Bukefalos 28 år!

Lönt att ta eget grovfoder?

sassiball

Trådstartare
Eller är det inte lönt om man bara har två hästar och en ponny? Jag har mer bête än hästarna klarar av så det blir ganska mycket nertrampat vilket jag tycker är synd. Har faktiskt slagit lite med lie och hässjat i år, mest för skojs skull. Insåg dock att slå större område med lie, det orkar jag inte. Men hade tankar om att få någon att slå gräset nästa år med traktor och lämpligt redskap och sen hässjar jag det? Fördelen med att hässja är som jag ser det att man inte är lika väderberoende.
Eller är jag galen som ens tänker tanken?
 
Vi slog vår ängshage varje år eftersom hästarna ändå inte hann beta av allt. Blev lite finare ängshö som hästarna älskade. Näringsmässigt var väl inte det det bästa, men eftersom mina hade fri tillgång på hö gjorde inte det så mycket utan jag kompletterade upp sen
 
Det var ju positiva svar :) Då gör jag nog ett försök nästa år. Det hö jag fått in via hässjor I år är av väldigt fin kvalitet vad jag kan se. Slår jag det i tid så kanske det tom kan vara bra näringsmässigt också.
 
Är det någon idé att köpa någon äldre modell av en maskin att hugga gräset med? Min pappa har traktor så han kör säkert för mig, men just maskiner för höbärgning har vi inte. Vad ska man då köpa? När man hässjar höet så får inte grässtråna gå sönder, utan de ska bara skäras av.
 
Är det någon idé att köpa någon äldre modell av en maskin att hugga gräset med? Min pappa har traktor så han kör säkert för mig, men just maskiner för höbärgning har vi inte. Vad ska man då köpa? När man hässjar höet så får inte grässtråna gå sönder, utan de ska bara skäras av.
En slåtterbalk man kopplar på traktorn fungerar bra och kostar inte mycket begagnad, man får bara kolla lite när man köper så att den inte är utsliten.
 
Är det någon idé att köpa någon äldre modell av en maskin att hugga gräset med? Min pappa har traktor så han kör säkert för mig, men just maskiner för höbärgning har vi inte. Vad ska man då köpa? När man hässjar höet så får inte grässtråna gå sönder, utan de ska bara skäras av.
Jag fick tag i slåtterbalk, hövändare och löspress för skamligt lågt pris i södra delen av landet. Det gör att jag tycker absolut att jag tjänar på att ta eget hö, har två hästar. Kul pyssel också om man gillar att jobba med kroppen då vi får använda muskelkraft att lasta på och in.
 
:) Jag minns för några år sedan, när jag förvisso hade fler hästar och behövde mitt bête, att jag för allt I världen inte kunde förstå hur någon med ett par tre hästar fick för sig att göra allt det här jobbet med höbärgning, när det finns att köpa. Men nu har jag tänkt om lite, det är ju inte bara ett arbete, det är roligt också.

Letar för fullt efter en slåtterbalk just nu, det får bli steg nr 1, sen får vi se.
 
är mer jobb men mycket trevligare att ta eget tycker jag ^_^. köper man plastat hö så är man ju aldrig säker på om det kommit regn på det, eller om det kommit med skräp i balarna. (har hittat allt från grenar till fotbollar och döda fåglar..) sen så vet man ju aldrig om bonden har rensat ut ogräs och div giftiga växter från åkrarna.
och har man bara 2 hästar så behöver man ju inte så mycket. går ju att ta en skörd och sen släppa hästarna på bete eller hyra ut bete där :).

hässjade hö ngn gång då jag var liten, blev en fin hö hög att hoppa ner från skullen i :p men blev dammigt (hade det i ladan på en gjuten platta med halm i botten). så hade försökt göra balar av det, lättare att hantera då :).
 
Jag har fått in 5 hässjor hö hittills, ser fint ut :) Men ett sabla jobb me lien :wtf:
Tänk bara på vilka fina muskler du får ^_^ och förträng alla tankar på kiropraktikern du kommer behöver boka eller på hur skavsåren i händerna kommer tvinga dig att gå runt med bandage i 2 veckor eftersom huden helt nöts bort :rofl:.

Jag håller mig till att slå ogräs och rensa under staketet med lien, har för dålig teknik för att göra mer (ibland så går det och ibland så hamnar gräset bara i en enda hög över det jag ska slå..)
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 741
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp