Bukefalos 28 år!

Löneförhandla

Shaadoow

Trådstartare
Ok, nu börjar det dra ihop sig med skräckblandad förtjusning och jag ska inom en snar framtid på flertalet arbetsintervjuer :up::nailbiting:

Jag vet vad jag absolut minst kräver och bör få i lön även om jag är ganska säker på att mötas av försök att sänka mina krav. Har en del bra argument i ryggen men vet inte hur jag ska lägga upp det.

Vad ska man göra anspråk på? För visst bör jag lägga mig högre än min sk minimilön? Jag menar, det är väl det som är att förhandla, eller?
Hur skulle ni lägga upp er löneförhandling?
 
Sv: Löneförhandla

Jag brukar säga att jag vill utgå från medianlön för aktuell befattning och då kan man starta diskussionen där.

Ligger dina anspråk högre än så kan du ta upp det i diskussionen. Att medianlönen ligger på X kr men jag har A och B som motiverar en högre län än det.

Facket bör ha koll på medianlön och kvartiler
 
Sv: Löneförhandla

Jag brukar fundera på vad det absolut lägsta är jag kan tänka mig att göra jobbet/uppdraget för och då väger jag in hur kul/meningsfullt det är och om det kan generera något mer på sikt.

Sen dubblar jag den summan och börjar där.
 
Sv: Löneförhandla

Jag brukar försöka tänka att löne diskussionen inte är personlig utan att det är vilken ekonomisk förhandling som helst.
Det gäller att strids sakligt!
Ha samma känsla i kroppen som att du diskuterar med person i kassan på valfri butik, där det stod 100kr på hyllan men hon vill ha 150kr betalt. Alltså sakligt tryggt och med vetskapen om att det kan ha varit felmärkt eller fel hylla du tittat på men att du försöker att få ner priset till det du tycker är rätt!

Flummigt svar... Sorry!
 
Sv: Löneförhandla

Framförallt ska du ha väl underbyggda argument för varför du ska ha den lön du begär. Typ: Jag har under året som gått lärt mig ditt o datt som jag inte kunde förut och i år siktar jag på att internutbilda mig mer inom alla områden jag behöver.

En löneförhandling går ju lite ut på att sälja in till chefen att du har blivit så mycket duktigare att du förtjänar en högre lön. Och då måste du ju tala om VARFÖR du ska få det. Lite samma sak som när man söker jobb och säljer in VARFÖR de ska välja just dig.
 
Sv: Löneförhandla

Dubblar! Wow!!


Jag vet inte om Mix var seriös med just "det dubbla" men faktum är att män generellt går in med ett helt annat självförtroende än kvinnor när det kommer till löneförhandling och löneanspråk. Många är de män som inte skäms för att kräva rejäl lön.

Därmed inte sagt att det självklart är positivt i form av ett bevis på imponerande självförtroende och förmåga att se sitt eget värde.
Har man inte täckning för sitt löneanspråk i form av realism och faktisk kompetens så är det, i de fall jag sitter på andra sidan skrivbordet, direkt diskvalificerande.
 
Sv: Löneförhandla

Jo, jag var seriös. Sen har det bara hänt en gång att jag fått ett "okej!" och då blev jag ganska ställd. Sen brukar mitt lägsta ofta vara ganska lågt så det har aldrig blivit någon direkt fantasisumma som jag levererat och ibland jobbar jag gratis, fast inte åt företag förstås.
 
Sv: Löneförhandla

Det jobbiga med yrket är att det inte finns nån direkt riktlinje för vad som är och vad som bör vara medianlön. Dels pga. ny och längre utbildning i yrket samt brist på behöriga och större krav och risker på de behöriga.
Därav känns det lite svårt att veta vad som är rimligt O_o

Men då är det alltså fullt rimligt att jag till en början föreslå en högre lön än den jag alltså allra minst kan tänka mig?
 
Sv: Löneförhandla

Det jobbiga med yrket är att det inte finns nån direkt riktlinje för vad som är och vad som bör vara medianlön. Dels pga. ny och längre utbildning i yrket samt brist på behöriga och större krav och risker på de behöriga.
Därav känns det lite svårt att veta vad som är rimligt O_o

Men då är det alltså fullt rimligt att jag till en början föreslå en högre lön än den jag alltså allra minst kan tänka mig?

Du an väl inte utgår från vad du allra lägst kan tänka dig? Det lär ju knappast vara arbetsgivarens uppgift att övertala dig till en högre lön än du själv anger?

Ta ett djupt andetag och föreställ dig vad du verkligen vill ha. Sedan argumenterar du för det. :)
 
Sv: Löneförhandla

hehe nej, de där var lite klantigt skrivet av mig kanske :p

Jag har själv satt en gräns som jag tror är något högre än "medianlönen" (om det nu finns en sån..) men jag tänker inte gå under den gränsen, har lovat mig själv att piska upp mig ordentligt och inte backa en millimeter :sneaky: är planen iaf..
Men får ju dock lite kalla fötter av att göra anspråk på den lönen så då känns det ju saftigt att dra på ännu mer bara för att ha att pruta på så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Löneförhandla

Jag vet inte om jag fått mina anspråk prutade. Någonsin?

(vilket kanske säger mer om mina löneanspråk... ;) )
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 655
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 694
Senast: _Taggis_
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 990
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp