Är detta "värt" att anmäla till polis/djurrättskydd?

jein

Trådstartare
Nu inatt när jag åkte hem från mitt nattskift från jobbet så står det en blinkande bil på vägen och en kvinna står o lyser med en ficklampa, saktar såklart ner och ser att hon håller en häst om halsen. Stannar och frågar om hon behöver hjälp och det vill hon. Kommer även fram en man som säger att han med nöd o näppe undvek att köra över ponnyn.

Jag får in ponnyn till sin kompis i hagen igen, men nu till saken;
Hästarna (två shettisar) är instängslade (om man nu kan kalla det stängsel)
Med någon sorts tvättlina/plastband som var virat runt ett gammalt trädgårdsstaket +korta plaststolp. Ingen el. Tråden lös och slackar och är dessutom i olika höjd så på sina ställen blir det som "hål" de lätt kan ta sig ut genom.

Vad gör man? De såg ut att vara i fint hull och var snälla att ha o göra med. Men det kan inte vara lagligt/acceptabelt att ha så dålig koll o ansvar för sina hästar. Det brukar inte gå hästar där utan är på en fritidstomt.
Ska jag åka dit och prata med dom?
Ska jag anmäla dom?

Hästen ska ju inte behöva bli överkörd för att de har ett dåligt staket.
Känner mig larvig som blir upprörd men kan inte få det ur hjärnan!
Tilläggas ska att kvinnan som höll ponnyn när jag kom sa att hon
Skulle gå och prata med dom i huset.
 
Sv: Är detta "värt" att anmäla till polis/djurrättskydd?

Hej! Jag hade pratat med dem först så de kan ha en chans att rätta till. Annars hade jag anmält. Man vill ju inte att hästarna ska göra sig illa. De är ju faktiskt inte bara hästarna som kan råka illa ut. Utan även andra som kanske kör på dem och få leva med det:/ lycka till
 
Sv: Är detta "värt" att anmäla till polis/djurrättskydd?

Jag tycker att du dels ska anmäla det till djurskyddet för hästarnas skull men också till polisen då det kan bli en trafikfara om de går ut igen. Att smälla med en häst även om den är liten kan ge mycket allvarliga skador även på människorna som färdas i bilen och beroende på hastighet faktiskt till och med döda människorna. Jag kom en gång för många år sedan fram till en olycka där en kvinna precis hade kört på en häst på rymmen och både hon och hästen dog. De som fångat ponnyn hade ju helt otrolig tur. Du kunde ju lika gärna ha kommit fram till en allvarlig olycka.
Jag tycker inte att det finns någon anledning till att slösa tid på att du ska prata med ägarna själv om du inte redan känner dem. Ingen vet hur de reagerar eller om de ens bryr sig om vad du säger. Då ger det förmodligen betydligt mycket mer effekt om polisen säger till dem.
 
Sv: Är detta "värt" att anmäla till polis/djurrättskydd?

Om du verkligen bry dig gå dig och hjälp dom att sätta upp en bra staket.
Bättre så an den gnälliga typen som anmäller allt och alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta "värt" att anmäla till polis/djurrättskydd?

Gå rätt väg, ist för att anmäla polisanmäla och dra igång ett herrans liv, så gör de lätt ist och prata med de som har hästarna:)

Kan vara enkel sak att de bara skulle gå där en natt för att dagen efter skulle de fixa hagarna?

Får man däremot till svara att försvinn med er det är inge fel på hagen ja då ska man såklart anmäla till djurskyddet.

Om man bara släpper in hästarna utan att tala om för ägarna att de rymmer går ju ägarna och tror att hästarna aldrig rymmer, så helt klart prata med hästägarna!
 
Sv: Är detta "värt" att anmäla till polis/djurrättskydd?

Ja man vill ju tro det bästa att det är tillfälligt etc. Jag åker dit och pratar med dom idag för att se hur dom tänkt! Det är ju som sagt inte bara hästarna som är i risk, utan andra människor, djur och egendom. Tycker det är så sorgligt att se så ansvarslösa människor! Även om det bara var för en natt så hade det varit bättre att låta de vara på box/ fixat hagen direkt.
Jag skulle aldrig släppa in min häst i en dålig hage, det är ju där dom är halva dygnet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 374
Senast: EmmaBovary
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 152
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 965
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 306
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp