G

glee

Hur gör ni när era tikar löper? Använder ni skydd eller städar de efter sig? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Selma städar inte så den här gången (andra) har hon fått ett tikskydd. Men hon gillar det INTE. Antingen sitter hon still och vägrar flytta på sig eller så springer hon omkring och välter stolar för att hon försöker skrapa av skyddet mot dem.

Hon kanske kommer lära sig städa så småningom.. Eller brukar de kunna det redan från början? Jag tycker inte det är så farligt om det kommer på golvet, och möblerna går ju att skydda. Men om hon blöder lika mycket som sist blir det jobbigt, det höll på i nästan fyra veckor och det var MYCKET blod.

Nu använder vi inte tikskyddet förutom om hon lägger sig i soffan och kommer ligga där ett tag. Men om det blir som sist kommer vi nog bli tvungna att använda det trots att hon tycker det är obekvämt. :confused:

Får väl se hur jobbigt det här löpet blir.. Blir det som sist kanske man ska börja fundera på kastrering?
 
Sv: Löp..

Min förra hund grisade ner väldigt mycke när hon löpte. Jag var tvungen att ha tikskydd på henne.

Den hunden jag har nu är så renlig så det märks inte att hon löper. Inte en droppe att städa upp efter henne.
:bow:
 
Sv: Löp..

min tik skulle inte komma på tanken att städa efter sig (vad skulle man då ha matte till?) så hon får ha skydd när det blöder som värst.
 
Sv: Löp..

Ge henne p-spruta, det ges 2 gånger om året och dom löper/blöder ingenting. smidigt
 
Sv: Löp..

prince77 skrev:
Ge henne p-spruta, det ges 2 gånger om året och dom löper/blöder ingenting. smidigt

Vad som inte är lika smidigt är att risken för diabetes och pyometra ökar lavinartat. Efter att ha tagit bort en tik med diagnosen diabetes (av olika anledningar svårbehandlad) där orsaken troligen var hormonerna i p-sprutan rekomenderar jag ingen att spruta sin hund. Kastration är visseligen dyrare, men betydligt bättre.

Hos oss har vi bara en drällsnäppa som får ha tikskydd. Övriga kan man ha på vita filtar utan att det blir den mista blodfläck. Leriga tassavtryck blir det dock ibland.... :D

Mvh,
Duvan
 
Sv: Löp..

Vill helst undvika mediciner och sådant så mycket det går. P-spruta ökar väl förresten risken för livmodersinflammation? Tror också att det rekommenderas som tillfällig metod, inget man ska göra år ut och år in..

Duvan: Vad är pyometra?
 
Sv: Löp..

Har turen att ha en renlig tik. Hon städar efter sig och det märks knappt att hon löper. De kommer en och anna droppe på golvet, men det överlever vi. Tar dock bort mattorna vi har hemma under dessa 3 veckor.
 
Sv: Löp..

:D hejsan!! vi har oxå en tik som har presis löpt.. ci satt på henne en hund trosa så det inte blödde men vi har oxå en han hund som blev helt skogs tokig så vi satt dom i skillda rum.. så om ni har en han hund oxå så föredrar jag att sätta på trosan och skilla dom åt... ha det bra hej då .. annasr blir det nog fullt ös mellan tiken o hanen :banana:
 
Sv: Löp..

Ytterligare ett problem om tiken kissar på sig (Talar om min hund nu)

Min Beagle är super renlig överhuvudtaget och så även när hon löper.

Spanieln å andra sidan skulle behöva ett tikskydd men det går ju inte eftersom hon kissar ner sig hela tiden så när hon löper blir det grisigt! Åandra sidan är vi vana att ha skurhinken framme och har inga mattor längre eftersom hon kissar så mkt.

/B
 
Sv: Löp..

glee skrev:
Vill helst undvika mediciner och sådant så mycket det går. P-spruta ökar väl förresten risken för livmodersinflammation? Tror också att det rekommenderas som tillfällig metod, inget man ska göra år ut och år in..

Duvan: Vad är pyometra?

Det är just livmoderinflammation. Där får man för att man är lat att skriva långa ord och svänger sig med latin istället... :D

Mvh,
Duvan
 
Sv: Löp..

Leia var skit jobbig under hennes första löp.. Hon blödde nått vansinnigt i 4 veckor.. Jag testade tikskydd men det sluttade alltid med att hon protest kissade i det.... Suck..
Andra gången däremot, då blödde hon nästan ingenting och skötte allt jätte snyggt...
 
Sv: Löp..

Ok :) Funderade på om det var samma men visste inte, har aldrig hört det latinska namnet. Men det är bra att du svänger dig med latin, nu har jag ju lärt mig något nytt! :D

Bee Sweet's, får hoppas det blir så för Selma nu också.. Första löpet är väl ofta rätt jobbigt?
 
Sv: Löp..

Det är ju trots allt så mkt som händer m tiken vid första löpet än att dom blöder...

Sen är ju vissa tikar mer renliga än andra

När hon lämnar fläckar efter sig så visa henne blodet så brukar dom slicka upp det, berömmer du oxå så lär hon sig att det är bra att städa efter sig...
 
Sv: Löp..

Det har jag gjort, då slickar hon upp det. :) Men om man inte visar det för henne så gör hon det inte. Hon kanske lär sig om jag fortsätter att visa.
 
Sv: Löp..

Fortsätt ett tag till... Det funkar nog tillslut :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 486
Senast: Kratus
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Min tik började löpa i onsdags, inte så hon blödde, men svullen vulva och lite blodblandade ”flytningar” som det brukar vara innan det...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa ...på en hund som alltså hatar att ha det på sig. Finns det "utbrottssäkra" tikskydd? Min valp på 7 mån är ingen valp längre, hon...
Svar
11
· Visningar
5 978
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp