Bukefalos 28 år!

Lös hund hos grannen

Sv: Lös hund hos grannen

Fast där tycker jag nog faktiskt att ni gör fel som har hunden lös.

Jag vill inte att främmande hundar kommer fram till mig oavsett om jag rider, cyklar eller promenerar med min hund. Det är ägarens ansvar att se till att det inte händer.

Bor man bredvid en väg så får man anpassa sig.
Problemet när man bor i skogen där det sällan är folk är att de som bor i närheten tycker det är så gulligt med hunden så när de kommer förbi till häst, promenerade eller till och med i bil så stannar de och ropar på hunden. De vill hälsa och gulla med honom. Jag har sagt till hur många gånger som helst att jag inte vill att de gör det för han kan ju inte veta skillnaden. Människor som människor för honom och när de ropar och gullar med honom tror han ju att alla vill göra likadant. Det blir inte så lätt då, men vi bor ju som sagt på en väg där det mycket sällan kommer någon som inte bor där eller har häst i närheten. Man har inte "vägarna förbi" på vår väg.
Om det kommer någon någon enstaka gång så brukar jag ropa till dem för får man bara kontakt så blir det aldrig problem. Sen finns det någon främmande som kommit med hund och som vägrat svara på tilltal och som har gått så nära vår hund de kunnat med flit istället för att gå på andra sidan av vägen tex, (och sen blivit upprörda över att vår hund rest sig upp) men såna människor är som tur är rätt sällsynta. Vill de bara kommunicdera så går det bra. :)
 
Sv: Lös hund hos grannen

Ja men då är det väl inget problem? Kalla in hunden när folk passerar.



Ropa på hunden istället.

Nej normalt sett är det inga problem som jag skrev. Men hur det än är så pysslar man med rätt så mycket när man ät ute. Det kan ju räcka med att man vänder ryggen till, går runt ett hörn, hjälper ett barn eller vad som helst.
(nu blev det ju lite speciellt med det exemplet jag tog innan för den hundföraren gick in på vår tomt med hunden)
Oavsett tycker jag det är rent av fel av förbipasserande som vägrar ta kontakt. Lika illa som bilister som vägrar kommunicera när de möter hästar på vägen. Om alla ska kunna trivas och vara trygga krävs det ett visst mått av kommunikation. Man har vissa skyldigheter som trafikant också enligt mig. Alla ska ta sitt ansvar helt enkelt. Man kan inte lägga allt ansvar enbart på varken hundägare eller bilist, cyklist eller vad det är.
 
Sv: Lös hund hos grannen

I 99% av fallen så är det just det som är poängen för oss hundägare!
Vi har 100% av ansvaret för vad våra hundar "ställer till med"! Om hunden skrämmer någon, smutsar ner någon, hoppar på någons bil, står ivägen så att någon måste väja osv osv

Så väljer du att ha hunden lös utan uppsikt - om så får 30 sekunder - så ärDU ensamt ansvarig om något händer!

Inte bilföraren som passerar, inte cyklisten, inte den som promenerar.... Bara du!

/Swat
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 119
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 949
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp