Kollega som struntar i arbetsuppgifter och belastar oss andra...

Rapportera till chefen efter varje skift. Datum och klockslag och vad som är ogjort. Be de andra göra likadant.
Det är svårt för en chef att göra något om ärendet förs fram som att "person x brukar sköta sig dåligt". Samtidigt ser jag ju att chefen inte gör ett vidare bra jobb, men någonstans måste ni börja.

Spara alla rapporter åt sig själv också ifall de behövs senare.

Jag gör det redan. Jag kan inte tvinga de andra däremot, dels för att alla upplever detta olika och dels för att om jag uttryckligen säger åt dem att göra detta så blir jag drivande i "häxjakten". Det är inte jag som är bov i detta och jag tänker inte få den rollen heller. Jag vill att det liksom bara ska visa sig per automatik om en ser till tid och mängd av rapporter.
 
Både ja och nej. De gånger det tagits krafttag har övriga känt sig kontrollerade, de skickas mejl om "varför har du dessa miljövärden på ditt skift" och liknande som upplevs som påhopp. Vilket jag kan förstå. Vårt jobb är sådant att processer löper över längre tid än de timmar vi jobbar, ett misstag från i förrgår kan drabba en idag tex. Det blir jättesvårt att göra såna kontroller som bara kan härledas till en specifik person på ett specifikt skift. Till saken hör också att underhållet är ganska eftersatt, dvs vi har inte förutsättningar att kunna hantera allt som uppstår. Även om vi vill. Men det är sånt som ledningen visar noll förståelse för, eftersom de inte riktigt vill se att det ligger annat än bara mänsklig faktor bakom.
Tex kan en fråga vara "varför har du så mkt plast i slutet?" när svaret är "för att vi stoppar in plast och då kommer det ut mer plast än om vi stoppar in trä". Varpå svaret blir direkt förnekande "Nej vi har inte stoppat in plast för vi köper bara trä" och går en då ut och tittar i inmatningen ligger det fullt av plast där. Ja det är en grov förenkling men det är verkligheten. De som beställer bränsle tillika ställer krav på oss som jobbar med drift, kontrollerar inte vad de får i verkligheten och allt som blir fel i förhållande till det är driftpersonalens fel.

De övriga orkar helt enkelt inte med dessa idiotiska kontroller. Då är det enklare för dem att handskas med en "låt gå"-attityd.

Aha, knepigt ledarskap är onekligen svårfixat.
 
Aha, knepigt ledarskap är onekligen svårfixat.

Ja det är grundproblemet. Helt klart.

Tråden till trots kan jag säga att jag älskar mitt jobb dvs mina arbetsuppgifter i grunden. Däremot är det otroligt hur mkt trivsel som kan sabbas av att en person har taskig attityd, samt i kombo med dåligt ledarskap. Ett konstaterande.
Personligen drivs jag av en stark tro på rättvisa, det är därför jag tar så hårt på att vissa kan glida undan på bekostnad av andra och att det dessutom lönar sig.
 
Jag gör det redan. Jag kan inte tvinga de andra däremot, dels för att alla upplever detta olika och dels för att om jag uttryckligen säger åt dem att göra detta så blir jag drivande i "häxjakten". Det är inte jag som är bov i detta och jag tänker inte få den rollen heller. Jag vill att det liksom bara ska visa sig per automatik om en ser till tid och mängd av rapporter.
Men inte i något rapporthäfte eller så utan maila chefen och gärna samtidigt någon annan ansvarsperson. Chefens chef eller någon fackligt anställd. Det måste synas att inte chefen tar itu med problemet.
 
Ja vi har en loggbok som jag använder mig friskt av. Tex "Idag inträffade följande till följd av att detta inte hade gjorts. Det vore fint om ALLA gjorde sina rutiner så att detta kan undvikas". Inte för att påverka personen i fråga, utan för att det ska bli synligt för chefen.
Jag tycker att du ska skippa kommentaren om att alla (speciellt med versaler) ska göra/inte göra ngt. Du är inte de andras arbetsgivare och riskerar dessutom att bli sedd som en gnällande/ojuste/skvallrande/osolidarisk (eller vad de nu kan tycka) kollega både av kollegorna och chefen/cheferna/facket. Du ska bara kallt konstatera "det här var inte gjort", "dörren stod olåst", "det här hände/hände inte" utan påpekanden eller orsak. Loggboken är det som kan behövas (av chefer) som underlag för att t ex konfrontera personen eller om det går längre. Då ska den vara "ren" från ovidkommande och sådant som ev kan skada dig eller någon annan. (Står det t ex "ALLA" så kan ju det tolkas som att det är problem med fler än just den aktuella personen eller att det är något som är "kutym" men att du retar dig på det).
Dock tror jag att det, så som du beskriver det, är liten chans att det ska hända något, det verkar finnas alldeles för många bindningar, relationer och lång historia av att inget händer.
 
Om ingenting fungerar, be om att inte bli schemalagd just efter denna personens pass? Som nödlösning alltså.

Det innebär ju att nån annan får dras med hen. Vi rullar på 6v-schema så det är inte "bara" att byta schemarad. Dessutom blir det inte i år, eftersom schemat infaller så att jag för första gången på 5 år kommer att vara ledig över jul :angel:

Men ja. Jag har tänkt föreslå den tanken, om Ingenting annat funkar. Vi får se.
 
Men inte i något rapporthäfte eller så utan maila chefen och gärna samtidigt någon annan ansvarsperson. Chefens chef eller någon fackligt anställd. Det måste synas att inte chefen tar itu med problemet.

Nä det är digitalt och går ut på hela företaget. Gör en dessutom en avvikelse går det direkt till chefens mejl utöver loggrapporten som i sin tur är kopplad till avvikelsen. Chefens chef är tyvärr ett ännu sämre alternativ, då hen är orsaken till mkt av dåligt ledarskap här. Nästa steg är VD och det känns ju lite väl overkill på den här nivån.
 
Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar oss andra. Vi jobbar ensamma på våra skift och har ett antal rutiner som vi ska göra varje dag, det är lika för alla. Men då en person notoriskt skiter i detta så blir den som kommer efter lidande, denna person som kommer efteråt är dessvärre ofta jag pga hur vårt schema ligger.
Detta innebär tex att jag får ägna min arbetstid till att reda upp saker som kollegan av oaktsamhet eller lathet inte styrt upp. Det innebär i sin tur att jag missar grejer som jag annars hade haft tid och möjlighet att upptäcka och avstyra, men som blir nya problem pga att jag får lägga tid på att "städa upp" istället för att förebygga. Snöbollseffekt. Det händer även att jag kommer till jobbet inför ett nattskift och konstaterar att rent säkerhetsmässiga rutiner inte gjorts på kvällen, varpå jag får gå runt och göra detta nattetid. Eftersom vi har ett ensamarbete finns det en poäng att detta inte skall göras nattetid, men jag bryr mig om min egen säkerhet och kan inte låta det vara ogjort. Det handlar tex om att låsa ytterdörrar och liknande så att obehöriga inte ska kunna ta sig in, både för vår och obehörigas säkerhet då jag jobbar på en industri där det förekommer både höga tryck, temperaturer, roterande maskiner och kemikalier.

Problemet är välkänt bland kollegor och chef, då personen jobbat i 10 år och alltid varit mer eller mindre likadan. Mina kollegor har gett upp, då de redan försökt med alla medel att få personen att skärpa sig. Både genom att samtala och förklara på ett fredligt sätt, bli förbannade och ryta ifrån, ta upp med närmaste chef etc. Inget händer annat än kortsiktigt för att sedan återgå i gamla mönster. Jag har jobbat betydligt kortare tid än alla andra men har nu sett mönstret alltför länge och min stubin är brunnen.

Att personen själv ska inse och förstå samt börja by sig är uteslutet. Hen har helt enkelt inget intresse av det, och skiter fullständigt i att andra drabbas. Jag har aldrig träffat nån mer egoistisk och nonchalant person, och jag tänker inte se det som mitt ansvar att ändra på detta beteende.

Min fråga till bukeoraklet är snarare följande: Hur ska jag bemöta min chef ang detta problem?

Jag har påtalat för chefen, och så har även andra gjort. Jag blir förbannad av att gå till jobbet varje dag och göra både mitt jobb samt föregående kollegas, när hen bevisligen kan gå hit och inte göra ett jävla skit och dessutom ha högre lön än mig. Detta har jag sagt till min chef, ordagrant, samt frågan chefen Varför jag ska gå hit och sköta mig och engagera mig när en annan person bevisligen kan skita i allting utan påföljd. Fick inget svar då chefen antagligen blev rätt överrumplad av min rättframhet, men nu har jag medarbetarsamtal om två veckor och inför detta vill jag att buke hjälper mig med argument och upplägg ;)
Jag kommer att påminna chefen om min frågeställning.

Ang personens beteende så har chefen sagt att det är svårt eftersom vi jobbar ensamma, enda sättet för chefen att kunna konfrontera måste ju isåfall föregås av angiveri och att snoka på personen. Vilket chefen tycker är svårt. Jag köper det till viss del, men nu råkar jag veta att övriga kollegor fått de här förklaringarna i 10 års tid och Ingenting har skett. Det känns som undanflykter för att slippa konfrontera den som missköter sig.

Naturligtvis finns ju alternativet att byta jobb. Men jag tänker att nåt vettigt måste ändå kunna sägas i frågan innan jag drar det dithän.

Avvikelser. Skriftliga. Varje. Djävla. Gång. På varje sak som missas.

Det går inte att ignorera.
 
Jag tycker att du ska skippa kommentaren om att alla (speciellt med versaler) ska göra/inte göra ngt. Du är inte de andras arbetsgivare och riskerar dessutom att bli sedd som en gnällande/ojuste/skvallrande/osolidarisk (eller vad de nu kan tycka) kollega både av kollegorna och chefen/cheferna/facket. Du ska bara kallt konstatera "det här var inte gjort", "dörren stod olåst", "det här hände/hände inte" utan påpekanden eller orsak. Loggboken är det som kan behövas (av chefer) som underlag för att t ex konfrontera personen eller om det går längre. Då ska den vara "ren" från ovidkommande och sådant som ev kan skada dig eller någon annan. (Står det t ex "ALLA" så kan ju det tolkas som att det är problem med fler än just den aktuella personen eller att det är något som är "kutym" men att du retar dig på det).
Dock tror jag att det, så som du beskriver det, är liten chans att det ska hända något, det verkar finnas alldeles för många bindningar, relationer och lång historia av att inget händer.
Tror detta är väldigt viktigt.
Inte rikta det måt någon speciell person utan koppla loss det. Beskriv händelsen, inte varför eller vem.
 
Människor är generellt konflikträdda och blir man ordentligt upprörd/förbannad varje gång något glöms (om det inte verkar vara enstaka omedvetna misstag) så skärper sig folk generellt. Dom mumlar över att man är otrevlig men aktar sig för att göra om det.
Men ta inte den typen av diskussioner i skrift utan helst ansikte mot ansikte, oavsett om det är med chef eller kollegan.

Skriv avvikelser sakligt och utförligt, prata med chefen, föreslå nya rutiner osv varje gång det händer. Om du orkar, ta diskussionen med kollegan. Själv skulle jag inte dragit mig för att ringa upp människan och gorma lite om det uppenbarligen var saker som glömts pga upprepat slarv. Fördelen med om det finns skriftliga rutiner för saker som sedan inte följs är att det kan bli fråga om arbetsvägran, vilket i sin tur kan bli en grund för omplacering/uppsägning. Speciellt om det blir en säkerhetsrisk för andra anställda.
 
@mamman Nä precis. Jag håller mig mer professionell på jobbet än på Buke ;) Det skrivs bara i versaler här. Men jag förstår poängen. Dock skriver jag hellre "vi" eller "alla" än antyda att det gäller en specifik person. Alla övriga 4 vet underförstått vem det gäller och alla "gnäller" lika mkt i text. Bra eller dåligt, men så ser språket och kulturen ut här. Skriver jag mer diplomatiskt ser det snarare översittande ut.
 
Som jag ser det finns det fyra sätt
1. Acceptera att det är så här det funkar på den här arbetsplatsen och anpassa så det funkar för dig. Jag skulle ha svårt för detta om det påverkar min säkerhet och arbetsmiljö dock. Men många lyckas ju med det.

2. Rapportera till chef. Men håll det sakligt och korrekt. Den typ av logg du skrivit känns mer gnällig utan beskriv vad som hänt/uteblivit. Och rapportera varje grej. Om närmaste chef inte lyssnar så gå högre upp. Jag tror absolut att en VD är intresserad av att det tex lämnas dörrar olåsta så obehöriga kan komma in.

3. Byt arbetspass/schema så du slipper jobba efter personen som inte sköter sig. Om de andra inte stör sig lika mycket så är det ju bättre att någon av dem jobbar efter istället för dig eller så får de byta i sin tur, men det är inte ditt ansvar. Det blir oxå tydligt för chefen att det är ett problem om flera vill byta schema pga en person.

4. Byt jobb. Jag hade troligen satsat på denna iom att min säkerhet och arbetsmiljö är viktig för mig och dåligt ledarskap är väldigt svårt att göra något åt när man jobbar på golvet.
 
@mamman Nä precis. Jag håller mig mer professionell på jobbet än på Buke ;) Det skrivs bara i versaler här. Men jag förstår poängen. Dock skriver jag hellre "vi" eller "alla" än antyda att det gäller en specifik person. Alla övriga 4 vet underförstått vem det gäller och alla "gnäller" lika mkt i text. Bra eller dåligt, men så ser språket och kulturen ut här. Skriver jag mer diplomatiskt ser det snarare översittande ut.
Jag tycker inte att du ska nämna någon person alls. Varken i singular eller plural. Det handlar inte om att skriva diplomatiskt eller inte. Det ska vara knastertorrt.
 
Människor är generellt konflikträdda och blir man ordentligt upprörd/förbannad varje gång något glöms (om det inte verkar vara enstaka omedvetna misstag) så skärper sig folk generellt. Dom mumlar över att man är otrevlig men aktar sig för att göra om det.
Men ta inte den typen av diskussioner i skrift utan helst ansikte mot ansikte, oavsett om det är med chef eller kollegan.

Skriv avvikelser sakligt och utförligt, prata med chefen, föreslå nya rutiner osv varje gång det händer. Om du orkar, ta diskussionen med kollegan. Själv skulle jag inte dragit mig för att ringa upp människan och gorma lite om det uppenbarligen var saker som glömts pga upprepat slarv. Fördelen med om det finns skriftliga rutiner för saker som sedan inte följs är att det kan bli fråga om arbetsvägran, vilket i sin tur kan bli en grund för omplacering/uppsägning. Speciellt om det blir en säkerhetsrisk för andra anställda.

Det första stycket funkar inte på den här personen. Att ta nåt face to face genererar inget, hen besvarar det med "ja självklart, jag ska tänka på det" och sen skiter hen högaktningsfullt i det ändå. Har noll ansvarskänsla för sitt jobb eller lagkänsla med oss övriga. Hjälpa varandra finns inte på kartan för den här personen.

Det finns skriftlig beskrivning på vad som skall uföras på varje skift.

Om hen blir konfronterad med slarv har hen tusen anledningar till varför hen inte gjort det hen ska. Inte tid, ringde i tfn osv. Sen när hen gått hem och en börjar kolla igenom saker och ting kan en se att det inte stämmer med vad hen har sagt men då har hen redan stuckit. Ett mönster jag upptäckt efter 1,5 år.
 
@mamman Nä precis. Jag håller mig mer professionell på jobbet än på Buke ;) Det skrivs bara i versaler här. Men jag förstår poängen. Dock skriver jag hellre "vi" eller "alla" än antyda att det gäller en specifik person. Alla övriga 4 vet underförstått vem det gäller och alla "gnäller" lika mkt i text. Bra eller dåligt, men så ser språket och kulturen ut här. Skriver jag mer diplomatiskt ser det snarare översittande ut.

Den passiva aggressionen tror jag inte fungerar alls. Jämför med stalltavlan där någon skriver ett argt meddelande om slarv och avslutar med en smiley. Jag tror mer på att skriva Vad som felar och vad för konsekvenser det leder till. Rakt, tydligt och på inget sätt otrevligt.
 
@starcraft Bra punkter :)

4 av kollegorna kör punkt 1 efter att några av dem i flera års tid försökt på alla sätt och vis att få till en förändring.

Känner jag mig själv rätt blir det punkt 2 fram till det blir punk 4. Men under tiden jag kör punkt 2 tänker jag inte acceptera att det inte syns i mitt lönekuvert att jag gör mer än mitt eget jobb. Även om pengar inte tar bort irritation så kompenserar det iaf en del av merarbetet, kan jag tycka. Ska bli intressant att höra vad chefen tycker om det.
 
@starcraft Bra punkter :)

4 av kollegorna kör punkt 1 efter att några av dem i flera års tid försökt på alla sätt och vis att få till en förändring.

Känner jag mig själv rätt blir det punkt 2 fram till det blir punk 4. Men under tiden jag kör punkt 2 tänker jag inte acceptera att det inte syns i mitt lönekuvert att jag gör mer än mitt eget jobb. Även om pengar inte tar bort irritation så kompenserar det iaf en del av merarbetet, kan jag tycka. Ska bli intressant att höra vad chefen tycker om det.
Tycker jag låter som en klok plan!
 
@starcraft Bra punkter :)

4 av kollegorna kör punkt 1 efter att några av dem i flera års tid försökt på alla sätt och vis att få till en förändring.

Känner jag mig själv rätt blir det punkt 2 fram till det blir punk 4. Men under tiden jag kör punkt 2 tänker jag inte acceptera att det inte syns i mitt lönekuvert att jag gör mer än mitt eget jobb. Även om pengar inte tar bort irritation så kompenserar det iaf en del av merarbetet, kan jag tycka. Ska bli intressant att höra vad chefen tycker om det.
Skilj på MU-samtal och lönesamtal.
I MU-samtalet ska du lyfta fram vad du gör bra, inte vad andra gör dåligt/sämre. T ex Innan jag går av mitt pass så dubbelkollar jag alltid xxxxx så att den som kommer efter kan göra sitt arbete så bra som möjligt. När jag går på mitt pass så gör jag alltid yyyy (utan att nämna att någon annan borde ha gjort det innan den gick av). Lyft upp att du tar ansvar, det som du är bra på etc. Vilken utveckling som du ser för dig själv/vill ha (inom företaget) etc. Samtalet ska handla om hur du sköter ditt arbete och hur du kan/vill utvecklas. Mål för det kommande året bör sättas upp. Vad ser chefen att du har för utvecklingspotential? Ev kritik från din sida ska var så konstruktiv som möjligt. T ex klaga inte på att det är fel i inmatningen utan föreslå hur ni kan arbeta för att förebygga de problem som uppstår p g a fel material i inmatningen.
Om det inte finns inplanerat så ska du kräva separat lönesamtal, det får inte blandas ihop med MU-samtalet. Kontakta facket om det görs. I lönesamtalet ska det enbart handla om din lön och hur bra du utför dina arbetsuppgifter (och vid behov täcker upp för andra). Vad andra tjänar är "ointressant".
 
@mamman Bra förslag :) Har ett dokument här med punkter som ska fyllas i, med mkt av det du tar upp här. Svårt dock att inte ta upp det som ej funkar, eftersom det ingår i dokumentet vad en anser om samarbete mellan kollegor som grupp? Och det går liksom inte att borste från att en person förstör väldigt mkt för andra, det är en fråga chefen antagligen kommer föra på tal då jag vet att andra tagit upp det på sina samtal. Chefen har även frågat mig uttryckligen kring detta då den fackliga representanten sagt vid ett morgonmöte att just denna person är taskig med två av oss varav jag är en.

Men ja, jag ska definitivt framhålla allt jag gör, även det som görs utan krav så att säga, och som är väldigt positivt för företagets anseende. Eller om en hellre vill se det så - väger upp brister på vissa områden.
Frågan är hur en framför utan negativ klang, att vi antas jobba häcken av oss med dåliga förutsättningar och ändå får ta en del skit för att vi inte lyckas? Dvs kritik mot arbetsledningen.

Jag har framfört en del åsikter till VD när denne råkat ha vägarna förbi när jag varit ensam här. Vad gäller de rent tekniska bekymren vi har alltså, utan kritik mot nån person mer än att konstatera att vi är underbemannade med tanke på det uppdrag vi har. VD har alltså vid ett par tillfällen råkat komma förbi när det varit mer eller mindre kaos här och jag varit ensam, tex fått springa från A till B i flera timmar och därför inte kunnat svara på frågor om område C och D då jag inte haft koll på dessa samtidigt pga att jag fått springa mellan A och B (en kan ju inte klona sig).
Tror inte min närmaste chef är speciellt nöjd över det men vad ska en göra då? Undanhålla info för VD för att låta vansinnet fortgå medan en låtsas att allt är bra?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 664
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 118
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 492
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp