sitt beslut på o ha lite argument? Vill sååå gärna ha jobbet..! Ha försökt googla men tjänsten är som administratör = finns tusen olika inriktningar, olika mkt ansvar osv. så det känns inte helt rätt att bara se vad andra har ungefär. Har kollat på Unionens rekommenderade spann, men där är det en diff på 7 tusen från lägsta till högsta, vilket är ganska stort. Är svårt att sätta ett värde på sig själv...
 
Sv: Löneanspråk

Lägg ett bud som ligger lite under mitten av högsta/lägsta lön (för att visa vad du går för) och vilkora att om anställningen blir fast efter prövotiden skal lönen höjas till 80% av högsta lön, och efter ytterligare ett år till 100% samt att lönehöjning därefter årligen skal göras enligt branchens och fackets övernskommelse.
 
Sv: Löneanspråk

Ja problemet är väl bara att när man googlar om vad andra administratörer har så brukar de ligga precis på den nedersta gränsen, därför känns det rätt aggressivt att gå på halva direkt...
 
Sv: Löneanspråk

Jag brukar aldrig ange summor i första taget utan när de frågar om löneanspråk så säger man att man inte vet vad det ligger på för en sådan här tjänst men att man är övertygad om att arbetsgivaren kommer att erbjuda en marknadsmässigt gångbar lön. Då har man satt ribban för att de får komma med ett förslag först och sen får man förhandla ifall man t ex tycker det är lågt :)
 
Sv: Löneanspråk

Unionen är superbra att ringa och bolla med. De har mer detaljerad statistik än vad som finns ute på nätet, bl a efter vad du kommer ha för ansvar.
 
Sv: Löneanspråk

Åh, det var ett bra sätt att framföra det på! Jag vill gärna att de nämner en siffra först.. :)

room101: Ja, Unionen tänkte jag ringa och höra med, skönt att ha lite på fötterna även om man kanske inte vill skylta med facket vid samtalet :D
 
Sv: Löneanspråk

Fast en smart arbetsgivare går aldrig på det tricket...som arbetsgivare vill man ju alltid höra vad den sökande tänker sig för att sen ta med det i beräkningen när man väljer mellan flera som har samma kvalitéer.

Var inte blyg, tänk på att du kan aldrig få en årlig löneförhöjning, eller iaf nästan aldrig, så du kommer upp i din "lägsta" önskade lön om du lägger dig långt under det. Tycker du ska kolla med facket på orten om de vet vad en administratör tjänar o sen begär du det eller ngt under om du inte har så stor erfarenhet.
 
Sv: Löneanspråk

Fast en smart arbetsgivare går aldrig på det tricket...som arbetsgivare vill man ju alltid höra vad den sökande tänker sig för att sen ta med det i beräkningen när man väljer mellan flera som har samma kvalitéer.
.

Va? Jag har alltid fått en summa som riktlinje när jag sagt sådär. Men mina arbetsgivare har väl inte varit så värst smarta då i sådana fall.
Tror dock inte jag blivit vald för att jag lagt mig lägst utan snarare för att mina kvalitéer vägt över.

Ett annat tips är om man vet namnet på någon som jobbar på samma ställe så kan man ringa Skatteverket och begära ut info om vad vederbörande tjänar. Det är offentliga uppgifter. Då har du ju svart på vitt vad en anställd på samma ställe har i lön :)
En gammal kollega till mig gjorde så och när hon så sa vad hon hade för löneanspråk så sa blivande chefen att "ojojoj, sådär mycket har ingen på xx tjänst" och då kunde hon ju lätt säga att hon visste åtminstone två som hade det. (hon fick jobbet med den lön hon krävde).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 634
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 110
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 627
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 693
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp